آموزش آداب و رفتار در رستوران به کودک

اغلب خانواده‌ها به دلایلی چون بی‌قراری کودک در پشت میز یا به هم ریختن وسایل و ظروف توسط او، خود را از رفتن به رستوران منع کرده و این تفریح را برای چند سال به تعویق می‌اندازند تا کودکشان بزرگ‌تر شده و بتواند آداب و رفتار در رستوران را آموزش ببیند. والدین نقش بسیار زیادی در ترتبیت و آموزش رفتاری درست به کودکان در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها دارند.

آموزش نحوه رفتار کودکان در رستوران و مکان‌های عمومی چیزی است که شما به عنوان والدین یک کودک باید به آن توجه خاصی داشته باشید و این آموزش را از سنین پایین به او شروع کنید تا جزویی از عادت‌هایش شود. تصور کنید که برای یک شام خانوادگی برنامه ریزی کرده‌اید و زمانی که به رستوران می‌روید با نوشته «ورود کودکان زیر ۱۴ سال ممنوع» رو به رو می‌شوید. می‌توانید تصور کنید که این موضوع چقدر می‌تواند در روحیه کودک شما تاثیر بگذارد و او را ناراحت کند. این نوشته را بچه‌ها هر جا که ببینند باعث ناراحتی و آزار و اذیت آن‌ها می‌شود.

◉ ابتدایی‌ترین کار برای کنترل رفتار کودکان در رستوران این است که در کودک این احساس را به وجود آورید که رستوران رفتن یک تفریح خوب و لذت‌بخش است. کودک را در تصمیم‌گیری انتخاب رستوران و پس‌ازآن انتخاب میز، دخیل کنید تا حس اهمیت به وجود آمده در او باعث همراهی و همدلی‌اش شود.

◉ هنگام رستوران رفتن با کودک به او آموزش دهید که غذای بقیه را نگاه نکند و با دهان باز غذا نخورد و نوشیدنی‌ها را به‌اصطلاح هورت نکشد.

◉  از کودک بخواهید حتماً قبل از غذا دستان خود را بشوید و گوش زد کنید که رومیزی‌ها و سرامیک‌های کف سالن درست مانند رومیزی و فرش خانه اهمیت دارند و نباید آن‌ها را با ریختن غذا کثیف کند. برای این کار از ایده بازی استفاده کنید. برای مثال قوانین را طوری طرح کنید که در پایان صرف غذا اطراف بشقاب یا صندلی هرکسی بررسی شود و به میزان لکه‌ها و غذاهای ریخته شده از او امتیاز کسر شود. در این ایده بهتر است همه اعضای خانواده در بازی شرکت کنند تا هیجان برای رعایت قوانین در ذهن کودک ایجاد شود.

◉ غذا خوردن در بیرون به همراه فرزندتان، می تواند یک تجربه هیجان انگیز و آموزنده باشد :با او صحبت کنید، آنچه در اطراف است را به او توضیح دهید، چیزهای جالب را نشانش دهید و اسم آنها را بگویید، و طرز استفاده کارد و چنگال را به او توضیح دهید.

.

برای آموزش آداب و رفتار در رستوران به کودک می‌توانید از راهنمایی‌های زیر کمک بگیرید:

۱. ابتدایی‌ترین کار برای کنترل رفتار کودکان در رستوران این است که در کودک این احساس را به وجود آورید که رستوران رفتن یک تفریح خوب و لذت‌بخش است. کودک را در تصمیم‌گیری انتخاب رستوران و پس‌ازآن انتخاب میز، دخیل کنید تا حس اهمیت به وجود آمده در او باعث همراهی و همدلی‌اش شود.

۲. سروصدای خود کودک یا صداهایی که با ظروف مانند قاشق و چنگال ایجاد می‌کند یکی از اصلی‌ترین دغدغه والدین برای رستوران رفتن با کودک است چراکه برای سایرین ایجاد مزاحمت خواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل کودکتان را تشویق کنید که با صدای پایین‌تری صحبت کند. به او با قصه و داستان آموزش دهید که ایجاد صدا با ظروف کار صحیحی نیست. شاید این ایده برای آموزش بد نباشد که برای مثال به ظروف شخصیت بخشیده و از زبان آن‌ها صحبت کرده و به بچه بگویید که دوست ندارید دائم به هم برخورد کرده و صدا تولید کنید.

۳. از فرایند رستوران رفتن با کودک می‌توان یک کلاس آموزش اجتماعی ساخت. با توضیح چیزهایی که در اطراف اوست و نشان دادن اشیای جدید توجه او را جلب کنید. اسامی تمام چیزهای جدیدی که در رستوران می‌بیند را برایش شرح داده و نحوه استفاده از آن ها را بیان کنید، این کار کمک می‌کند حوصله او سر نرفته و شروع به شیطنت نکند.

۴. در ادامه کنترل رفتار کودکان در رستوران به او بیاموزید که با لغات محترمانه غذای خود را از گارسون درخواست کند. این کار باعث می‌شود کودک خود را درگیر مسائل جاری ببیند و احساس کند که در مورد رفتارش مسئول است. اهمیت دادن به شخصیت او باعث می‌شود سعی کند در آن محیط مثل یک بزرگ‌سال رفتار کند.

۵. از کودک بخواهید حتماً قبل از غذا دستان خود را بشوید و گوش زد کنید که رومیزی‌ها و سرامیک‌های کف سالن درست مانند رومیزی و فرش خانه اهمیت دارند و نباید آن‌ها را با ریختن غذا کثیف کند. برای این کار از ایده بازی استفاده کنید. برای مثال قوانین را طوری طرح کنید که در پایان صرف غذا اطراف بشقاب یا صندلی هرکسی بررسی شود و به میزان لکه‌ها و غذاهای ریخته شده از او امتیاز کسر شود. در این ایده بهتر است همه اعضای خانواده در بازی شرکت کنند تا هیجان برای رعایت قوانین در ذهن کودک ایجاد شود.

۶. هنگام رستوران رفتن با کودک به او آموزش دهید که غذای بقیه را نگاه نکند و با دهان باز غذا نخورد و نوشیدنی‌ها را به‌اصطلاح هورت نکشد.

۷. می‌توان قبل از رستوران رفتن با کودک در خانه محیط رستوران را شبیه‌سازی کرد و با بازی آداب مختلف را به او آموخت. برای مثال با قرار دادن میز کوچکی در اتاق از او بخواهید که مشتری رستوران شما شده و از منوی ساختگی غذا سفارش دهد. سپس غذای او را سرو کنید و با نظارت بر نحوه رفتارش علاوه بر اصلاح خطاها اوقات هیجان‌انگیزی را برایش رقم بزنید. در صورت انجام این بازی اهمیت رستوران رفتن در نظر او بیشتر شده و این فرایند را به‌نوعی یک پروسه طبیعی از زندگی تلقی می‌کند که باید بر رفتار خود در آن کنترل داشته باشد.

۸. برخوردهای مداوم ما با کودکان که بیشتر شکل کنترلی و امرونهی دارند باعث شده گاهی از اینکه می‌توانیم برخی مشکلات را با صحبت کردن حل کنیم، غافل شویم. قبل از رستوران رفتن با کودک با او در مورد اینکه رستوران چه جور جایی است صحبت کنید. بگویید که در آنجا به‌جز خانواده شما افراد دیگری هم هستند که می‌خواهند از آرامش و خدمات رستوران لذت ببرند. از او بخواهید با رفتار مؤدبانه این قاعده را رعایت نماید.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com
.https://orkidehrestaurant.com

آموزش آداب و رفتار در رستوران به کودک