بازی دارت

بازی دارت یکی از بازی هایی است که می تواند به صورت دسته جمعی انجام شود و به خاطره اینکه بازی است که با رقابت بسیار حساسی همراه است شورو هیجان خاصی را ایجاد کند. بازی دارت از جمله بازی هایی است که در جمع های دوستانه قابل انجام است، در زمان هایی که تنها هستید قابل انجام است و همچنین به صورت آنلاین نیز می توانید بازی کنید. یکی از بازی هایی که معمولا در محل کارها برای اینکه کارکنان زمانی را از فکر کار خارج شوند و استراحت کنند، انجام می شود، دارت است. به دلیل مسابقات ورزشی از طریق دارت برگزار می شود این بازی به ورزش دارت نیز معروف است.بعید است که کسی امروزه اسم این بازی پر طرفدار را نشنیده باشد اما چیزی که مهم است و می تونه برایتان جدید باشد قوانین این بازی جذاب است. با ما همراه باشید تا بازی دارت بیشتر آشنا شوید.

.

قوانین و مقررات بازی دارت

اولین نکته ای که در بازی دارت باید رعایت شود فاصله دارت از زمین است. معمولا در بازی های غیر رسمی و دوستانه به دلایل مختلف از جمله عدم برخورد با دیوار یا لوازم منزل، به دیوار نصب نمی شود، اما فاصله قانونی دارت از زمین 173 سانتی متر است. قانون دیگری که بازی دارت دارد ولی معمولا بی توجهی می شود فاصله پرتاب است. معمولا نقطه ای که باید پرتاب انجام شود در بازی های دوستانه به صورت حسی تعیین می شود ولی اگر قرار است این فاصله اصولی تعیین شود، باید فاصله نقطه ای که پرتاب میشود از صفحه دارت 237 سانتی متر باشد. یک نکته ای که معمولا برسر آن چالش ایجاد می شود، این است که اگر دارت شما به صفحه برخورد کند و بیوفتد، امتیاز آن را میگیرد یا خیر که جواب خیر است و در این حالت امتیازی به شما تعلق نخواهد گرفت.

.

چطور در بازی دارت بیشترین امتیاز را کسب کنیم؟

یکی دیگر از نکاتی که در مورد بازی دارت باید بدانیم و خیلی از افراد از آن اطلاع درست ندارند، امتیاز بندی صفحه دارت است. اشتباهی که اکثرا می کنند این است که فکر می کنند اگر وسط صفحه را هدف قرار دهند و دارت را به وسط صفحه بزنند می توانند برنده شوند، در صورتی که اینطور نیست. صفحه دارت از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است. قسمت اول که شبیه به برش هایی از صفحه اصلی هستند که صفحه دارت را به 20 قسمت مساوی تقسیم کرده است. 2 دایره تو در تو روی صفحه دارت وجود دارد که رینگ نامیده می شوند، و یک مرکز که خال نام دارد. دایره یا همان رینگ بزرگتر رینگ دابل نام دارد و رینگ کوچکتر که داخل رینگ دابل است، رینگ ترپیل نامیده می شود.  مرکز صفحه دارت هم که دو دایره بسیار کوچک وجود دارد که دایره داخلی میان خال و دایره بزرگتر خال نامیده میشود.

همانطور که گفته شد در صفحه دارت 20 تا برش وجود دارد که از 1 تا 20 امتیاز بندی شده است. اما حالت هایی وجود دارد که می تواند امتیاز شما را تغییر دهد، به این صورت که اگر پرتاب شما به رینگ دابل برخورد کند امتیاز دریافتی شما ضرب در 2 می شود. مثلا اگر پرتاب شما به رینگ دابل در قسمتی که امتیاز 10 دارد برخورد کند، امتیازی شما 20 می شود. اگر پرتاب شما به رینگ تریپل برخورد کند، امتیاز دریافتی شما ضرب در 3 می شود. اگر پرتاب شما به خال برخورد کند 25 امتیاز و اگر به میان خال برخورد کند 50 امتیاز دریافت می کنید. با این تفاسیر شما زمانی می توانید بیشترین امیتاز را کسب کنید که پرتاب شما به رینگ تریپل خانه 20 امتیازی برخورد کند که ضرب در 3 می شود و 60 امتیاز دریافت میکنید، نه زمانی که شما میان خال را هدف قرار داده اید.

.

انواع بازی دارت

چندین مدل برای بازی دارت وجود دارد، حالت اول که معمولا هم این مدل انجام می شود به این صورت است که هر نفر 3 پرتاب می کند و فردی که بیشترین امتیاز را از مجموع 3 پرتابش کسب کند برنده می شود.

حالت دوم 301 نام دارد. این بازی متفاوت از بازی است که معمولا انجام می شود. از جمله این تفاوت ها این است که امتیازات از 301 شروع می شود و به ازای هر پرتاب و امتیازی که دریافت می کنید از 301 کم می شود و باید زودتر به صفر برسید، اما چند نکته وجود دارد حتما اولین پرتاب و آخرین پرتاب شما باید به یکی از خانه های دابل رینگ برخورد کند. یعنی تا زمانی که اولین بار به دابل نزدین امتیاز دریافتی از 301 کم نمی شود و وقتی که به صفر می خواهید برسید نیز باید به یک خانه دابل رینگ برخورد کند تا تمام شود.

نوع سوم این بازی 501 نام دارد. نوع امتیاز دهی این بازی مثل 301 است، یعنی هر دست از امتیاز 501 کم می شود تا به صفر برسد. اما نکته ای که وجود دارد این است که نیاز نیست تا حتما پرتاب شما به دابل رینگ برخورد کند تا از 501 کسر شود، همچنین در مورد امتیاز صفر نیز هیچ حالت خاصی وجود ندارد اگر زودتر از بقیه به صفر برسید برنده شده اید.

.
منبع: https://baziza.ir