راهنمای عسل

خواص عسل برای کودکان و سن مناسب برای مصرف عسل

اگر چه قبلاً در پستی با عنوان خواص عسل طبیعی به طور مفصل در مورد خواص درمانی و تقویتی عسل طبیعی صحبت کردیم اما به علت تاثیر بی‌نظیر این ماده بر روی رشد کودکان و همچنین دغدغه‌هایی که در مورد زمان مصرف آن برای نوزدان وجود دارد، تصمیم گرفتیم در یک مطلب جداگانه به بررسی خواص عسل برای کودکان و همچنین موارد منع مصرف آن بپردازیم.
.

ارزش غذایی عسل

با وجود اینکه ترکیبات موجود در عسل بسیار وابسته به منشاء گیاهی آن است (این که زنبور از شهد چه گیاهی نوشیده باشد) اما به طور کلی عسل طبیعی حاوی مقادیری از آنزیم‌ها، آمینواسید‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. همچنین حاوی مقادیری از ویتامین‌های B و C است.

در زیر می‌توانید به طور خلاصه ارزش غذایی ۳۳۹ گرم عسل را مشاهده کنید

پروتئین۱ گرم
آب۵۸ میلی‌گرم
کلسیم۲۳۳ میلی‌گرم
منیزیم۶.۸ میلی‌گرم
پتاسیم۱۷۶ میلی‌گرم
روی۰.۷ میلی‌گرم
فیبر۷ گرم
انرژی۳۴ کیلو‌کالری
شکر۲۷۸ گرم
ویتامین C۱.۷ میلی‌گرم
ویتامین B3۰.۴ میلی‌گرم

خواص تقویتی عسل برای کودکان

طی سال‌های اخیر در کشورهای مختلف، استفاده از عسل در رژیم غذایی کودکان مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل مطالعات بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است تا تاثیر این ماده‌ی طبیعی را بر روی کودکان بسنجد.

در یکی از این تحقیقات که بر روی دو دسته از کودکان ( تغذیه شده با عسل طبیعی و تغذیه شده با شکر) انجام شد نتایج زیر به دست آمده است.

 

◉ کودکانی که در رژیم غذایی خود از عسل بهره برده‌اند علاوه بر سلول‌های خونی بیشتر، وزن‌گیری بهترین نیز نسبت به گروه دیگر داشته اند.

◉ کودکانی که با عسل تغذیه شده‌اند، تولید هموگلوبین بهتری داشته و همچنین پوست شفاف‌تری داشتند.

◉ عسل به علت اینکه از منوساکاریدها (قندهای ساده) تشکیل شده است، توسط نوزاد نسبت به شکر بهتر تحمل می‌شود.

◉ همچنین مشاهده شده است که کودکان و نوزدانی که در رژیم غذایی آن‌ها عسل وجود دارد کمتر از دیگر کودکان گریه می‌کنند.

◉ کودکانی که از عسل تغذیه کرده‌اند نسبت به گروهی که با شکر تغذیه شده‌اند وزن بیشتری گرفته و در مقایسه با آن‌ها کمتر استفراغ می‌کنند.

◉ همچنین کودکان تغذیه شده با عسل نسبت به گروه دیگری که با شکر تغذیه شده بودند، کمتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند که علت آن را می‌توان در تولید سلول‌های خونی بیشتر در این گروه جویا شد.

◉ یکی از مهمترین اثرات تغذیه با عسل در کودکان، تسهیل گوارش غذا در معده‌ی آنهاست، که علت آن اثر الیگوساکارید‌ها روی باکتری‌های معده است.

◉ کودکان، با مصرف ترکیب شیر و عسل، به سرعت وزن گرفته و کمتر دچار اسهال شده‌اند. همچنین تعداد هموگلوبین‌های خون آنها در مقایسه با کودکانی که شیر آن‌ها با شکر شیرین شده است بیشتر است.

◉ استفاده از عسل در تغذیه کودکان باعث افزایش کلسیم خون شده و موجب لطافت چهره و پوست کودکان می‌شود.

.

نحوه‌ تغذیه کودکان با عسل

همانطور که گفته شد عسل داری خواص زیادی برای رشد و تقویت کودکان است اما از آنجایی که بسیاری از کودکان از خوردن عسل به صورت مستقیم امتناع می‌کنند، بهتر است با سایر غذاهایی که کودک دوست دارد ترکیب شود.

در زیر به برخی از ترکیباتی که می‌توان با عسل برای کودکان تهیه کرد اشاره می‌شود.

◉ مخلوط کردن عسل با ماست

◉ مخلوط کردن و چرخ کردن عسل با برخی از میوه‌ها مثل موز و سیب

◉ مخلوط کردن عسل با خامه و همچنین کرم کاکائو

◉ مخلوط کردن عسل با شیر و انواع آب میوه‌ها

◉ همچنین می‌توانید از عسل به جای سایر شیرین‌کننده‌ها مثل قند و شکر در غذای کودکان خود استفاده کنید.

سن مناسب کودک برای مصرف عسل

نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که اگر چه عسل برای کودکان بسیار مفید است اما برای تغذیه آنها با عسل نباید عجله کرد و معمولا توصیه می‌شود که تا بعد از ۱۲ ماهگی نوزاد، از دادن عسل به صورت مستقیم و یا بصورت ترکیبی با شیر به کودک خودداری شود.

علت این امر، نگرانی‌هایی است که در خصوص مصرف عسل برای نوزادان به دلیل وجود باکتری Clostridium botulinum در عسل وجود دارد، این نوع باکتری در اکثر غذاهای با منشاء طبیعی وجود دارد و در عسل نیز مقادیر کمی از آن وجود دارد.

