دانلود انیمیشن بهتر است یا تماشای آنلاین آن؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند دانلود انیمیشن ، فیلم، سریال، موسیقی، فایل یا هر محتوای دیگری، همیشه بهترین راه حل است. اما گاهی روش‌های بهتری وجود دارد که باید آنها را نیز در نظر داشته باشیم.

زمانی که دنبال محتواهای گوناگون می‌گردید قطعا ساده‌ترین راه این است که به اینترنت مراجعه کنید. حتما شما هم مانند خیلی‌ها در خانه‌ خود کودکانی دارید که علاوه بر برنامه‌های کودکِ تلویزیون و کارتون‌های قدیمی و جدیدی که پخش می‌کند، علاقه دارند انیمیشن‌ یا سریال‌های کودکانه‌ی جذاب و روز دنیا را تماشا کنند.

به همان اندازه که کلاه قرمزی برای کودکان ما خاطره‌انگیز است، شخصیت‌های مشهوری چون مک‌کوئین، باب اسفنجی، پاندای کونگ‌فو کار، شرک، مرد عنکبوتی، راپونزل، سیندرلا، باربی، وودی، سوباسا و… هم بخشی از زندگی لذت‌بخش دوران کودکی هستند.

انیمیشن‌ها و کارتون‌های جذابی که در طول سال اکران می‌شوند آنقدر برای کودکان ما جذابیت دارند که حاضرند ساعت‌ها پای تلویزیون، کامیپوتر یا تبلت بنشینند و با شخصیت مورد علاقه‌ خود زندگی کنند.

البته الان شرایط خیلی نسبت به زمان ما متفاوت شده است. تنها سرگرمی ما بسنده کردن به تلویزیون و پخش کارتون‌های تکراری آن هم در ساعات مشخصی از روز بود، اما الان علاوه بر تلویزیون خیلی راحت می‌توان در بستر اینترنت به انواع انیمیشن و کارتون دسترسی داشت. کافی است عبارت دانلود انیمیشن را در گوگل جستجو کنید یا نام انیمیشن مورد نظر را وارد کنید تا امکان دانلود آن فراهم شود.

.

اما آیا این تمام ماجراست؟

قطعا ما هم در زمان کودکی خود دوست داشتیم کارتون فوتبالیست‌ها را همیشه برای خودمان داشته باشیم. هر وقت خواستیم بارها و بارها آن را ببینیم، هر جایی دوست داشتیم آن را به عقب برگردانیم و هر جایی حوصله‌ی ما سر رفت، قسمت‌های بعدی را ببینیم. دوست داشتیم آرشیو کاملی از کارتون‌ها و انیمیشن‌های مورد علاقه‌ی خود را داشته باشیم، ولی متاسفانه این امکان فراهم نبود و نهایتا ناچار بودیم به صورت حضوری از فروشگاه‌های فیزیکی شهر به چند کارتون دسترسی داشته باشیم.

تازه باید کلی هم هزینه پرداخت می‌کردیم تا بتوانیم زمانی که استفاده از سی‌دی مد شده بود، آن هم با اجازه‌ی والدین‌مان چند کارتون برای خودمان داشته باشیم. اما الان تا کودکان هوس برنامه‌های جدید می‌کنند، پدر و مادرها با وارد کردن یک عبارت ساده‌ی « دانلود انیمیشن » جدیدترین و قدیمی‌ترین کارتون‌های موجود را برای فرزندان خود دریافت می‌کنند.

طبیعتاً بچه‌ها هم از این روند استقبال کرده و دائما در حال درخواست انیمیشن‌های جدید هستند. کافی است جایی ببینند انیمیشن جدیدی آمده یا یکی از بچه‌های فامیل و آشنا کارتون جدیدی دارد، آن وقت حتما باید آنها هم داشته باشند. والدین هم سریعاً به فکر دانلود انیمیشن مورد نظر می‌افتند.

اما آیا واقعا دانلود کردن بهترین، ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش است؟

.

