راهکارهای مقابله با تاثیر منفی انیمیشن بر کودک

حالا که به همه نقاط قوت و ضعف تماشای انیمیشن و تاثیر کارتون بر کودکان اشاره شد به ارائه راهکارهایی به والدین برای مقابله با اثرات منفی کارتون‌ بر کودکان می‌پردازیم:

.

۱.همراه با فرزندتان کارتون ببینید: 

تماشای کارتون همراه با فرزندتان به شما کمک می‌کند چیزهایی را که می‌بیند رصد کنید و واکنش او را نسبت به داستان و شخصیت‌ها رصد کنید. همچنین باعث می‌شود پیوند عمیق‌تری بین شما و کودک برقرار شود. شناختن شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه کودک و خندیدن در کنار کودک، رابطه شما و فرزندتان را بهتر می‌کند و باعث می‌شود شناخت بهتری از دنیای ذهنی کودک به دست آورید.

.

۲. زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید:

 تماشای کارتون بیش از 2 ساعت در روز اصلاً خوب نیست. بهتر است این مدت هم در طول روز تقسیم شود؛ مثلاً دو تا یک ساعت یا حتی 4 تا نیم ساعت. تا جایی که ممک است زمان تماشای تلویـزیـون یا کارتون را کاهش دهید. این کار به خصوص برای بچه‌های کوچک‌تر ضروری است. فرزندتان را تشویق کنید که بیرون برود و بازی کند نه اینکه یک جا بنشیند و تلویزیون ببیند. ضمناً کودکان زیر 2 سال اصلاً نباید تلویزیون ببینند.

نکته مهم:  به هیچ وقت تلویزیون را برای سرگرم کردن بچه‌ها روشن نکنید. شما انتخاب کردید که پدر یا مادر باشید پس سعی کنید برای سرگرم کردن بچه‌ها از راه‌هایی به جز تلویزیون استفاده کنید.

.

۳. کارتون‌های آموزشی و مناسب را انتخاب کنید:

کارتون‌های آموزشی و مناسب سن کودک را برایش پخش کنید تا مطمئن شوید موارد نامناسب را نشان نمی‌دهند یا کودک را به رفتارهای منفی تشویق نمی‌کنند.

.

۴. تفاوت بین کارتون و واقعیت را برای فرزندتان توضیح دهید: 

در مورد محتوای کارتون‌ها با فرزندتان صحبت کنید، به آنها بگویید چه چیزهایی مضر هستند، چه چیزهایی قابل قبول‌اند و چه چیزهایی واقعی نیستند. مثلا می‌توانید برای فرزندتان توضیح دهید که گرچه شخصیت کارتونی بعد از یک دعوای خشن حتی یک خراش هم برنداشت، اما در دنیای واقعی جور دیگری است.

.

۵. از کتاب‌ها و قصه‌های صوتی استفاده کنید: 

می‌توانید برای قصه گویی از کتاب‌ها و قصه‌های صوتی استفاده کنید. این کار علاوه بر این که کودک را از آثار مخرب کارتون دور نگه می‌دارد، باعث می‌شود مهارت شنیداری او تقویت شود.

.

۶. اجازه ندهید کودک جلوی تلویزیون غذا بخورد:

تلویزیون حواس بچه‌ها را پرت می‌کند و معمولا بیش از چیزی که بدنشان نیاز دارد غذا می‌خورند، همچنین تمایلشان به خوردن غذاهای ناسالم مثل هله‌هوله بیشتر می‌شود. سعی کنید وعده‌های غذایی را در کنار خانواده صرف کنید تا کودک هم با اشتیاق و تمرکز بیشتری غذا بخورد، غذاهای سالم‌تری مصرف کند و وقتی که احساس سیری کرد دیگر غذا نخورد.

.
منابع :

.https://www.yasanclinic.ir

راهکارهای مقابله با تاثیر منفی انیمیشن بر کودک