راهنمای آجیل

کمتر تنقلاتی را می‌توان در دنیا پیدا کرد که همانند آجیل مفید و خوش‌طعم باشد. فواید آجیل برای کودکان با توجه به اینکه آن‌ها در سنین رشد هستند، بیش از بزرگ‌سالان است. مصرف روزانه و مستمر آجیل و خشکبار می‌تواند ریسک ابتلا به انواع امراض جسمی و روحی را از بین ببرد. کافی است آجیل را جایگزین تنقلات غیرمفید و مضر کنید تا علاوه بر ایجاد یک میان وعده خوشمزه و خوش‌طعم، از خواص بی‌نظیر آن نیز بهره‌مند شوید.

.

آشنا نمودن کودک با آجیل

توصیه می شود که آجیل های خرد شده را به غذای کودک خود بیافزایید تا از مزایای آن بهره مند شود و با طعم آجیل آشنا گردد. آجیل درسته بایستی از 5 سالگی به بعد به کودکان داده شود چرا که آجیل درسته احتمال خفگی را در کودکان بالا می برد. زمانی که به کودکتان آجیل می دهید، اطمینان پیدا نمایید که کودک نشسته و آجیل می خورد و بر او نظارت دقیق داشته باشید.
.

افزودن آجیل به رژیم غذایی کودک دلبند شما

چند چیز وجود دارد که در هنگام افزودن آجیل به رژیم غذایی فرزندتان توجه داشته باشید:

◉ اغلب توصیه می شود برای کاهش خطر ابتلا به آلرژی، مصرف آجیل تا 12 ماهگی به تعویق بیفتد. اما در حال حاضر شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این روش موثر است.

◉ شواهدی وجود دارد که تاخیر در افزودن غذاها به رژیم غذایی ممکن است در واقع بجای کاهش باعث افزایش خطر ابتلا به آلرژی شود. با این حال، این موضوع اثبات نشده است و تحقیقات بیشتری لازم است.

◉ دستورالعمل های رژیم غذایی استرالیا در سال 2013 توصیه کرده است که کره و خمیر آجیل را از 6 ماهگی به رژیم غذایی کودک اضافه کنید.

◉  به دلیل خطر خفگی، باید از مصرف آجیل کامل به کودکان پرهیز شود. افزودن کره یا آسیاب آن را به سایر غذاها یک راه عالی برای اینکه حتی بچه های کوچک نیز بتوانند هر روز تعدادی آجیل مصرف کنند.

◉ هنگامی که به کودکان آجیل کامل (یا هر غذای دیگری که می تواند خطر خفگی داشته باشد) می دهید، مطمئن شوید که در حالت نشسته غذا می خورند و از نزدیک بر آنها نظارت کنید. آنها را تشویق کنید که هر بار مقدار کمی بخورند و غذای خود را به خوبی بجوند.

.

آلرژی به آجیل در کودکان

آلرژی بادام زمینی شایع ترین و جدی ترین علت واکنش آلرژی غذایی در کودکان است. این آلرژی از نظر آماری از هر 50 کودک یک کودک را درگیر می کند. آلرژی بادام درختی نیز گاهی دیده می شود، اما شیوع آن از آلرژی بادام زمینی کمتر است. حدود 20٪ از کودکان مبتلا به آلرژی بادام زمینی یا بادام درختی، بهبود می یابد. در حالی که حدود 20٪ بدتر می شوند؛ بقیه مبتلایان دچار حساسیت حاد می شوند.

نمی توان به طور کامل پیش بینی کرد که چه کسی ممکن است در طول زمان بهتر یا بدتر شود. اما اگر آلرژی تا دوران نوجوانی یا بزرگسالی ادامه یابد، بعید است که از بین برود.

.

مهم‌ترین فواید آجیل برای کودکان

تغذیه کودک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین به شمار می‌آید. به‌خصوص در کودکانی که تمایلی به خوردن وعده‌های اصلی نشان نمی‌دهند و رغبت بیشتری به مصرف میان وعده‌دارند. اهمیت تغذیه در سلامت کودک به حدی است که می‌بایست تا مدت‌ها دقت خود را بر روی آن متمرکز کنید. دانه‌های مغذی آجیل بهترین خوراکی و میان وعده برای کودکان در سنین رشد است.