مقایسه‌ میان خرید فیزیکی، تماشای آنلاین و دانلود انیمیشن

یکی از روش‌های موجود برای تهیه‌ انیمیشن‌، کارتون و سریال‌های کودکانه این است که به فروشگاه‌های معتبر فیزیکی سر بزنید و یک دی‌وی‌دی شامل یک یا چند انیمیشن یا سریال را برای فرزند خود تهیه کنید. طبیعتاً این روش با توجه به اینکه باید درگیر رفت و آمد شوید و با توجه به نفود ابزارهای قابل حمل و اینترنت، دیگر خیلی پاسخگو نخواهد بود.

روش دوم این است که سراغ دانلود انیمیشن برویم. کافی است عبارت دانلود انیمیشن را در گوگل وارد کنید تا انبوهی از سایت‌های مختلف پیش‌روی شما باز شود. در نگاه اول دانلود بهترین روش است. چرا که تصور می‌کنیم هزینه‌ کمی برای ما در پی دارد و هر چیزی که بخواهیم می‌توانیم به سادگی دانلود کنیم. ولی واقعاً این ظاهر ماجراست.

برخی از انیمیشن‌ها مانند شاهزاده‌ روم تولید ایران و بسیاری دیگر مانند داستان اسباب بازی، باب اسفنجی، ماشین‌ها، وال ای، مرد عنکبوتی و… خارجی هستند. ولی فرقی نمی‌کند، در نهایت هر کدام از آنها صاحب اثری دارد که به دنبال منافع مادی است و نمی‌توانیم با دانلود انیمیشن به صورت غیرقانونی به او لطمه بزنیم.

اولین نکته‌ مهم این است که قانون کپی‌رایت – که متاسفانه شاید در کشور ما خیلی به آن پرداخته نشده است – رعایت نمی‌شود و حقوق فردی که تولیدکننده یا ناشر اثر است نادیده گرفته می‌شود. برای تولید انیمیشن‌های فاخر داخلی و خارجی هزینه‌های بسیار زیادی پرداخته می‌شود و این را باید بدانیم کسی که وظیفه‌ی توزیع انیمیشن یا هر محتوای دیگری را به صورت قانونی برعهده دارد، سرمایه و راه امرار معاش خیلی‌ها را این مسیر گذاشته است.

بنابراین با دانلود انیمیشن همه چیز نابود خواهد شد. نه تنها کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، بلکه هزینه‌های سرسام‌آوری که فقط برای دوبله‌ جذاب و مخاطب‌پسند و توزیع یک اثر می‌شود، از بین خواهد رفت. نکته‌ مهم دیگر این است که وقتی سراغ دانلود انیمیشن می‌روید هر محتوایی بدون رده‌بندی درست سنی یا بدون بازبینی محتوای داخل اثر را دریافت می‌کنید و آن را پیش چشمان بچه‌ها قرار می‌دهید.

این موضوع شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که سریال، کارتون یا انیمیشنی را دانلود کرده و برای کودک خود پخش می‌کنیم. اما متوجه می‌شویم این اثر مناسب سن او نیست یا محتوایی دارد که پالایش نشده است.

نکته‌ مهم دیگر مربوط به هزینه می‌شود. زمانی که می‌خواهید سراغ دانلود انیمیشن بروید شاید فکر کنید هزینه‌ زیادی پرداخت نمی‌شود، ولی این طور نیست. دائما باید هزینه‌ گیگ‌های اینترنت و دانلود محتوا را بپردازید. ضمن اینکه به دلیل کیفیت‌های مختلف انیمیشن یا مشخصات فنی سرور ممکن است زمان زیادی را منتظر دانلود انیمیشن باشید.

یکی دیگر از مشکلات دانلود انیمیشن یا هر محتوای دیگر این است که شما باید فایل‌ها را دائماً روی سیستم خود یا دیگر فضاهای ذخیره‌سازی نگه‌داری کنید. اگر بخواهید با دستگاهی غیر از تلویزیون یا کامپیوتر نیز به تماشای انیمیشن بنشینید، باید فایل را یک بار دیگر روی دستگاه مورد نظر کپی کنید که یک بار دیگر فضای دستگاه شما اشغال می‌شود.

