ملاک‌های انتخاب یک رستوران بین راهی خوب

چه برای یک سفر کاری راهی جاده شده‌اید و چه در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات طولانی‌مدت خود هستید؛ مطمئناً با این موضوع موافق خواهید بود که مواد غذایی از اصلی‌ترین ملزومات سفر به شمار می‌روند. بهتر است در طول سفر همواره مقداری خوراکی مانند آب‌معدنی، بیسکویت و یا شکلات با خود داشته باشید که مجبور نشوید در اولین رستوران بین راهی توقف کنید. یکی از مهم‌ترین دغدغه و چالش مردم در سفر تهیه‌ غذای سالم و انتخاب رستوران بین راهی مناسب است و توجه نکردن به این موضوع ممکن است با مشکلات زیادی نظیر مسمومیت غذایی همراه شود به خصوص بچه‌ها و افراد مسن که بیشتر در معرض این مشکلات قرار می‌گیرند.

.

ملاک‌های انتخاب یک رستوران بین راهی خوب

شاید برای شما نیز این سؤال مطرح باشد که چگونه می‌توان یک رستوران بین راهی خوب را از مابقی رستوران‌ها تشخیص داد؟ یا چه نکاتی برای انتخاب یک رستوران بین راهی خوب باید موردتوجه قرار گیرد؟ ازاین‌رو تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله نکاتی را در خصوص انتخاب یک رستوران بین راهی خوب ارائه دهیم. بدون شک توجه به این نکات خاطره‌ای لذت‌بخش از سفر را بدون نگرانی از مشکلات احتمالی برای شما رقم خواهد زد.
.

۱. جمعیت را دنبال کنید!

یکی از معیارهایی که به ما در انتخاب رستوران بین راهی خوب کمک می‌کند شلوغ بودن رستوران است اگرچه شلوغ بودن همیشه به معنای ارائه کیفیت غذای خوب توسط یک رستوران نیست اما در برخی موارد تابع جمع بودن می‌تواند به نفع شما باشد. حداقل مزیتی که با پیروی از جمعیت در رستوران‌های بین راهی نصیبتان خواهد شد این است که در یک رستوران بین راهی شلوغ، غذاها با سرعت بیشتری مصرف‌شده و احتمال وجود غذای مانده در این رستوران‌ها کمتر است.

رانندگان کامیون که به علت اقتضای شغلی اکثراً در جاده‌ها حضور دارند به کیفیت غذا بسیار اهمیت می‌دهند، بنابراین مصطلح شده رستوران بین راهی که در مقابل آن کامیون پارک شده است می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما در مورد رستورانی که در مقابل آن‌ اتوبوس‌ پارک شده و مشتریانش بیشتر از مسافران اتوبوس‌ هستند این قضیه صدق نمی‌کند؛ چراکه توقف اتوبوس‌های مسافربری در مراکز تفریحی و رفاهی بین راه تابع قرارداد بین رانندگان و مسئولان آن مراکز است. گاها قراردادها به طرفیت تعاونی مسافربری بسته می‌شود که رانندگان را ملزم به توقف در آن رستوران خاص می‌نماید. در این دست رستوران‌ها معمولاً غذایی که به رانندگان اتوبوس و شاگردانشان می‌دهند متفاوت با غذایی است که برای دیگر مشتریان آماده و سرو می‌شود.

.

۲. رتبه‌بندی بهداشت غذایی!

یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب یک رستوران بین راهی باید به آن توجه کرد معیارهای بهداشتی رستوران است. نوع پوشش و میزان آراستگی و تمیزی لباس‌های خدمتکاران یکی از معیارهای سنجش بهداشت است. خدمتکاران باید لباسی تمیز و موهای مرتب‌شده و ناخن‌های کوتاه داشته باشند. دومین معیار سنجش بهداشت توجه به وسایل پذیرایی و ظروف رستوران بین راهی است، قبل از سرو غذا از لک نداشتن و تمیز بودن ظروف مطمئن شوید.

رستوران بین راهی که حشرات موذی، موش، گربه و سگ در نزدیکی آن‌ها مشاهده شود ازنظر بهداشتی در جایگاه مناسبی قرار ندارد. تمیز بودن سرویس‌های بهداشتی نیز یکی دیگر از مواردی است که در رتبه‌بندی نظافت رستوران باید به آن توجه کرد. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب یک رستوران بین راهی مؤثر باشد توجه به کارت بهداشت رستوران است، با مطالعه این کارت از رتبه‌ای که بازرس بهداشت به رستوران داده است مطلع خواهید شد. بهتر است هنگام ورود به رستوران به کارت بهداشت کارگران که روی دیوار نصب‌شده توجه کرده تا از میزان نظارت سازمان بهداشت بر آن مکان اطمینان یابید.

.

۳. بررسی مشتریان!

