ورزش سوارکاری و کودکان

همه چیز از یک تصمیم شروع می شود؛ تصمیم برای این که کودکانتان را به دنیای پر رمز و راز و زیبای سوارکاری و اسب وارد کنید؛ دنیایی که قطعاً مسیر زندگی کودک شما را تغییر خواهد داد. این تصمیم شاید مهم ترین قسمت در طی کردن این دنیای پر هیجان و نشاط آور باشد اما کافی نیست؛

برای این که کودک شما بتواند از این تصمیم شما و البته تصمیم و رضایت خودش بیشترین استفاده را داشته باشد باید نکاتی را مد نظر قرار دهید و به آن ها در کنار هم توجه کنید. در این بخش نکاتی ساده اما مهم که در آغاز راه باید به آن بپردازید را برای شما تهیه کرده ایم:

.

انتخاب اسبچه:

اگر بعد از نهایی شدن تصمیمتان، قصد خرید یک اسبچه برای کودکتان را داشتید، توصیه می کنیم حتما با یک فرد با تجربه، ترجیحا مربی سوارکاری فرزندتان مشورت کنید و سپس تصمیم بگیرید. سوالات و ابهاماتی پیرامون نوع و نژاد اسبچه و ویژگی های آن ها و تناسب آن با کودک شما و همچنین میزان پولی که قصد دارید هزینه کنید می توانند موضوعات مورد بحث و مشورت شما را تشکیل دهند.

یک سوارکار مبتدی به ویژه اگر کودک باشد نیازمند اسبچه ای آرام، مطیع و البته با تجربه است. اسبچه ای عاقل و با تجربه و میانسال تا اشتباهات و خطاهای سوارکار مبتدی را جبران کند.اسبچه تربیت نشده و جوان باعث خطر و ناامنی کودک می شود.

اسبچه های باتجربه هم از دست نونهالان تازه کار و مبتدی، گیج و ناراحت می شوند اما به دلیل تجربه و همچنین صبر و آرامشی که فرا گرفته اند، آستانه تحمل شان بالاست و در زمان ۴۵ دقیقه زمان آموزشی با برنامه ریزی مناسب مربی با تجربه و تحت کنترل بودن آنها مشکلی پیش نخواهد آمد.

.

نکاتی پیرامون آموزش سوارکاری کودکان:

در ابتدا بهتر است با مطالعه و مشورت با افراد آگاه، در بارۀ خطرها و منفعت های ورزش سوارکاری آگاهی لازم را کسب کنید.

سعی کنید همیشه سر وفت فرزندتان را به آموزشگاه برسانید؛ این عمل هم نظم و احساس مسئولیت را به کودکتان یادآوری خواهد کرد و هم از مزاحمت برای کلاس (خصوصا گروهی) جلوگیری کرده و حریم مربی و کلاس را نیز حفظ می کند.

در کارآموزشی مربی تان دخالت نکنید! با اطمینان تنها او را به تجربه و علم مربی بسپارید تا با آموزش و فراگیری و برقراری تعادل و هماهنگی به مرور زمان پیشرفت کند.

درخواست سریع تر تند شدن گام را نکنید، اگر مربی زود فرزندتان را به گام یورتمه و چهارنعل برد، خوشحال نشوید چرا که با این کار به سلامتی کودک صدمات جبران ناپذیری وارد میشود؛ باید توجه داشت که بچه ها در حال رشد هستند و هنوز استخوان ها و مفاصلشان نرم و کامل نشده اند و این نکته بسیار مهمی است که باید مورد نظر شما قرار گیرد.

در طول زمان کار و کلاس با فرزندتان صحبت نکنید. اجازه دهید با اینکار تمرکز کردن را بیاموزد.
اگر امکان دارد مکان کلاس را ترک کنید تا بچه ها بدون شما استقلال را تمرین و تجربه کنند.
از علاقه و عشق فرزندتان برای کنترل او استفاده نکنید و این کار را دست آویزی برای رسیدن به اهداف تربیتی تان قرار ندهید.

.

چه سنی مناسب شروع سوارکاری برای کودکان است؟

بر طبق مطالعه و تحقیق دکتر دوریس بیکس بای همت دکتر فدراسیون سوارکاری آمریکا آمادگی کودکان برای آموزش سوارکاری:

◉ علاقه و اشتیاق به یادگیری فنون و علاقمندی به اسبچه ها است.

◉ عضلات به اندازه کافی قوی شده و رشد کرده برای سلامت بودن و کنترل تعادل، و عضلات قوی گردن برای نگهداری کلاه سوارکاری اندازه مناسب سر و گردن.

