چرا تفکر خلاق در کودکان اهمیت دارد؟

تفکر خلاق در کودکان نه‌تنها برای پیشرفت‌های علمی و آکادمیک آنها در آینده بسیار حائز اهمیت است، بلکه می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگیشان هم تاثیر مثبت داشته باشد. در ادامه بیشتر از تاثیر تفکر خلاق در زندگی کودکان با شما صحبت خواهیم کرد:\
.

افزایش یادگیری

خلاقیت مهم است چون در یادگیری کودکان تاثیر خواهد گذاشت. معمولا همه ما افراد خلاق را به عنوان شخصیت‌های باهوش می‌شناسیم. این انگاره اغلب درست است.

چون افراد خلاق به خوبی می‌توانند از ظرفیت‌های مغزشان استفاده کنند و توان بالقوه مغزشان را به ظرفیت بالفعل تبدیل کنند.

مسئله‌ای که شاید اغلب ما به آن توجه نمی‌کنیم این است که سیستم‌های متداول آموزشی به صورتی طراحی شده‌اند که ناخواسته به خلاقیت کودکان آسیب می‌زنند و آن را غیرفعال می‌کنند.

برنامه‌های تحصیلی بیشتر براساس محاسبات منطقی و علمی پایه‌ریزی می‌شوند و همین مسئله تفکر خلاق را از کودکان می‌گیرد و آن را به قوه‌ای منفعل و بدون استفاده تبدیل خواهد کرد.

درصورتی‌که اگر کمی بیشتر به خلاقیت در مدارس و سیستم‌های آموزشی توجه شود، به صورت ناخودآگاه ظرفیت یادگیری و علمی کودکان هم افزایش پیدا خواهد کرد. چون خلاقیت بخش عمده‌ای از مغز و مهارت‌های کودکان را به کار خواهد انداخت و آن‌ها را به استفاده فراگیر از ظرفیت‌های فکری قادر خواهد کرد.

.

توسعه مهارت‌های حل مسئله

درطول انجام فعالیت‌های خلاقانه که کودکان را به استفاده از تفکر خلاق وادار می‌کند، آنها می‌توانند یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی را بهتر یاد بگیرند. این مهارت همان مهارت حل مسئله است.

مهارت حل مسئله زمانی به کمک ما می‌آید که سعی داشته باشیم راهی برای از بین بردن سد و موانع در مسیرمان پیدا کنیم یا بتوانیم شکاف میان آنچه که هست و آنچه که قرار است باشد را ببندیم.

این مهارت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در زندگی انسان‌ها تقویت شود و مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر، از کودکی شروع به توسعه خواهد کرد.

حل مسئله با خلاقیت و تفکر خلاق ارتباط مستقیم دارد. مهم‌ترین عنصری که می‌تواند به ما در حل مسئله کمک کند، داشتن تفکر خلاق است. کودکان می‌توانند با تمرین خلاقیت، به توسعه مهارت حل مسئله با بالاترین کیفیت برسند.

.

توسعه مهارت‌های اجتماعی

تمرین‌های تقویت تفکر خلاق در کودکان بیشتر مبتنی بر فعالیت‌های گروهی است. در خلال همین فعالیت‌ها، مهارت‌های گروهی و اجتماعی کودکان به خوبی تقویت خواهد شد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است کودکان در سال‌های اولیه آموزش تجربه کنند، عدم سازگاری با همکلاسی‌ها و اعضای گروهشان است.

بیشتر کودکان در سال‌های ابتدایی زندگی خودمحور هستند. اگر به درستی با این حس کودکان برخورد نشود، آن‌ها را به افرادی خودخواه تبدیل خواهد کرد. به همین دلیل کارهای گروهی در دوره آموزشی کودکان و آموزش تعامل سازنده با دوستان و همکلاسی‌ها، بسیار اهمیت دارد.

بیایید کمی به عقب برگردیم و به سال‌های آموزش خودمان فکر کنیم. شاید درصد کمی از ما این شانس را داشته‌ایم که به درستی تعامل با دوستان و همکلاسی‌ها را در قالب کار گروهی و همکاری یاد گرفته باشیم.

باید بدانید که تمرین‌های خلاقیت در قالب کارهای گروهی تاثیر شگفت‌انگیزی در توسعه مهارت‌های اجتماعی و گروهی خواهد داشت.

.

موانع ذهنی تفکر خلاق

از مسائلی که می‌تواند مانع خلاقیتمان شوند، بیشتر بدانید

.

توسعه مهارت‌های فیزیکی

اکثر ما فکر می‌کنیم که برای توسعه مهارت‌های فیزیکی کودکان و کمک به رشد جسمی آن‌ها باید الزاما آن‌ها را به باشگاه‌های ورزشی بفرستیم.

البته نمی‌شود منکر تاثیر مثبت تمرینات ورزشی شد. اما اگر دوست دارید کار مثبت‌تری برای کودکان انجام دهید، تمرینات خلاقانه را برای کودکان فراهم کنید.

تمرین‌های تفکرخلاق در کودکان به آن‌ها کمک می‌کند که مهارت‌های فیزیکی‌شان را به بلوغ برسانند. بیایید یک بار روشن کنیم که اصلا توسعه مهارت‌های فیزیکی به چه معناست؟ و زمانی که از توسعه مهارت‌های فیزیکی حرف می‌زنیم، چه انتظاری داریم؟

ببینید! مفهوم توسعه مهارت‌های فیزیکی صرفا به معنای قد کشیدن، تناسب اندام یا رشد درست عضلات نیست. اگرچه این فاکتورها در رشد و بلوغ فیزیکی موثر و تعیین کننده هستند اما مساله اصلی که باید به آن توجه شود این است که توسعه مهارت‌های فیزیکی به این معنا است که ارتباط درست و اساسی میان اندام‌های بدن، عصب‌های محیطی و مغز برقرار شود.

تعادل، هماهنگی و همکاری درست میان اعضا، محصول توسعه مهارت‌های فیزیکی است و باید بدانید که تمرین‌های خلاقیت مانند نقاشی و..، به صورت شگفت‌انگیزی در توسعه این مهارت‌ها موثر خواهند بود.

.

توسعه مهارت‌های احساسی

تمرین‌های خلاقیت و تفکر خلاق برای کودکان می‌تواند منجر به رشد موثر مهارت‌های اجتماعی و احساسی آنها شود. علت این مسئله آن است که در تمرین‌های خلاقیت معمولا از کودکان درخواست می‌شود که احساسات خود را نسبت به وظایف و تمرینات محول شده بیان کنند.

مثلا یکی از تمرینات مربوط به توسعه تفکر خلاق این است که از کودکتان بخواهید احساسات خود را نقاشی کنند یا درباره آن شعری بخوانند و داستان تعریف کنند. همین تمرین‌ها به کودکان خواهد آموخت که احساسات‌شان را به راحتی بروز دهند و آنها را توصیف کنند.

بیان احساسات در قالب کلمات، تصویر، رنگ‌ها و اشعار به کودکان کمک خواهد کرد که احساسات‌شان را به خوبی بروز دهند و خود را در جامعه پیرامونشان ادغام کنند. ارتباط درست با جامعه و مدیریت احساسات، به بلوغ احساسی کودکان بسیار کمک خواهد کرد.

.
منابع :

.https://zehn.ir

چرا تفکر خلاق در کودکان اهمیت دارد؟