اگرچه فواید مغز پسته، بادام و فندق برای اغلب والدین شناخته‌شده است، اما بد نیست این بار به‌طور دقیق خواص این مغزها را بررسی کنید تا دیدگاه علمی به مغزهای آجیل داشته باشد. اصلی‌ترین فواید آجیل برای کودکان را می‌توان در تکامل مغز آنان، از بین بردن کم‌خونی و یا تقویت سیستم کودکان دانست؛ اما خواص دانه‌های مغذی و خوش‌طعم آجیل به همین موارد محدود نمی‌شود.

◉ آجیل؛ یک استخوان‌ساز طبیعی

تمام مشتقات آجیل حاوی کلسیم هستند. این یعنی یک‌مشت آجیل می‌تواند کلسیم موردنیاز کودک را به‌خوبی تأمین کند. بد نیست بدانید که فواید آجیل برای کودکان به همین محدوده سنی ختم نمی‌شود و در آینده نیز به کار آن‌ها می‌آید.

برای مثال هرچقدر کودک شما در سنین کم و در حال رشد کلسیم مصرف کند، در کهن‌سالی با احتمال کمتری به پوکی استخوان دچار می‌شود. فندق، بادام‌هندی، زمینی و درختی، پسته و گردو سرشار از کلسیم هستند. دراین‌بین بادام از بیشترین میزان کلسیم بهره برده است. تنها 100 گرم بادامی حاوی 269 میلی‌گرم کلسیم است.

◉ آجیل؛ بهبوددهنده عملکرد مغز

برای اینکه کودک شما بتواند به‌راحتی فعالیت‌های مغزی را دنبال کند، لازم است از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم بهره‌مند شود. برای بهره‌مندی از این نوع فواید آجیل برای کودکان لازم است مغز پسته، فندق و گردو را در سبد غذایی آنان بگنجانید. این دسته از دانه‌های مغزی با فراهم کردن این املاح معدنی، به مغز در رشد بهتر و انجام فعالیت‌های ذهنی پیچیده کمک می‌کنند.

◉ آجیل؛ از بین برنده اشتهای کاذب

مهم‌ترین فواید آجیل برای کودکان چاق و یا آن‌هایی که مستعد چاقی هستند، کم کردن اشتهای کاذب است. این دسته از کودکان باوجوداینکه سیر هستند و نیاز به دریافت انرژی ندارند، دائماً درخواست تنقلات می‌کنند. مصرف آجیل پیش از وعده‌های اصلی و در میان وعده‌ها مشکل آن‌ها را حل خواهد کرد.

فیبر موجود دردانه‌های مغذی آجیل نه‌تنها باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌شود، بلکه با ایجاد حس سیری از پرخوری جلوگیری کرده و میل به خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین را از بین می‌برد.

◉ رفع کم‌خونی با دانه‌های مغذی آجیل

از دیگر فواید آجیل برای کودکان افزایش هموگلوبین خون است. فقر آهن که عموماً در اثر کاهش این فاکتور در خون رخ می‌دهد، می‌تواند از کودک سرحال و شاداب شما، یک کودک بی‌حال، رنگ‌پریده و کسل بسازد. با مصرف مرتب و مستمر آجیل می‌توانید فقر آهن را جبران کرده و به تولید بیشتر هموگلوبین کمک کنید. تمام مغزهایی آجیل حاوی آهن هستند؛ اما مصرف پسته برای کاهش کم‌خونی به‌مراتب مؤثرتر است.

.

مغز پسته:

پسته یکی از برترین مغزها از جهت داشتن عنصر پتاسیم می باشد. این عنصر در بهبود سیستم قلب و عروق بسیار راهگشا می باشد. این عنصر حیاتی برای کنترل فشارخون بالا، جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی و افزایش شادابی و نشاط بسیار کارآمد می باشد.

.

مغز بادام درختی:

بادام درختی یکی از برترین مغزها از جهت داشتن عنصر منیزیم می باشد. از مهم ترین خواص منیزیم برای بدن جلوگیری از گرفتگی عضلات و بهبود جریان خون و تغذیه بهتر سلول های بدن می باشد. شاید برایتان جالب باشد که میزان منیزیم بادام درختی از اسفناج و جو هم بیشتر است.

.

مغز گردو:

مهم ترین ماده غذایی که در گردو وجود دارد و باعث بیشترین خاصیت این مغز شده است چربی های اشباع نشده امگا 3 و امگا 6 می باشد. این چربی ها باعث شده است گردو به یکی از مغزهای پر انرژی تبدیل شود و در عین حال باعث چاقی شما نشود. این چربی ها در بهبود سلامت قلب و جلوگیری از سکته های قلبی بسیار موثر باشد.

.

