راه‌های افزایش تکامل و هوش کودکان

◉ رابطه متقابل کودک و والدین برای ارتقای تکامل کودک که بر اساس سن کودک می باشد جدول رابطه متقابل مادر و کودک در کلیه مراکز و پایگاه‌های سلامت و پایگاه پزشکان خانواده وجود دارد و در زمان مراقبت کودک این جدول با توجه به سن کودک در سامانه سیب بر روی کامپیوتر باز می شود و والدین می‌توانند با کودک خود، کار کنند و باعث افزایش تکامل کودک بشوند.

◉ کلیه کودکان در ۱۲ ماهگی از نظر تکامل غربالگری می شوند و بایستی والدین این آگاهی را داشته باشند که در سن یازده ماهگی و به موقع فرم غربالگری را از واحد بهداشتی که کودک آنجا مراقبت می شود تهیه و تا ۱۲ ماهگی فعالیت‌های موجود در فرم غربالگری را به صورت باز ی با کودک خود انجام داده و نتیجه را با پاسخ بلی ، گاهی و هنوز نه جواب داده و در مراجعه به واحد بهداشتی مربوطه وضعیت کودک ارزیابی و در صورت نیاز به مرکز تکامل ارجاع داده شود تا راهکارهای مناسب سن کودک به والدین داده شود.

◉ استفاده از کتاب “روش هایی برای شکوفایی استعداد کودکان زیر ۵ سال ” که این کتاب به صورت نرم افزاری در اختیار کلیه واحدهای بهداشتی قرار گرفته و والدین می توانند در کلاس‌هایی که در واحدهای بهداشتی در این زمینه برگزار می شود شرکت کنند یا با استفاده از فلش این کتاب را از واحد بهداشتی به صورت رایگان تهیه و در منزل با کودک خود کار کنند.

◉ بازی های کودکان از راهکارهای مناسب افزایش سطح تکامل و هوش کودکان می باشد. با توجه به مسئله افزایش آپارتمان نشینی، والدین باید فضای مناسب برای بازی و فعالیت کودک را از طریق بردن کودک به حیاط منزل یا پارک و… فراهم نمایند. و همینطور استفاده از بازی هایی مانند کار با دست، جور چین ،خانه سازی و … باعث افزایش هوش در کودکان می شود.

◉ علاوه بر این کاهش استفاده از تلویزیون، تبلت و موبایل و افزایش بازی های شماره ۴ و کتاب خوانی، باعث افزایش نو آوری و هوش کودک می شود.

◉ اوقات آزادی برای بازی کودک در نظر بگیرید و همیشه مزاحم او نشوید، بیشتر مشاهده و کمتر دخالت کنید.
◉ زمینه های فعالیتی را فراهم آورید که در آنها بتوان ترتیبی داد تا کودک بیشتر تشویق به دخالت و درگیر شدن گردد.
◉ به جای اسباب بازی های پیچیده، اسباب بازی های ساده ای تهیه کنید که با قوه تخیل کودکتان تکمیل شوند.
◉ کودک خود را به بازی در بیرون از منزل تشویق کنید تا با دنیای طبیعت در تماس باشد و فرصتی برای بازی با شن، خاک، آب و هوا داشته باشد.
◉ نمونه هایی از کارهای واقعی به کودک خود ارائه کنید تا بتواند از آنها تقلید کند. اجازه دهید در گردگیری شستن ظرف ها و پخت و پز به شما کمک کند. این فعالیت ها جزئی از بازی های او می شوند و به او کمک می کند چیزهایی در مورد زندگی بیاموزد.
◉ به کودکتان بیاموزید، افکار، کشفیات و سئوال های خود را روی کاغذ یا نوارهای صوتی یا تصویری ضبط کند.
◉ برای کودک داستان بخوانید، بخصوص داستان های خیالی، زیرا تصاویر خلاقه ای را که سنگ بنای قوه تخیل اوست مهیا می کنند.
◉ امکان فعالیت های هنری را فراهم آورید که به کودکتان مجال می دهند احساسات خود را به راحتی اظهار کند، مثل نقاشی با انگشت، قلم مو، یا اسفنج، با استفاده از رنگ های جذاب و درخشان، این کار نه تنها به کودکتان کمک می کند احساسات خود را بیان کند بلکه چیزهایی در مورد رنگ ها نیز به وی می آموزد.
◉ میزان وقتی را که کودک شما صرف تماشای تلویزیون، نوارهای ویدئوئی و فیلم می کند، محدود کنید

.
منابع :

.https://corona.sums.ac.ir

راه‌های افزایش تکامل و هوش کودکان