چگونه با کودکان اسباب کشی راحت تری داشته باشیم؟

با وجود دردسرهای زیاد اسباب کشی، داشتن فرزاندان بازیگوش و بی‌پروا نیز دردی بر سپری کردن این مسیر می‌افزاید. اینکه چگونه بتوان از آسیب‌های احتمالی حاصل از سهل ‌انگاری والدین یا بازیگوشی فرزندان کم کرد، خود هنری بزرگ به شمار می‌آید.

.

چگونه بچه‌ ها را برای اسباب کشی آماده کنیم؟

◉ قبل از اسباب کشی می‌بایست حتما کودک را در جریان اسباب کشی و امور انجام شده ی آن گذاشت. بدین صورت کودک شما آمادگی لازم جهت جابه جایی و اسباب کشی منزل را پیدا می‌کند.

◉ در هنگام صحبت کردن با کودک می‌توانید یادی از خاطرات دوران اسباب کشی خود نیز بکنید. در این صورت کودک با خیال راحت در تمام مسیر در کنار شما خواهد بود.

◉ در شب اول احتمال سخت بودن پذیرش محیط جدید توسط کودک هنوز وجود دارد. به همین منظور حتما شب اول برای کودک خود قصه بخوانید. همچنین وسایل آشنا را در نزدیک تخت خواب او قرار دهید. وجود شما و این وسایل آشنا باعث دلگرمی و آسودگی خاطر کودک می‌شود.

◉ روز بعد کودک را حتما با تمامی بخش‌های خانه آشنا کنید. به ویژه در صورت وجود درب مخفی و حیاط خلوت کودک را با آن‌ها آشنا کرده که حس کنجکاوی کودک را بر انگیزد.

◉ برای باز کردن بسته‌ها می‌توانید از کودکان خود کمک بخواهید. در صورت اقدام سریع‌تر آن‌ها در این مسئله، خوشحال باشید. این اقدام نشان دهنده ی احساس استقلال آن‌ها است.

◉ تمامی شرایط از جمله غذا، تفریح و استراحت را طبق گذشته برای کودکان خود فراهم کنید.

◉ در ضمن در صورت ملاقات و آشنایی با همسایه‌های جدید، کودک خود را نیز با آن‌ها آشنا کنید. کودک شما حتی می‌تواند با کودکان همسایگان آن محل نیز بازی کند. بدین گونه یک محیط امن و شاد برای او ایجاد می‌گردد.

.

چند نکته برای اسباب کشی راحت تر با کودکان

◉ بسته به سن کودک خود می‌توانید آن را با یک اسباب بازی یا ایفا کردن نقشی در اسباب کشی سرگرم کنید. بدین صورت به راحتی وسایل خود را بسته بندی و اسباب کشی را به انجام برسانید.

◉ حال در روز اسباب کشی بهترین گزینه دسته بندی وسایل و جداسازی لوازم ضروری است. برخی از وسایل مانند داروها و جعبه ی کمک‌های اولیه، پوشک، شیر مادر، غذا و نوشیدنی و تنقلات را حتما در بسته ی وسایل ضروری قرار دهید. برای کودکان با سن‌های بیش‌تر از ۳ سال، تعدادی بازی سرگرم کننده روی تبلت قرار داده و به دست کودک خود دهید.

◉ در ضمن کودک شما در ابتدا می‌بایست با محیط جدید اخت بگیرد. با همسایه‌ها و محل تحصیل جدید خود آشنا شود. بدین صورت از استرس او کم می‌کنید. کودک باید کم کم به محیط جدید عادت کند. این اتفاق باید قبل از جابه جایی نیز رخ دهد. بدین صورت از عظمت آن شوک بزرگ کم می‌گردد.

.

تاثیرات اسباب کشی بر کودکان

برای اسباب کشی به مکانی جدید حتما فرزندان خود را در جریان این جابه جایی بگذارید. البته در صورت نوجوان بودن فرزند، این مسئله را صریحتا می‌توانید به او بگویید. همچنین از فرزندان خود بخواهید که در بسته بندی و سلیقه دادن برای رنگ اتاق‌ها شما را یاری کنند. همچنین در صورت داشتن دوستان زیاد در همسایگی برای او جشن خداحافظی برگزار کنید.

کودکان در سنین مختلف علائم مختلفی را از خود بروز می‌دهند. کودکان زیر ۵ سال به طور معمول در هنگام اسباب کشی با وجود والدینشان احساس امنیت می‌کنند. در حالی که کودکان بالای ۵ سال استرس وجودی خودشان را با واکنش‌های استرس زایی مانند خیس کردن تخت، مکیدن انگشت شست، در آغوش گرفتن محکم و مداوم والدین، رفتارهای عصبی و تهاجمی و بی‌خوابی نشان می‌دهند. برخی از کودکان نیز می‌توانند دچار معده درد یا سر درد شوند. خرید وسایل جدید در منزل جدید باعث ایجاد احساس ناامنی برای کودکان می‌شوند. در ضمن در چنین شرایطی هرگز به فرزندان خود وعده ندهید. فرزندان شما به وعده‌هایی که می‌دهید اعتماد می‌کنند.

وسایل و اسباب بازی‌های فرزندانتان را حتما در کارتنی جدا قرار داده و پس از ورود به منزلی جدید سریعا کارتن‌ها را باز کنید. سپس اسباب بازی‌ها را در اختیار کودک خود قرار داده تا احساس امنیت بیشتری کند. همچنین برای کاهش استرس‌های ناشی از اسباب کشی می‌بایست انجام این امور را به افراد کاردان سپرد.

.
منابع :
.https://baranbar.ir

چگونه با کودکان اسباب کشی راحت تری داشته باشیم؟