البته مشکلات دیگری در دانلود انیمیشن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به مشکلات قانونی اشاره کرد و از طرف دیگر در صورتی که هر مشکلی در فایل‌ها یا لینک‌های دانلود وجود داشته باشد، فرد مشخصی پاسخگو نیست.

.

راهکار چیست؟

یک راه حل جدید و بهتر در مقابل دانلود انیمیشن وجود دارد. سیستم جدیدی که تحت عنوان VOD راه‌اندازی شده این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به سادگی به هزاران انیمیشن، فیلم، سریال یا محتوای دیگر به صورت تصویری دسترسی داشته باشید و از هر جایی که خواستید برنامه‌ خود را آنلاین تماشا کنید.

برای استفاده از این سرویس‌‌ها مانند سایت و اپلیکیشن آفرینک فقط کافی است یک حق اشتراک اندک برای تمام سال بپردازید، ولی در ازای آن در یک سرویس کاملا قانونی و شرعی، به هزاران انیمیشن، کارتون و سریال کودکانه که محتوای آنها پالایش شده و در رده‌های سنی مختلف وجود دارد، دسترسی داشته باشید.

ضمن اینکه هیچ فضایی از دستگاه شما اشغال نمی‌شود و هر جایی خواستید با اینترنت رایگان می‌توانید به جای دانلود انیمیشن، محتوای مورد نظر خود را آنلاین روی کامپیوتر، گوشی هوشمند یا تبلت تماشا کنید. حال تصور کنید اگر انیمیشنی که دانلود کردید سهواً پاک شود و بخواهید دوباره آن را برای فرزند خود دانلود کنید، از حجم اینترنت شما کاسته می‌شود.

سرورهای این سرویس‌ها از جمله آفرینک سرعت بالایی دارند و انیمیشن، کارتون یا سریال مورد نظر را بدون وقفه با کیفیت بالا برای شما پخش می‌کنند. جدیدترین عناوین انیمیشن بلافاصله به صورت دوبله شده در این سرویس قابل دسترس هستند و دیگر مجبور نیستید سراغ زیرنویس یا دوبله‌های غیرسازگار با انیمیشن بروید.

علاوه بر این که می‌توانید از جدیدترین تا قدیمی‌ترین کارتون‌ها و انیمیشن‌های مورد نظر خودتان را در گروه‌بندی مختلف تماشا کنید، در صورت هر گونه سوال یا مشکل می‌توانید با مجموعه‌ای در ارتباط باشید که مجوز قانونی و رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

بی‌شک روش‌های مختلفی برای تأمین انیمیشن و کارتون‌های مورد علاقه‌ فرزندان‌تان وجود دارد. حتی ممکن است آن‌ها را دوستان یا آشنایان خود بگیرید. ولی همیشه باید به این موضوع فکر کرد اگر راهی که تا امروز از آن استفاده می‌کردیم خوب بوده، لزوماً بهترین نیست و همواره این احتمال وجود دارد روش‌هایی به مراتب بهتر، جدیدتر، سریع‌تر و صد البته کم‌هزینه‌تر پیش‌روی ما قرار بگیرید که باید آنها را در نظر بگیریم.

دانلود انیمیشن شاید روش ساده و در ظاهر کم‌هزینه‌ای باشد ولی بهترین نیست. اینکه با یک سرویس مطمئن شامل هزاران ساعت انیمیشن، کارتون یا محتوای مناسب کودکان با کفیت و شرایط مورد نظر مواجه باشیم قطعاً خیلی ساده‌تر است. از طرفی نیازی نیست دغدغه‌ دائمی تمام شدن اینترنت را داشته باشیم و تنها یک بار هزینه‌ اشتراک پرداخت می‌کنیم.

دانلود انیمیشن یا هر محتوای دیگری در سراسر دنیای تقریبا منسوخ و باطل است و در کشور ما نیز باید توسط خودمان این شرایط فراهم شود. ضمن اینکه سرویس‌های جذاب و معتبری چون آفرینک راه‌اندازی شده‌اند تا بی‌دغدغه به هر محتوای تصویری که در حوزه‌ کودک نیاز دارید دسترسی داشته باشید.

.
منابع :

.https://afarinak.com

دانلود انیمیشن بهتر است یا تماشای آنلاین آن؟