چگونه فرزندی باهوش داشته باشیم؟

در کنار مشاوره با متخصصین کودک، شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر توانایی هوشی کودک خود را افزایش دهید. اصلی‌ترین نکته در بهبود توانایی‌های کودک این است که یک محیط غنی و سرشار از تجربه‌های مختلف برای او ایجاد کنید. به میزانی که شما محیط مناسب‌تری را برای رشد کودک فراهم کنید او نیز توانایی‌های بیشتری کسب خواهد کرد. برخی از راهکارهای ایجاد محیط غنی شامل موارد زیر است.

.

برای افزایش هوش کودک با او صحبت کنید

صحبت کردن ساده‌ترین و شاید یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که برای افزایش هوش و توانایی‌های کودک باید به آن توجه داشته باشید. صحبت کردن باعث می‌شود کودک شما با دایره واژگان گسترده‌تری آشنا شود، آداب اجتماعی صحبت را یاد بگیرد و همین طور توانایی بحث و استدلال وی افزایش پیدا کند. سعی کنید در حین صحبت با کودک خود مسائل مختلف را برای او توضیح دهید. برای مثال می‌توانید راجع به حیوانات، طبیعت و یا هر موضوع دیگری که فکر می‌کنید برای فرزندتان جذابیت دارد توضیحاتی را در اختیارش بگذارید.

.

استفاده از کتاب و بازی‌های فکری برای تقویت هوش کودک

بهتر است روزانه زمانی را به مطالعه کتاب و انجام بازی‌های فکری اختصاص دهید. استفاده از بازی‌های معماگونه مثل ماز یا پازل باعث می‌شود تا کودک در عین حال که مشغول بازی است توانایی‌های ذهنی خود را نیز افزایش دهد. استفاده از کتاب و مطالعه تأثیر بسیاری در توانایی خواندن و نوشتن کودک شما داشته و در عین حال باعث افزایش دایره واژگان و قدرت خلاقیت کودک می‌شود.

.

برای افزایش هوش کودک به او اجازه آزمون و خطا بدهید

معمولاً والدین به دلیل ترسی که از آسیب دیدن کودک دارند به او اجازه تجربه مسائل مختلف را نمی‌دهند. سعی کنید در کنار مراقبت از کودک به او اجازه دهید که در محیط اطراف فعالیت کند. این موضوع به کودک شما کمک می‌کند تجربیات ارزشمندی کسب کند و در عین حال با توانایی‌ها و علاقمندی‌های خود نیز آشنا شود.

.

تعریف مسئولیت‌های مشخص برای تقویت هوش کودکان

با توجه به سن و توانایی‌های فرزندتان وظایفی را برای او تعیین کنید. از این طریق کودک شما در کنار مسئولیت پذیری با مهارت‌هایی همچون برنامه ریزی و حل مسئله نیز آشنا می‌شود. توجه داشته باشید که این وظایف را می‌بایست با توجه به میزان توانایی‌های کودک انتخاب کنید و مطمئن باشید که از پس انجام آن‌ها برخواهد آمد. در غیر اینصورت این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می‌شود.

.

محدود کردن زمان استفاده از تلویزیون و موبایل

استفاده بیش از حد از موبایل یا تلویزیون آسیب‌های بسیاری برای سلامتی کودک ایجاد می‌کند و در عین حال باعث کم کاری و تنبلی مغز می‌شود. بهتر است برای استفاده از تلویزیون و یا موبایل در خانه، قوانین و ساعات مشخصی را در نظر بگیرید.

.

کمک به افزایش تمرکز در کودکان

تمرکز یکی از مهم‌ترین توانایی‌های ذهنی است و شما می‌توانید از طریق افزایش این توانایی در فرزندتان به صورت غیر مستقیم باعث افزایش هوش وی شوید. بالا رفتن تمرکز باعث می‌شود فرزند شما با دقت بیشتری به مسائل مختلف توجه داشته باشد. در عین حال ضعف در تمرکز باعث خواهد شد که او علی رغم توانایی نتواند عملکرد خوبی در زمینه‌های مختلف داشته باشد. اگر فرزندتان به لحاظ توانایی تمرکز با مشکل مواجه است می‌توانید برای بهبود این وضعیت از یک مشاور کودک کمک بگیرید. در عین حال استفاده از بازی‌های هدفمند و در نظر گرفتن این مسئله که برای تقویت توجه به زمان، تمرین و تکرار نیاز است می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

.

کمک به بهبود هوش هیجانی کودک

هوش هیجانی به معنای توانایی شناسایی احساسات مختلف و مدیریت هیجانات است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند علاوه بر اینکه احساسات خود را به خوبی می‌شناسند توانایی بالایی در شناخت احساسات دیگران و همدلی کردن با آن‌ها دارند. تحقیقات نشان داده کودکانی که هوش هیجانی بالاتری دارند، روابط اجتماعی بهتر و قوی‌تری داشته و همین طور توانایی بالاتری در حل مسائل مختلف از خود نشان می‌دهند. یک راهکار ساده برای افزایش هوش هیجانی کودک این است که با استفاده از بازی، هیجانات مختلف را به کودک آموزش دهید. شما می‌توانید در شرایطی که فرزندتان احساسات مختلف را تجربه می‌کند با آگاهی دادن به کودک راجع به احساسش و کمک کردن به او برای پیدا کردن دلیل این احساس و راه‌های کنترل آن، به پرورش هوش هیجانی در کودک کمک کنید.

.
منابع :

.https://newmiind.com

چگونه فرزندی باهوش داشته باشیم؟