ایمنی کودکان هنگام دوچرخه سواری

دوچرخه سواری کودکان ،حس استقلال و هدفمند بودن و تمرکز کردن را به کودک می آموزد . دوچرخه سواری یکی از بهترین وسیله ها برای تخلیه انرژی اضافی کودکان و ایجاد نگرش مثبت ذهنی در آنها است. کودکان و امنیت دوچرخه سواری آن ها بسیار مهم است. بنابراین در جاهای خلوت به کودک خود دوچرخه سواری بیاموزید و بگذارید تمرین کند تا دوچرخه سواری و قوانین را خوب یاد بگیرند.

• یکی از تفریحات سالم برای بچه ها دوچرخه سواری است و عامل مهمی برای بهبود تعادل، آمادگی جسمی و هماهنگی کودکان محسوب می‌شود. با توجه به سن، برای چرخ‌سواری عوامل جسمانی مختلفی دخیل هستند که اولین و مهم‌ترین آنها حفظ تعادل است؛ یعنی هر چقدر تعداد چرخ‌ها بیشتر باشد مشخصا کودک تعادل بهتری خواهد داشت.

• عامل دوم، سرعت چرخش چرخ‌هاست؛ یعنی هر چقدر چرخ‌ها به راحتی بچرخند با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند و آخرین عامل، شیوه وارد کردن نیرو است زیرا بعضی از چرخ‌ها پدال ندارند و کودک باید با وارد کردن نیرو بر سطح زمین، باعث حرکت چرخ شود که سرعت آنها پایین است و امنیت آن نیز بیشتر خواهد بود، اما چرخ‌هایی که از پدال استفاده می‌کنند نیروی بیشتری تولید می‌کنند و درنتیجه سرعت بیشتری هم خواهند داشت.

• کودکان زیر یک سال به علت از دست دادن تعادل خود نمی‌توانند از چرخ استفاده کنند و زمانی کودک می‌تواند تعادل خود را حفظ کند که شروع به راه‌رفتن کند. البته فرآیند راه‌رفتن در بعضی کودکان دیرتر و در بعضی از آنها زودتر شروع می‌شود. باید توجه کرد تا زمانی که کودک شروع به راه‌رفتن نکرده نباید از چرخ استفاده کرد. به‌علاوه استفاده از لوازم ایمنی مانند کلاه، محافظ آرنج و زانو الزامی است.

.

دوچرخه سواری کودکان، نکات ایمنی ضروری

• اگر کودک بداند که کلاه ایمنی برای دوچرخه سواری ضروری است، به راحتی این موضوع را می پذیرد. بنابراین از روز اول به کودک بقبولانید که به کلاه نیاز دارد، علی رغم اینکه کلاه باید اندازه اش باشد. بگذارید کودک خودش کلاهش را انتخاب کند. او را با خود به فروشگاه ببرید و اجازه دهید مناسب ترین و ایمن ترین کلاهی را که می بیند انتخاب نماید، حتی اگر کلاه کاملاً شبیه کلاه دوستش باشد. این نوع انتخاب باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود.

• نکته‌ی مهم دیگر اندازه مناسب دوچرخه است. زمانی که با هر دو پا بر روی زمین روی دوچرخه می‌ایستید فاصله مجاز شما از میله‌ی بالای آن بین ۲.۵ تا ۷.۶ سانتی‌متر است. پیش از دوچرخه‌سواری از سلامت ترمزها اطمینان حاصل کنید و روغن‌کاری زنجیر چرخ‌ها را کنترل کنید. بهتر است برای بهتر دیده شدن کودکان توسط خودروها، از لباس‌هایی با رنگ روشن استفاده شود.

• کفش مناسب دوچرخه‌سواری در جلوگیری از آسیب‌دیدگی بسیار مهم است. استفاده از دمپایی یا کفش پاشنه‌دار حفظ تعادل را مشکل می‌کند و احتمال آسیب دیدن پا را افزایش می‌دهد. بهتر است از کفش‌های ورزشی استفاده شود و اگر کفش بنددار باشد مطمئن شوید بند آن‌ها محکم بسته شده، زیرا در صورت باز شدن ممکن است خطرآفرین باشد.

• منطقه‌ مجاز برای دوچرخه‌سواری را با در نظر گرفتن مناطق خطرناک و پررفت‌وآمد برای کودکان تعیین کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که اگر نیاز باشد از خط‌کشی عابرپیاده عبور کنند، از دوچرخه پایین آمده و آن را پیاده از خیابان عبور دهند.

• برای حفظ تعادل دوچرخه در صورت وجود مانع، هر دو دست باید همواره روی فرمان باشد. حتماً به کودکان هشدار دهید به در ماشین‌های پارک شده نزدیک نشوند، زیرا در صورت باز شدن در خودرو و برخورد با آن جراحات شدیدی به دوچرخه‌سوار وارد می‌شود.

• به کودکان بیاموزیم: اگر دوستی از تو خواست که سوار دوچرخه اش بشوی تا با هم به پارک بروید به او بگو« نه متشکرم ».به او بگویید جلوی دوچرخه ی کسی سوار شدن، تعادل را به هم می زند و موجب تصادف می شو د. برای کسی که دوچرخه را می راند هم دوچرخه سواری و دیدن جلو مشکل می شود.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com

ایمنی کودکان هنگام دوچرخه سواری