طراحی اتاق خواب کودک 

طراحی فضای اتاق خواب کودک یک کار بسیار حساس و ظریف است که باید هنگام طراحی نکات بیشتری رعایت شود. به این دلیل که اتاق خواب کودک از نظر طراحی و چیدمان با اتاق خواب والدین کاملا متفاوت است .

نکات مهم طراحی اتاق خواب کودک در واقع رعایت جزییات بیشتر در انتخاب فضا ، طرح ، رنگ ها وانتخاب اکسسوری ها می باشد.

همچنین باید مبحث طراحی را در این نوع  از فضاسازی با رعایت نکات ایمنی و فنگ شویی ، و نوع سبکی که مناسب فضای اتاق خواب کودک شماست حتما در نظر گرفته شود.

قبل از طراحی اتاق کودک درهنگام خرید لوازم باید نوع و جنس کالاها را در نظر بگیرید. در واقع بهتر است که فقط به طرح و رنگ اکتفا نکنید.

در این مطلب چند نکته که برای طراحی اتاق خواب کودک می توانید ازآنها ایده بگیرید را ذکر میکنیم.

.

1- چگونه فضای اتاق خواب کودک را چیدمان کنیم

توجه داشته باشید که قبل از هر چیز کودک شما احتیاج به آرامش و استراحت دارد . پس بهتر است که اول از هر چیز آرامش و آسایش کودک خود را در نظر داشته باشید و از شلوغی فضای اتاق خواب کودکتان که به جز بازی دراتاق خواب خود باید به راحتی بتواند استراحت کند را مورد توجه قرار دهید ؛ تا کودک شما سرحال و شاداب باشد . تنها صرف اینکه کلی ازانواع اسباب بازی و عروسک ها را خریداری و تهیه کنید نمیتواند فضایی زیباتربا یک چیدمان ایده آل تری را برای کودک شما فراهم کند ؛ قبل از هر چیز باید ابعاد و اندازه ی اتاق خواب کودک را در نظر بگیرید . با این کار درانتخاب لوازم و وسایل مورد نیاز کودک خود بهترمی توانید تصمیم بگیرید ؛سعی کنید برای انتخاب دکوراسیون و چیدمان فضای اتاق خواب کودک خود از حداکثر فضا استفاده  کنید.

برای چیدمان و تزیین اتاق خواب کودکتان می توانید از دیوارها و کنج ها و سقف اتاق خواب به نحو احسنت استفاده کنید . به این صورت که با قراردادن عروسک و وسایل بازی در قفسه ها و قرار دادن در فضایی مناسب از دیوار اتاق خواب فضاسازی مناسبی را اعمال کنید . یا از یک صندلی برای خود ، زمانی که درحال خواندن کتاب داستان زیبا و مورد علاقه کودکتان هستید ، در کنار یکدیگر لذت ببرید .

یا اینکه میتوانید روی دیوار اتاق خواب کودکتان از حروف بزرگ انگلیسی برای نوشتن اسم کودک خود استفاده کنید . با این کار، به مرور زمان در حافظه ی تصویری کودک شما این حروف نقش میبندد و میتواند اسمش را بخواند .

کار جالب تری که به شما دوستان پیشنهاد میکنم این است که ، عکس های سونوگرافی و اولین روز تولد را قاب کنید و به دیوار اتاق خواب کودکتان نصب کنید ، این کار باعث می شود که کودک شما معنی عشق و محبت را ییشتر درک کند .

برای تزیین سقف اتاق خواب کودک خود از ریسه های رنگی و یا یک لوستر مناسب سن کودک خود که نور مناسبی نیز دارد انتخاب کنید و روشنایی روز و شب را کاملا برای اتاق خوابکودکتان تامین کنید ؛ روی سقف اتاق خواب کودکتان از استیکرهای شب رنگ شبیه به ستاره که در هنگام خاموشی اتاق به مانند درخشش ستاره ها روشنایی زیبا و دلپذیری را برای کودک شما در زمان خواب به همراه داشته باشد را هدیه کنید .

.

2- نورپردازی مناسب اتاق خواب کودک

نورپردازی اتاق کودک یکی از موارد مهمی است که هنگام چیدمان اتاق باید به آن اهمیت ویژه ای بدهید. حتما نکات ایمنی نورپردازی و نوع روشنایی مناسب اتاق خواب کودک را در نظر بگیرید، تا در دراز مدت چشم کودک شما آسیب نبیند.

اگراتاق خواب کودک شما پنجره ای رو به بیرون از منزل دارد حتما از این نور طبیعی برای روشن تر کردن اتاق خوابش استفاده کنید و مانع تابش نور خورشید ، با قرار دادن لوازم و اکسسوری های نا مناسب نشویدو اجازه بدهید کهنور زیبای خورشید به داخل اتاق خواب کودکتان بتابد . وبا این کار روز زیبایی را به کودکتان هدیه دهید .

همچنینبا قرار دادن یک چراغ خواب یا یک آباژور کودکانه و مناسب ، روشنایی روز را در شب هنگام ، برای اتاق خواب کودک دلبندتان فراهم کنید .

