نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان

بازی های ویدیویی و اپلیکیشن های سرگرمی تبدیل به قسمتی جدا ناپذیر از زندگی کودکان شده‌اند. در همین حال والدین زیادی احساس می‌کنند در مورد بازی‌هایی که فرزندان آن‌ها انجام میدهند اطلاعات کافی ندارند و در ارتباط با تاثیر بازی‌های ویدیویی بر زندگی آن‌ها احساس نگرانی می‌کنند. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که پدر و مادر‌ها می‌توانند با استفاده از آن‌ها مطمئن شوند انجام بازی‌های ویدیویی قسمتی سالم از زندگی کودکان آن‌ها و همچنین بخشی مفرح و شاد در زندگی خانوادگی آن‌ها است.

بدون شک بازی‌های ویدیویی امکان سرگرم شدن و اجتماعی شدن را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند  اما انجام بازی های ویدیویی مزایای دیگر هم به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

از آنجایی که انجام بازی‌های ویدیویی بین بچه‌ها مقوله‌ای جهانی است، این امکان فوق العاده را برای آن‌ها فراهم می‌‌کند تا با سایر هم سن و سال‌های خود اشتراکات مشابه‌ای داشته باشند. اکثر پسر‌های جوان گفته‌اند بازی‌های ویدیویی یکی از موضوع‌های مشترک برای گفتگو و معاشرت هنگام مواجه شدن با افراد جدید است.

◉ زمانی که به عناوین موجود نگاه می‌کنید به علاقه مندی‌های فرزند خود فکر کنید. آیا به بازی‌های ورزشی، فانتزی و یا بازی‌های استراتژی علاقه دارد؟ با توجه به علایق آن‌ها نسبت به خرید اقدام کنید.

◉ با پدر و مادر‌های دیگر صحبت کنید و نظرات و پیشنهادهای آن‌ها در مورد بازی‌هایی که برای فرزندان خود تهیه کردند را جویا شوید. از سایت‌های تخصصی مربوط به بازی‌های ویدیویی مانند بازی‌سنتر برای خواندن بررسی بازی ها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن بازی استفاده کنید.

◉ اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد یک بازی خاص به دست بیاورید، بررسی‌های ویدیویی و یا ویدیو‌های مربوط به انجام مراحل بازی را مشاهده کنید.

◉ با توجه به سن و سال فرزندان خود و با در نظر گرفتن رده بندی سنی متناسب با سن فرزند خود، اقدام به خرید بازی کنید. چندین نظام‌ رده بندی سنی بازی‌های ویدیویی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند که از شناخته شده‌ترین آن‌ها می‌توان به ESRB که مختص قاره آمریکای شمالی و PEGI که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد نام برد. در ایران نیز از چند سال قبل سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی با نام ESRA آغاز به کار کرده است. برای آشنایی بیشتر با ESRB مقاله معرفی سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی ESRB را مطالعه کنید.

◉ اگرچه بسیاری از اپلیکیشن‌ها در Google Play، فروشگاه بازی‌های دیجیتالی نینتندو و فروشگاه مخصوص ویندوز با سیستم IARC یا International Age Rating Coalition رده‌بندی شده‌اند اما در این بین تعدادی از اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند از نظام‌های رده بندی سنی خاصی پیروی نمیکنند و فاقد آن هستند. در این شرایط شما باید قبل از فرزندان، خودتان بازی را انجام و بررسی کنید.

◉ به دنبال بازی‌های چالش برانگیزی باشید که در عین هیجان انگیز بودن عاری از خشونت باشند.

◉ بازی‌هایی را انتخاب کنید که نیاز به مهارت حل مسئله و همچنین انتخاب استراتژی مناسب جهت پیشرفت در بازی هستند.

◉ به دنبال بازی‌هایی باشید که کاراکتر‌های آن‌ها از لحاظ شخصیتی قدرتمند باشند. البته منظور شخصیت‌های کلیشه‌ای نیست.

◉ بیشتر بازی‌هایی که برای تلفن‌های هوشمند عرضه می‌شوند، رایگان هستند اما بازیکن می‌تواند برای پیشرفت سریع‌تر در بعضی از بازی‌ها از پول حقیقی استفاده کند و منابع بیشتر و بهتری در بازی کسب کند تا از سایر رقبا پیشی بگیرد. هنگام در اختیار قراردادن این نوع از بازی‌ها از شرایط و امکانت بازی آگاه شوید. هرگز اطلاعات کارت‌های بانکی خود را در اختیار فرزندان خود قرار ندهید. در صورتی که قصد خرید از فروشگاه داخل بازی را داشتید، خودتان نسبت به انجام آن اقدام کنید.

◉ به دنبال بازی‌هایی باشید که با 2 بازیکن قابل انجام هستند، به این واسطه فرزند خود را به انجام بازی به صورت گروهی ترغیب کنید تا جنبه‌های فعالیت تیمی افزایش یابد.

.
منابع :
.https://www.bazicenter.com

نحوه انتخاب بازی ویدیویی مناسب برای کودکان