◉ دستیابی به تعادل در هماهنگ شدن با حرکت اسبچه.

◉ توانایی فهمیدن فرامین مربی و حرکت در جهت های مختلف.

◉ توجه و تمرکز کافی روی درسهای سوارکاری.

 بچه های زیر هفت سال میتوانند  از نوازش کردن، تیمار کردن، برس کردن یال و دم و دورو بر اسبچه چرخیدن (با توجه مربی و والدین) دست گردان کردن و آنهایی که توانایی کافی برای سوار شدن را دارند در کلاسهای خصوصی و کم جمعییت سواری را آموزش ببینند و به محض بزرگتر شدن و کسب توانایی به گروه های بزرگتر بپیوندند. فرزند شما از وقت گذراندن در کنار اسبچه ها و مجموعه سوارکاری لذت میبرد و با دیدن سوارکاران نونهال با تجربه ، قوت گرفته و کسب تجربه میکند.

.

آموزش سوارکاری برای مبتدی‌ها

پس از برقراری ارتباط با رعایت نکات ایمنی، نوبت به سوار شدن بر روی اسب می‌رسد. سوارکاری ورزشی مهیج و خطرناک می‌باشد و انجام آن به تنهایی برای بارهای اول بسیار دشوار است. توصیه می‌شود برای یادگیری از یک مربی ماهر استفاده کنید. البته با خواندن این مقاله اطلاعات موردنیازتان را کسب می‌کنید و به به صورت تئوری آموزش می‌بینید اما به دلیل خطرات و ریسک بالای این ورزش، بهتر است در ابتدا با حضور افراد باتجربه تمرین کنید.

.

رعایت نکات ایمنی هنگام آموزش سوارکاری

قبل از سوار شدن به اسب و شروع سوارکاری حتما به نکات ایمنی توجه کنید. سوارکاری خطرات بسیاری مخصوصا در ابتدا ایجاد می‌کند. اما رعایت نکات زیر امنیت شما را تامین می‌کند. بدین منظور به نکات زیر توجه داشته باشید:

• از کلاه ایمنی مخصوص و باکیفیت استفاده کنید.

• هنگام اسب سواری کاملا هوشیار باشید و بر روی سوارکاری تمرکز کنید.

• پوشیدن چکمه‌های مناسب موجب حفاظت از پاهای شما خواهد شد.

• تنظیم رکاب‌ها، زین و افسار از مهم‌ترین بخش‌ها در کنترل اسب و حفظ امنیت سوار می‌باشد.

• انتخاب مانژهای مناسب سوارکاری برای هر سوار متفاوت است و تاثیر بسزایی در حفظ امنیت شما دارد.

.

آموزش سوار شدن روی اسب

برای سوار شدن به اسب و نشستن در پشت آن، مراحل زیر را طی کنید:

• بهتر است برای اولین بار، شخصی اسب را برای شما ثابت نگه دارد.

• توصیه می‌شود از طرف چپ سوار بر اسب خود شوید اما برای اسب بهتر است که از هردوطرف این‌کار را انجام دهید.

• افسار اسب را در دست چپ جلوی زین بگیرید، اما حواستان باشد که آنرا نکشید؛ افسار را به آرامی و شل در دستتان نگه‌دارید و دقت کنید هیچوقت افسار اسب را رها نکنید.

• پس از گذاشتن یک پا روی رکاب، با صاف کردن زانو خود را بالا بکشید، با تاب دادن پای دیگرتان را به آن طرف اسب ببرید و به آرامی روی زین بنششنید.

.

حفظ تعادل و مهار کردن اسب

در ابتدا لازم است برای حفظ تعادل مقداری اسب را رام کرده و روی زین صاف بنشینید؛ به طوری که خطی مستقیم از گوش به سرشانه، لگن و پاشنه پا ایجاد شود. برای اینکار به نکات زیر توجه کنید:

• ابتدا سعی کنید روی زین ثابت بنشینید.

• حدودا یک سوم کف پای شما باید در رکاب قرار بگیرد، درصورت نیاز میتواند شاخ یا جلوی زین را بگیرید و وضعیت نشستن خود را درست و پاهای خود را محکم کنید.

• برای آرام کردن اسب میتوانید از آواهایی مانند «اوها» استفاده کنید.

• افسار را به آرامی بکشید اما دقت کنید که بخشی از آن به دهان اسب متصل است و او به این بخش بسیار حساس است. پس به آن فشار زیادی وارد نکنید یا آنرا خیلی شل نگیرید.

.