در زمان استراحت کودکتان از یک پرده مناسب با پارچه ای از جنس پنبه و کتان و طرحی کودکانه استفاده کنید تا جلوی گرما و سرما در فصول مختلف سال را بگیرد . و از پرده هایی که به صورت پانچی به قسمت بالای قاب پنجره اتاق خواب وصل میشوند استفاده کنید تا به راحتی از چوب پرده جدا شود و راحتتر قابل شستشو باشد و به راحتی پرده را حرکت دهید .

.

3- انتخاب رنگ مناسب برای اتاق خواب کودک

توجه کنید که طراحی وچیدمان فضای اتاق خواب کودک شما در رشد جسمی و روحی روانی کودک شما بسیار تاثیر دارد و باید به گونه ای طراحی و چیدمان در این فضا صورت گیرد تا چندین سال مناسب باشد. رنگ هم از دیگر مواردی است که در دکوراسیوان داخلی و چیدمان اتاق خواب مهم  و کاملا ضروری است .

شما میتوانید به غیر از رنگ های سرد (صورتی و آبی) از رنگهای پاستیلی و بژ و خاکی و خنثی مانند طوسی و خاکستری و البته با زمینه ی انتخابی سفید رنگ ، در رنگ آمیزی اتاق خواب کودکتان استفاده کنید . همیشه برای انتخاب رنگ اتاق خواب کودک باید به غیر از جنسیت کودک خود به انتخاب رنگ های دیگری نیز فکر کنید و از رنگ های زنده و پویا ، وهمچنین رنگهای آرامش بخش و ساده ، برای طراحی رنگ اتاق خواب کودکتان استفاده  کنید .

بنابراین حتما در انتخاب طرح و رنگ با اطلاعات کافی و در صورت امکان با یک متخصص طراحی مشورت کنید تا فضای مناسب تری را برای اتاق خواب کودکتان فراهم کنید .

.

4- استفاده از کفپوش مناسب برای اتاق کودک

یکی از نکاتی که در هنگام طراحی اتاق خواب کودک باید به آن توجه بیشتری داشته باشید و خیلی مهم است ؛ انتخاب یک کفپوش مناسب برای کف اتاق کودک شما است . استفاده از کفپوش هایی مانند لمینت و پارکت خیلی مناسب ترهستند تا کفپوش سرامیک برای اتاق کودک که خطر لیز خوردن بسیار بالاست.

اتاق با کفپوشهای پارکت و لمینت را راحت تر می توانید تمیز کنید و همچنین از بروز آلرژی در کودک شما جلوگیری می کند . پوشاندن کامل کف اتاق خواببا استفاده از فرش گرد و غبار را به لوازم و لباس و بدن کودک شما راحت تر منتقل میکند . ولی با پوشاندن کف با استفاده از لمینت و یا پارکت و استفاده از یک فرش کوچک در اتاق خواب میتوانید از این مشکل به راحتی جلوگیری کنید . و به تدریج با بزرگ شدن کودکتان با تعویض فرش بزرگتر اتاق خواب را متفاوت تر از قبل چیدمان کنید .

.

5- خلق فضایی مناسب برای بازی های فیزیکی و فکری اتاق خواب کودک

یکی از کارهایی که کودکان از انجام آن لذت میبرند بازی های فیزیکی است . که پرازهیجان و خنده های زیبایی است که از ته دل کودکان شنیده می شود ؛ و کلی شور و هیجان به زندگی ما بزرگترها میبخشند .

برای اینکه فضایی بهتری را برای بازی و کشف استعدادهای کودکان بتوانیم داشته باشیم بهتر است حتما فضایی حتی کوچک برای بازی کودکان درست کنیم تا بهتر بتوانند از بازی کردن لذت ببرند . شما میتوانید با نصب یک تاب کوچک در قسمتی از اتاق خواب کودک فضایی پراز نشاطرا برای کودکتان فراهم کنید . و با انتخاب قسمتی از دیوار اتاق خواب با نصب یک تخته سیاه که کودک شما بتواند آنچه را که در ذهنش می گذرد را روی تخته سیاه نمایش دهد ، که البته انتخاب تخته سیاه باید با توجه به سن کودک شما باشد و مشکلی برای کودک هنگامی که در اتاق خواب خود تنهاست را به وجود نیاورد. ولی اگر کودک شما سن پایین تری دارد بهتر است که به جای نصب تخته سیاه از یک برگه مقوای بزرگبرای نقاشی کردن کودک خود استفاده کنید . واز بازی های آموزشی برای سرگرم کردن و آموزش کودکتان استفاده کنید .

نقاشی های کودکتان را به کمک یک طناب که ترجیحا کنفی باشد را به آن وصل کنید و سپس به یک قسمت از دیوار یا کنج یا گوشه ای از دیوار اتاق خواب کودک دلبندتان نصب کنید . این امر باعث میشود که کودک شما خلاق تر شود و به مرور زمان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند .

یک قسمت دیگری از فضای اتاق خواب را از خانه های کوچک پلاستیکیکهبه راحتی قابل حمل باشند ،اسباب بازی هایی مانند توپ های رنگ و عروسک مورد علاقه و … را داخل این خانه قراردهید یا از تیکه های پلاستیکی که به صورت حصار مانند به هم وصل می شوند را تهیه کنید و با این کار فضای مجزایی را برای بازی کودکتان فراهم کنید . این روش معمولا استقلال بیشتری همراه با نوآوری و خلاقیت را برای کودک شما به همراه می آورد.

.
منابع :
.https://www.bespar.net

طراحی اتاق خواب کودک