بازی تیله‌بازی

بازی‌های یک قل، دو قل و تیله‌بازی سبب بهبود هماهنگی چشم و دست، حرکات ظریف، گرفتن سه‌انگشتی، توزیع نیرو، سرعت عمل و تقویت ادراکی-دیداری در کودک می‌شود. این دو بازی برای تمامی سنین بالای 5 سال قابل‌اجراست. همچنین برای کودکانی که مبتلا به LD، MR و ADHD هستند بسیار مفید خواهد بود و سبب بهبود دست‌خط کودک، برانگیختگی حسی-حرکتی و تمرکز و توجه‌شان می‌شود.
6 بازی سنتی ایرانی

شرح بازی

در قدیم بچه‌ها (بیشتر پسربچه‌ها) روی زمین چاله‌هایی (5 یا 6 تا) به پهنای کف یک دست و عمق تقریبی 2 تا 3 انگشت با فاصله‌های نیم‌متری از هم می‌کندند و گوی‌های شیشه‌ای کوچکی (به اندازه تقریبا 2 برابر یک نخود) را دستشان می‌گرفتند و از یک نقطه شروع و به نوبت سعی می‌کردند تیله‌ها را با قرار دادنشان بین نوک انگشت شست و انگشت وسط داخل یکی از گودال‌ها بیندازند.
اگر تیله به گودال می‌افتاد، یک امتیاز به نفع او بود و نوبت به دیگری می‌رسید و فرد امتیازآورده در دور بعد باید تیله‌اش را از همان مکان چاله به سمت چاله بعدی با همان شیوه مخصوص پرت می‌کرد و اگر هم نمی‌افتاد، تیله همان‌جا که افتاده، می‌ماند تا دوباره نوبت به او برسد و دوباره تلاش کند. این بازی تا وقتی ادامه دارد که یکی زودتر از بقیه همه چاله‌ها را طی کند یا اینکه به توافق خودشان پایانی برای بازی انتخاب کنند. این بازی مقید به تعداد افراد نیست و با هر تعداد نفری قابل‌اجراست.
LD: ناتوانایی یادگیری یا اختلال یادگیری
MR: عقب‌ماندگی ذهنی و اختلالات زبان
DCD: اختلال هماهنگی رشدی
ADHD: بیش‌فعالی

.
منبع: https://www.bartarinha.ir