روش مناسب برای استفاده کودکان از بازی های ویدئویی

◉ محدودیت سنی تعیین کنید.

بازی های کامپیوتری برای کودکان زیر سه سال مناسب نیستند زیرا این کودکان نمی توانند دستۀ بازی را به خوبی کنترل کنند. علاوه بر این، آنها باید وقت خود را به طور دیگری سپری کنند و کارهای دیگری انجام دهند.

خردسالان ممکن است به خودشان صدمه بزنند. دست های آنان هنوز آنقدر رشد نیافته اند که بتوانند فشار بازی های ویدئویی را تحمل کنند. حرکات تکراری که برای کنترل دستۀ بازی انجام می شوند ممکن است به تاندون های دست های خردسالان آسیب بزنند.

حتی کودکان بزرگتر نیز باید مراقب باشند تا دچار سندروم فشار ناشی از حرکات تکراری نشوند اما خردسالان آسیب پذیرترند.

.

◉ بازی های متناسب با سن کودک انتخاب کنید.

در حدود 3 سالگی برخی کودکان ممکن است بتوانند بازی های متناسب با سن خود را انجام دهند، به ویژه بای های ویژۀ کودکان پیش دبستانی که خشن نیستند. اگر کودکان بزرگتر در خانه دارید، مراقب باشید تا کودکان خردسال از بازی های آنها استفاده نکنند.

برخی کارخانه هایی که اسباب بازی های آموزشی تولید می کنند توصیه می کنند که از محصولات تعاملی استفاده شود. این محصولات مثل بازی های ویدئویی هستند اما برخلاف بازی های ویدئویی خشن، مهارت های خواندن و ریاضی را تقویت می کنند. این بازی ها مفید هستند.

اما اگر کودکی قبلاً بازی های ویدئویی واقعی انجام داده باشد به ندرت ممکن است به این بازی ها قانع شود.

.

◉ محدودیت زمانی تعیین کنید.

استفادۀ زیاد از بازی های ویدئویی، مثل تماشای بیش از حد تلویزیون ممکن است فعالیت بدنی را کم کند و باعث چاقی شود. علاوه بر این، اگر کودکان ساعت های طولانی به تنهایی بازی کنند، ممکن است مهارت های اجتماعی مناسب را یاد نگیرند.

مهارت های اجتماعی برای موفقیت در تحصیل و زندگی ضروری اند. نگذارید کودک روزانه بیش از 30 دقیقه بازی ویدئویی انجام دهد. دو مشکل اساسی بازی های ویدئویی عبارتند از:

1- مدت زمانی که برای بازی ویدئویی صرف می شود.

2- محتوای بازی ویدئویی.

والدین می توانند هر دو عامل را کنترل کنند. قبل از اینکه به کودک اجازۀ بازی دهید بازی ویدئویی را بررسی کنید. مطمئن شوید که بازی برای کودک مناسب است. وقتی که برای کودک بازی انتخاب می کنید، مطمئن شوید که بازی با سن کودک متناسب است.

.
منابع :
.http://www.koodakonline.com

روش مناسب برای استفاده کودکان از بازی های ویدئویی