مغز بادام هندی:

بادام هندی از آن دست مغزهاست که تقریبا دارای ارزش غذایی کاملی می باشد و در بسیاری از موارد می تواند بر سلامتی ما تاثیرگذار باشد. خواص کلی بادام هندی شامل بهبود سلامت قلب و عروق، تنظیم و تعدیل فشارخون، تقویت دندان ها و لثه ها و تقویت سیستم ایمنی می باشد.

.

مغز فندق:

فندق نیز یکی دیگر از مغزها بوده که دارای مقادیر فراوانی منیزیم و پتاسیم می باشد. این دو ماده دارای بیشترین تاثیر برای قلب و کلیه است. پتاسیم همانطور که گفتیم باعث بهبود گردش خون و تنظیم فشارخون می شود و منیزیم هم از طریق بهبود گردش خون می تواند در سلامت قلب موثر باشد.

.

چیپس میوه:

چیپس میوه یا میوه خشک یکی از انواع محصولات مفیدی بوده که دارای ارزش غذایی بالایی هستند. همچنین میوه های خشک به دلیل فرآیند خشک شدن، کمتر احتمال فساد دارند و ماندگاری آن ها زیاد می باشد. این چیپس های میوه دارای انواع ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی بوده و جایگزین مناسبی برای میان وعده های مضر نظیر انواع اسنک، چیپس و… می باشد.

.

کشمش:

کشمش که در واقع همان انگور خشک شده است خواص سرشاری را نصیب شما خواهد کرد. کشمش در فرآیند خشک شدن دارای مقادیر زیادی ترکیبات فنلی می شود که در جلوگیری و درمان سرطان موثر است. خاصیت دیگر خشک کردن کشمش افزایش ترکیبات آنتی اکسیدانی آن می باشد که از این منظر هم می تواند از پیشرفت سرطان جلوگیری کند.

.

بادام زمینی:

بادام زمینی سرشار مواد معدنی و ویتامین می باشد. برخی از این مواد شامل بیوتین بوده که در دروان بارداری خواص زیادی را برای مادر دارد. نیاسین جزء دیگر بادام زمینی است که منجر به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی می شود. ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و ضد سرطان است.  تیامین که برای سوخت و ساز و متابولیسم بدن ضروری است. در کل بادام زمینی دارای مواد مغذی زیادی است که خواص زیادی را برای سلامتی انسان به ارمغان دارد.

.

خواص هفت مغز برای کودکان:

همان خواصی که نصیب بزرگسالان می شود در کودکان نیز شاهد آن هستیم. منتهی باید در کودکان احتیاط های لازم را داشته باشید. توصیه می شود در کودکان حتما به صورت پودر و آسیاب شده مصرف شود. مصرف آجیل هفت مغز به صورت پودر شده را بعد از شش یا یک سالگی آغاز کنید. البته برای بادام زمینی بهتر است از سه سالگی این فرآیند را آغاز کنید. بهتر است پودر حاصل از این مواد را با شیر ترکیب کرده و به کودک بدهید. ساخت حریره با کمک این پودرها می تواند در بلع و هضم این آجیل برای کودکان مناسب باشد.

فواید آجیل برای کودکان بی‌شمار است. ما تنها به چند خاصیت مهم و کاربردی پرداختیم. مصرف آجیل می‌تواند از بروز بیمارهای مربوط به دستگاه گوارش، قلب و عروق پیشگیری کنید. بهتر است به‌جای استفاده از تنقلات شور، شیرین و مضر، آجیل و خشکبار را در سبد غذایی کودک خود بگنجانید.

.

راهنمای خرید آجیل خوب

دانه‌های مغذی و مقوی آجیل عمر زیادی ندارند. به‌خصوص زمانی که در محیط بیرون نگهداری می‌شوند و در معرض نور و اکسیژن قرار می‌گیرند، با سرعت بیشتری فاسد می‌شوند. آجیل کهنه با علائمی همچون لکه‌های قهوه‌ای، رنگ کدر و مات و همچنین طعم تلخ و نامطبوع شناخته می‌شود. این علائم نشان‌دهنده این است که آجیل تازه و مرغوب نیست و مدت‌هاست که روی دست صاحب مغازه بادکرده!

◉ آجیل را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. خرید آجیل فله‌ای از دست‌فروش‌ها احتمال خرابی و فساد مغزهای آجیل را به‌مراتب افزایش می‌دهد.

◉ از خرید آجیل‌هایی که بیش‌ازحد می‌درخشند پرهیز کنند. چراکه به‌احتمال‌زیاد توسط رنگ‌های خوراکی درخشان شده‌اند.

