نقش محیط در رشد هوش کودک

محیط در هوش کودک تاثیر می‌گذارد؛ هوش یک پدیده پیچیده است که حاصل تعامل محیط و ژن است. افراد با میزان هوش مشخصی به دنیا می‌آیند و هرچه محیط در پرورش هوش آنها غنی تر باشد، عدد هوشی بالاتر می‌رود.

منظور از محیط غنی، محیطی است که محرک‌های لازم برای پرورش استعداد بچه‌ها در آن فراهم باشد. به بیان دیگر، وسایل بازی بچه باید به گونه‌ای باشد که خلاقیت او را شکوفا کند؛ مثلا مدادرنگی یا خمیر بازی در این زمینه بسیار کمک کننده هستند.

نکته مهم تر آنکه محیط نباید به گونه‌ای باشد که دست زدن به همه چیز ممنوع باشد و کودک به هر چیزی که دست زد یک «نه» بشنود. برقراری ارتباط با بچه و داشتن عواطف مثبت، بازی با کودک و حرف زدن با او در هوش بچه بسیار موثر خواهد بود.

.

تکلم با هوش بچه ارتباط دارد

قدرت تکلم یکی از مهم ترین و دقیق ترین شاخص‌های مهم تکامل کودک و ارزیابی بهره هوشی کودک است. کودکان در سن 1 سالگی باید بتوانند تک کلمه بگویند و در سن 1 سال و نیم باید بتوانند جملات ساده مانند «مامان بده»، «بابا اومد» را به زبان بیاورند.

جالب است بدانید درک کلام خیلی قبل تر از آنکه کودک بتواند حرف بزند اتفاق می‌افتد.بعد از شاخص کلامی، شاخص حرکتی نیز اهمیت دارد؛ یعنی بچه‌ها در سنین 4-3 ماهگی باید گردن بگیرند و در سن 7-5 ماهگی بنشینند و در 12 ماهگی را بروند.

معمولا بچه‌ای که زودتر حرف می‌زند و دایره لغت بیشتری در ذهنش وجود دارد باهوش محسوب می‌شود.

.

 هر کودک در یک زمینه استعداد دارد

بسیار اهمیت دارد که والدین بتوانند درست استعدادیابی و در همان زمینه به کودکشان کمک کنند تا استعدادش را شکوفا کند. ممکن است کودکی در درس ریاضی قوی نباشد ولی هوش موسیقی خوبی داشته باشد؛بنابراین اگر بچه‌ای در درس ریاضی موفق نبود به این معنی نیست که باهوش نیست، بلکه حتما در زمینه دیگری استعداد دارد که والدین باید آن را بشناسند.

.

 بیش فعالی ربطی به هوش ندارد

هوش با میزان فعالیت بچه ها ارتباطی ندارد؛ یعنی این گونه نیست که اگر بچه ای فعالیت بیشتری داشت حتما خیلی باهوش است. اینکه گفته می‌شود بچه‌های بیش فعال باهوش تر هستند نیز درست نیست.

البته بچه‌های بیش فعال کم هوش نیستند و ممکن است باهوش باشند، ولی درصد بچه‌های کم هوش نسبت به جمعیت عادی در بچه‌های بیش فعال بیشتر است. در واقع بیش فعالی یک نوع اختلال است و نمی‌توان آن را به هوش ارتباط داد.

.

کلاس جای رابطه عاطفی را نمی‌گیرد

بسیاری از والدین رابطه عاطفی و ساده‌ای که برای تکامل بچه لازم است رها کرده اند و مدام دنبال کلاس‌های مختلف و پکیج‌های مختلف برای بالابردن هوش او هستند؛ در حالی که این کار باعث می‌شود بچه‌ها از نظر رشد عاطفی عقب بمانند.

از آن جایی که کودک در 3 سال اول زندگی رشد عاطفی می‌یابد هیچ چیز جای رابطه غنی عاطفی بین کودک و والدینش را نمی‌گیرد. حتی اگر والدین برای رشد کودک تشخیص دادند برایش مربی بگیرند و او را در کلاس‌های مختلف آموزشی ثبت نام، باز هم رابطه عاطفی شان نباید کم شود و باید وقت کافی با بچه‌ها صرف کنند.

ژن‌ها عامل مهمی در تعیین هوش کودک هستند ولی مطالعات نشان می‌دهد غذایی که کودک می‌خورد نیز تاثیر گذار است.

تغذیه کودک بعد از به دنیا آمدن هم نقش زیادی در رشد ذهنی و هوش او دارد. اگر صاحب فرزندی هستید که در سنین ابتدایی رشد قرار دارد با تنظیم یک رژیم غذایی مفید و با کیفیت می‌توانید به رشد ذهنی او کمک کنید.

.
منابع :

.https://www.farsnews.ir

نقش محیط در رشد هوش کودک