بازی کودک با والدین شاغل چطور ممکن است؟

به والدین توصیه می‌شود که به طور مرتب، زمانی برای بازی با فرزندانشان در نظر بگیرند. حتی اگر شاغل هستند، حتما طبق برنامه‌ریزی درستی زمانی را برای بازی با کودکان تعیین کنند.
زمان بازی کودک با والدین باید با انرژی سپری شود. در بازی تظاهر کنید و در نقش‌های بازی غرق شوید. اجازه ندهید خستگی و استرس ناشی از محیط کار بر روی کودکان تاثیر منفی بگذارد. در زمان بازی با کودک به گونه‌ای شاداب و پر هیجان رفتار کنید که کودک، هر روز را منتظر رسیدن این زمان باشد.

.

چرا کودکان نیاز دارند که از کار خود دست بکشید و به آن‌ها توجه کنید؟

کودکان اغلب در پایان روز بیش از همه به توجه شما احتیاج دارند. آن‌ها ممکن است بخواهند تمام اخبار روز را به شما بگویند یا برای چیزی از شما کمک بخواهند.
فراموش نکنید که کودکان هم می‌توانند روزهای بدی داشته باشند. ممکن است مسائلی در مدرسه یا مهد، یا با دوستانشان پیش آمده باشد که همدلی یا مشاوره شما را بطلبد. حتی ممکن است نیاز داشته باشند برای دقایقی در روز صرفا به آن‌ها گوش دهید، بدون اینکه مشکل خاصی برایشان به وجود آمده باشد.
برقراری تعادل بین زمان کار و حضور در خانه و حفظ ارتباط درست به کودکان اطمینان می‌دهد که مورد توجه و علاقه‌ی شما هستند. این در آن‌ها احساس امنیتی به وجود می‌آورد که در حس آرامشی که خواهند داشت بسیار موثر است.

.

انواع سرگرمی و بازی کودکان با والدین در خانه

 

1. بازی‌های شبانه‌ی خانوادگی

اگر شاغل هستید و روزها نمی‌توانید برای فرزندانتان وقت بگذارید؛ این رسم زیبا و عالی را شروع کنید. شب‌هایی را برای انجام بازی‌های گروهی در خانه در نظر بگیرید. به تدریج بازی‌هایی را انتخاب کنید که می‌تواند برای کل خانواده، علاوه بر سرگرمی، چالش آفرین هم باشد. این موضوع که بازی‌های انتخابی مناسب سن کودکان باشند را نیز در نظر داشته باشید. برای بالا بردن جذابیت؛ هر بار یکی از اعضای خانواده را مسئول انتخاب بازی دفعه‌ی بعد کنید.
با این سنت جذابی که در خانه بنا می‌کنید؛ می‌توانید فرزند را با چند مورد درگیر کنید. رقابت دوستانه، رفتار و برخورد عادلانه، رعایت نوبت، مفهوم شکست و پیروزی را می‌توانید در جریان این بازی‌ها به کودکانتان بیاموزید.

.

2. کاردستی درست کنید

یکی از جذاب‌ترین کارها برای کودکان، ساخت کاردستی است.

.

3. با فرزندان خود غذا بخورید و به صحبت بنشینید

سعی کنید حداقل یک وعده غذایی را در کنار فرزندان خود باشید. حتی اگر امکان داشتن یک وعده‌ی غذایی مشترک را ندارید؛ به نشستن در کنار آن‌ها و لذت بردن از یک میان وعده سبک و گپ زدن با آن‌ها بپردازید. لازم نیست که زمان صحبت کردن طولانی باشد. با آن‌ها در مورد روز خود و اتفاقات جالبی که در محل کار برایتان پیش آمده صحبت کنید. اینگونه آن‌ها را نیز ترغیب می‌کنید تا در مورد خودشان به شما بگویند. هر دورهمی‌تان می‌تواند متفاوت باشد. در برگزاری آن‌ها خلاق و جذاب رفتار کنید.

.

4. با هم کار مشترکی را انجام دهید

اگر گاهی پیش می‌آید که زمانی برای بازی کردن با فرزند خود ندارید؛ یکی از کارهایی که باید انجام دهید را به تفریح تبدیل کنید. لازم نیست کار خاصی باشد یا زمان زیادی طول بکشد. واقعیت این است که فرزندان شما حتی برای مدت کوتاهی از بودن در کنار شما لذت می‌برند. این فعالیت مشترک می‌تواند آبیاری باغچه‌ی حیاط، تهیه‌ی شام یا یک کیک خانگی باشد.

.

5. یک شب خاص در هفته داشته باشید

یک شب خاص در هفته برای فرزندان خود بسازید. می‌توانید در این شب به سینما یا تئاتر بروید و فیلم یا نمایش مناسب سن کودکان را تماشا کنید. برای شام به بیرون بروید. به پارک بروید و کاری کنید که بدانند در این شب همه‌ی برنامه‌هایتان را بخاطر آن‌ها کنسل کرده‌اید تا به او خوش بگذرد.

.
منابع :

.https://neurolandgame.com

بازی کودک با والدین شاغل چطور ممکن است؟