با نگاهی به مشتریان رستوران به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید که یک رستوران بین راهی مورد تأیید محلی‌های منطقه است یا خیر. برای بررسی اینکه مشتریان یک رستوران، محلی هستند یا مسافر کافی است نگاهی به پوششان داشته باشید، رستورانی که مملو از مردم محلی منطقه باشد بهترین انتخاب خواهد بود زیرا افراد محلی به رستورانی که غذای بی‌کیفیت و گران ارائه دهد برنمی‌گردند.

اگر نتوانستید مشتریان محلی را از غیر محلی تشخیص دهید نکته‌ دیگری که با دیدن مشتریان می‌توانید به خوب بودن رستوران پی ببرید شاد بودن افراد داخل رستوران است. اگرچه فهمیدن این موضوع کمی دشوار به نظر می‌رسد اما به نظر می‌رسد رستورانی که اغلب مردم در آن می‌خندند و صحبت می‌کنند، رستوران خوبی است. در این رستوران‌ها ممکن است افرادی را ببینید که در حال گفتگوی یک بحث کاری هستند و یا برای برگزاری مراسم تولد آماده می‌شوند.

.

۴. قیمت غذای رستوران بین راهی

قیمت می‌تواند یک قاضی خوب برای انتخاب رستوران بین راهی باشد اما شما نیاز دارید تا قیمت چندین رستوران را موردبررسی قرار دهید. امروزه تفاوت زیادی بین قیمت غذای رستوران‌های بین‌راهی با قیمت غذای رستوران‌های داخل شهر وجود ندارد اما بهتر است به دنبال ارزان‌ترین قیمت نباشید زیرا احتمالاً غذایی بی‌کیفیت و ضعیف نصیبتان خواهد شد. از طرفی قیمت بالای غذاها در رستوران بین راهی دلیل بر کیفیت آن‌ها نیست اما اگر قیمت بسیار پایین بود باید به کیفیت غذا کمی مشکوک شد.

اگر وارد رستورانی شده‌اید که قیمت غذای آن متناسب با منو و فضای رستوران است این می‌تواند نشانه‌ خوبی باشد که توانسته‌اید یک مکان مناسب برای غذا خوردن را پیدا کنید. درمجموع می‌توان گفت رستورانی مناسب است که قیمت غذای آن منطقی بوده و ازنظر کیفیت نیز معقول باشد.

.

۵. به دکوراسیون توجه کنید!

یک رستوران بین راهی خوب باید فضایی آرام با نور کافی داشته باشد، فضا نباید آن‌قدر کوچک باشد که میزها به هم بچسبند چراکه آرامش مشتریان هنگام صرف غذا به هم می‌خورد. در رستوران باید یک سیستم تهویه‌ مناسب وجود داشته باشد که بوی انواع غذاهایی که طبخ می‌شود در سالن پخش نشود. بهتر است از میزهای شیشه‌ای برای دکور استفاده کرد چرا که تمیز کردن میزهای پلاستیکی از آلودگی‌ها سخت‌تر است. ثابت‌شده در رستوران‌هایی که آشپزخانه قابل‌رؤیت است و مشتری می‌تواند مراحل آماده شدن غذا را مشاهده کند خدمتکاران رستوران بیشتر به نکات بهداشتی توجه می‌کنند.

.

۶. حضور مدیریت در کنار کارکنان رستوران

یکی دیگر از معیارهایی که در انتخاب رستوران بین راهی خوب باید به آن توجه کرد حضور مدیریت رستوران است. حضور مدیریت در محلی که مشتریان مشغول سرو غذایشان هستند و پرس‌وجو درباره‌ اینکه آیا از کیفیت و کمیت غذا راضی هستند یکی از نشانه‌های احترام به مشتری است.

کارکنان باید در کمال احترام از مشتری سفارش بگیرند و به درخواست‌ها و شکایاتشان رسیدگی کنند. هنگامی‌که غذای جدیدی به منوی رستوران اضافه می‌شود و مشتری با آن آشنایی ندارد، یا باید در کنار اسم غذا مواد اولیه‌ آن نوشته شود یا پیشخدمت با داشتن دانش کافی توضیحاتی در خصوص آن غذا به مشتری ارائه دهد.

.

۷. نزدیک بودن به جاده اصلی

از آخرین نکاتی که در انتخاب یک رستوران بین راهی باید به آن توجه کرد نزدیک بودن آن به جاده‌ اصلی است. هرچه رستوران بین راهی به جاده‌ اصلی نزدیک‌تر باشد نظارت بر آن بیشتر بوده و به دلیل رفت‌وآمد زیاد غذاهای آن‌ها سریع‌تر مصرف می‌شود و امکان وجود غذای مانده کمتر است. در رستوران‌های دور از جاده ‌یا به‌اصطلاح عامیانه رستوران‌های پرت، ممکن است نکات بهداشتی رعایت نشود.

.
منابع :
.https://orkidehrestaurant.com

ملاک‌های انتخاب یک رستوران بین راهی خوب