اسپورهای (هاگ) این باکتری می‌توانند در باکتری باقی بماند ولی قدرت تولید توکسین (سم) را ندارد. اما به طور تئوری این باکتری می‌تواند در معده نوزادان زیر یک سال رشد کرده و تولید توکسین کند. کودکان بالای ۱۲ ماه می‌توانند به راحتی عسل را مصرف و هضم کنند. ولی مواردی از آلودگی نوزادان زیر ۱۲ ماه به بوتولیسم گرازش شده است.

.

نحوه خرید عسل طبیعی

احتمالا شما هم تجربه ناموفقی در خرید عسل و دیگر محصولات زنبور عسل مانند ژل رویال داشته اید، این روزها به دلیل وجود عسل های تقلبی که به بازار عرضه می شوند، توجه به برخی نکات به ظاهر ساده می تواند در نحوه خرید عسل طبیعی به شما کمک کند. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا برای شما نحوه خرید عسل طبیعی و خام را بازگو کنیم.

برای خرید یک عسل طبیعی کاملا هوشمندانه عمل کنید و از یک زنبوردار مطمئن خریداری کنید. شاید برخی از افراد در خرید اینترنتی دچار تردید باشند اما هستند افرادی که بدون حقه و فریبی محصولات کاملا طبیعی و خام را در اختیار مردم قرار می دهند.

.

در هنگام خرید عسل طبیعی حتما به نکات زیر توجه کنید:

 

خرید از زنبوردار

برای تهیه عسل طبیعی حتما آن را از یک زنبودار مطمئن خریداری کنید و بدنبال مجوزهای مختلف که با صرف هزینه براحتی میتوان تهیه کرد نباشید چرا که این مجوزها بیشتر مورد استفاده شرکت های صنعتی هستند و کمتر زنبورداری خود را به زحمت می اندازید تا چنین مجوزهایی تهیه کند.

.

غلظت عسل

عده ای از مردم تصور می کنند که عسل طبیعی حتما باید غلیظ باشد و عسلی که رقیق است تقلبی بوده اما باید به شما بگوییم که دلیل نمی شود عسلی که غلیظ است طبیعی باشد و بالعکس عسل رقیق تقلبی! در نتیجه این فاکتور اشتباهی برای تشخیص عسل طبیعی است و به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد، چون عسل با توجه به میزان رطوبتی که دارد و دمای محیطی که در آن قرار می گیرد امکان دارد غلیظ یا رقیق شود. برای مثال عسل های مناطق شمالی کشور معمولا رطوبت بیشتری دارند و رقیق تر هستند مانند عسل های بهارنارنج و عسل زیرفون.

.

رنگ عسل

بسیاری از افراد دچار باور اشتباهی شده اند که عسل طبیعی حتما باید رنگ تیره ای داشته باشد، اما باید خاطر نشان کرد که عسل ها با توجه به نوع گل و گیاهانی که زنبور از آن ها تغذیه می کند رنگ متفاوتی دارند. به طور مثال: عسل آویشن، عسل کنار و عسل شوید جزء عسل های تیره دسته بندی می شوند و عسلی مثل عسل اقاقیا رنگ روشنی دارد.

.

عطر و بوی عسل

بسیاری از فروشندگان عسل ادعا دارند که عسل طبیعی حتما باید عطر و بوی قوی داشته باشد و عطر گل و گیاهی که زنبور از آن تغذیه می کند را بدهد اما این مورد هم یک باور اشتباه می باشد که بسیار در بین مردم باب شده است. در این مورد بسیار احتیاط کنید چرا که برخی از متقلبین با افزودن اسانس به عسل سعی می‌کنند مشتریان را به خطا بیندازند.

.

عسل شکرک زده

آیا عسلی که شکرک بزند یا به اصطلاح رس ببندد تقلبی است؟ خیر باید بگوییم که همه عسل ها چه طبیعی و چه عسل تقلبی بعد از مدتی شکرک می زنند. پس نمی توان گفت عسلی که شکرک زده حتما طبیعی است یا تقلبی. بهترین کار برای مطمئن شدن از طبیعی یا تقلبی بودن عسل بردن نمونه ای از آن به آزمایشگاه تخصصی عسل است. عسل با داشتن بیش از ۷۰ درصد قند و کمتر از ۲۰ درصد آب، بطور طبیعی یک محلول قندی فوق اشباع است. بنابراین تقریباً تمام عسل‌های خام طبیعی، با گذشت زمان شکرک میزنند. نسبت ترکیب گلوکز و فروکتوز در یک منبع شهد گل، تعیین کننده میزان سرعت تبلور عسل است. انواع عسل‌های دارای نسبت فروکتوز به گلوکز پایین، مانند گونه‌های گلی عسل گل‌های قاصدک، مینا، شبدر و راتا به سرعت در طی چند روز یا چند هفته متبلور می‌شوند، در حالی که گونه‌های عسل با نسبت فروکتوز به گلوکز بالا مانند عسل‌ اقاقیا و عسل اکالیپتوس،به کُندی شکرک میزنند و به مدت چندین سال مایع باقی می‌مانند.

از فروشنده بخواهیم در هنگام خرید عسل از آنها، محصول خود را به بهترین شکل ممکن تضمین کنند و برگه آزمایش عسل را نیز تحویل دهند. برخی از پیج های زرد راه حلی هایی برای تشخیص عسل طبیعی پیشنهاد می دهند مانند  تشخیص عسل با کبریت و یا تشکیل شدن شش ضلعی بر روی عسل  که این روش های خانگی هیچ پایه و اساس علمی ندارند و یک سری افراد سودجو هستند که تلاش می کنند تا محصولات تقلبی خود را به فروش برسانند به مردم این دروغ ها را تحمیل می نمایند

.
منابع :

.https://www.yjc.news
.https://roustaee.com

راهنمای عسل