◉ به توصیه‌های فروشنده به‌عنوان راهنمای خرید آجیل خوب اکتفا نکنید. حتی‌الامکان پیش از خرید آجیل از چند مغز آن میل کنید تا کیفیت آن را بسنجید.

◉ از خرید پسته‌های بیش‌ازحد خندان پرهیز کنید. این نوع پسته‌ها در اثر شوک حرارتی ناشی از قرار گرفتن در آب داغ و آب سرد سرباز کرده و خندان شده‌اند. در این فرآیند، کیفیت پسته افت کرده و خواص آن از بین رفته است.

◉ آجیل را بو کنید تا اثری از بوی ترش، بوی کهنگی و یا نامطبوع احساس نکنید.

◉ از خرید آجیل در حجم زیاد خودداری کنید. بهتر است آجیل را در حجم کم و به شکل مستمر خریداری کنید.

◉ اجزای آجیل را ازلحاظ ابعاد و اندازه مقایسه کنید. آجیل‌هایی که یکدست نیستند، یک‌شکل و اندازه نیستند.

◉ در خرید آنلاین و اینترنتی آجیل مشخصات کامل آجیل را مطالعه کنید.

.

ویژگی‌های یک آجیل خوب

اگرچه تنوع آجیل و خشکبار بسیار گسترده است و در هر مغازه‌ای یک کیفیت متفاوتی از آجیل و خشکبار را می‌بینید، اما تشخیص آجیل خوب و بد، کار سختی نیست. به‌عنوان راهنمای خرید آجیل خوب چند ویژگی برای آجیل‌های مرغوب عنوان می‌کنیم تا شما نیز مطابق آن مغزهای باکیفیت را از نمونه‌های بی‌کیفیت و نامرغوب تشخیص دهید.

◉ آجیل تازه‌ترش مزه نیست و طعم اصلی خود را حفظ کرده است. توصیه می‌شود در هنگام خرید آجیل از یک یا دو مغز آن میل کنید تا میزان اصالت طعم‌ها را تشخیص دهید.

◉ آجیل تازه و مرغوب از مغزهایی بارنگ طبیعی برخوردار است. هیچ‌یک از مغزها بیش‌ازحد نمی‌درخشند و یا قهوه‌ای و سوخته نیستند.

◉ بهترین راهنمای خرید آجیل خوب این است که مقداری از آجیل را در دست خود بگیرید تا توسط رطوبت کف دست مرطوب شود. درصورتی‌که آجیل رنگ‌شده باشد، رنگ خوراکی به دست می‌چسبد.

◉ آجیل‌های بودار و شور نباید بیش‌ازحد تیره باشند. این بدین معناست که مغزهای آجیل بیش‌ازحد تفت خورده‌اند و تغییر رنگ و مزه داده‌اند.

◉ آجیل خوب و تازه به‌خصوص در مغز پسته، دارای کرم‌خوردگی نیست.

◉ مغز گردو در آجیل‌های نامرغوب، در اثر کهنگی خشک‌شده، تغییر حالت داده و تلخ‌مزه است.

◉ آجیل را پیش از خرید کاملاً قاطی کنید. در میان اجزای آجیل کهنه بقایای حیوانات و حشرات دیده می‌شود.

.

چگونه آجیل را در خانه ذخیره کنم؟

یک مکان تاریک و خنک مکان مناسبی برای نگه‌داری آجیل است. اگر این شرایط مهیا باشد بیشتر آجیل‌ها تا شش ماه سالم می‌مانند. البته به خاطر داشته باشید که مانند همه غذاها، هرچه زودتر آجیل‎ها را بخورید طعم بهتری دارند.

یخچال یک یا دو ماه دیگر در ماندگاری به شما کمک می کند، پس اگر می‌خواهید آجیل‌ها را برای مدت بیشتری نگهداری کنید آن‌ها را در یخچال بگذارید. البته بهترین نقطه برای نگهداری آجیل در خانه، فریزر است. آجیل‌ها در فریزر حداقل یک سال یا شاید هم بیشتر از آن ترد و تازه باقی می‌مانند.

مهم است که آجیل را در ظرف در بسته و هوابند نگه‌داری کنید، زیرا آجیل به راحتی بوی دیگر مواد را به خود می‌گیرد. هرچه بیشتر آجیل در معرض هوا باشد، سریع‌تر روغن‌های آن تند می‌شود.

.
منابع :

.https://www.geramison.ir
.https://7maghz.com
.https://nematinuts.com

راهنمای آجیل