آموزش اسب سواری و قدم زدن با اسب

پس از اینکه راحت روی زین نشستید و به تعادل رسیدید، نوبت به حرکت و سواری می‌رسد. اسب‌ها میتوانند از احساسات شما آگاه شوند، پس هیچ استرس یا نگرانی برای خود ایجاد نکنید. هرچقدر راحت‌تر و صمیمی‌تر روی اسب نشسته باشید همانقدر کارتان آسان‌تر می‌شود. در عین حال منقبض کردن عضلات و سفت کردن بدن یا واکنش‌های نادرست کار را دشوارتر خواهد کرد. نکات زیر نیز برای شروع سواری مفید هستند:

• هنگام شروع کمی افسار را شل کنید و ساق پاهای خود را به آرامی به سمت بدن اسب فشار دهید. اگر اسب شما آرام یا به عبارتی تنبل باشد ممکن است نیاز شود با ضربه کوچکی با پاشنه پا او را به حرکت وادار کنید. پس از شروع به حرکت نیز پاهای خود را راحت نگه داشته و وزن خود را به روی پاشنه‌ها تکیه دهید.

• هرگز افسار را محکم نکشید، زیرا در این حین اسب گیج می‌شود چون پاها به او فرمان حرکت میدهند و افسار دستور توقف. علاوه بر آن دهن اسب به مرور زمان حساسیت لازم نسبت به دهنه را از دست داده و کنترل افسار آن دشوار می‌شود.

• پس از پیاده روی با ضربه آرام توسط پاها به دو طرف بدن اسب، به او بفهمانید که وقت یورتمه رفتن است.

• از گرفتن سر زین به جای استفاده از افسار برای حفظ تعادل استفاده کنید. کشیدن افسار موجب آسیب به دهان اسب می‌شود، در عوض می‌توانید یک طناب به سر زین خود اضافه کنید تا امنیت خود را افزایش دهید.

• همواره به جلو و مسیر توجه کنید؛ نگاه کردن به اسب در حین سوارکاری می‌تواند موجب خطرات بسیاری از جمله خارج شدن از مسیر و زمین خوردن شود.

.

آموزش روش درست اسب دوانی و قدم زدن با اسب

شاید همگام شدن و هماهنگی با اسب‌ها در ابتدا سخت و دشوار به نظر برسد، اما با انتخاب روش مناسب برای یادگیری، فضا و مربی خوب و ادامه دادن به تمرینات قطعا از شما سوارکار بهتری خواهد ساخت.

یک سواری خوب وقتی اتفاق می‌افتد که شما هماهنگی کامل با بدن اسب را داشته و با مهارت‌هایی مانند زبان بدن نیز با او ارتباط برقرار کنید. جهت هماهنگ بیشتر و همگام شدن با اسب‌ها نکات زیر مفید هستند:

• در اولین گام، از حبس کردن نفس خود پرهیز کنید. این حرکت که عمدتا توسط مبتدی‌ها انجام می‌شود، گاهی در سوارکاران حرفه‌ای که مشغول یادگیری هستند نیز دیده میشود! سعی کنید به آرامی و هماهنگ با حرکات بدن، تنفس خود را تنظیم کنید.

• در هنگام یورتمه رفتن، حرکات اسب به شدت پرتکان هستند که باعث می‌شود کمی از زین جدا شده و پاهایتان از رکاب خارج شود یا ممکن است سعی کنید روی پاها بایستید. اما انجام این کار موجب از دست دادن تعادل یا احساس نا امنی شود و به دلیل ناهماهنگ بودن سوار و اسب به کمر هر دو آسیب می‌رسد. برای جلوگیری از این اتفاق از ساق و زانوی خود کمک بگیرید و همزمان با حرکات اسب خود را به سمت بالا و پایین تاب دهید.

• با جلو رفتن کتف بیرونی اسب، کمی بدن خود را بلند کنید و بابرگشت کتف به جای خود شما نیز بنشینید. مهم‌ترین نکته در این مهارت هماهنگی با بدن اسب می‌باشد.

• هنگام نشستن به آرامی به جای خود بازگردید تا آسیبی به کمر اسب خود نزنید.

• هیچ سوارکاری یک شبه مهارت‌هایش را بدست نیاورده است! نا امید نشوید و به تمرین ادامه دهید. به مرور به هماهنگی لازم و رضایت می‌رسید.

.

آموزش حرکت چهارنعل

چهارنعل که گاهی اوقات نیز توسط تازه کاران با یورتمه رفتن اشتباه گرفته می‌شود، روش دیگری در سوارکاری است که نسبت به یورتمه رفتن کمی آسان‌تر است.

برای چهارنعل رفتن ابتدا باید با یورتمه رفتن شروع کنید؛ اما هر اسب ممکن است روش و علامت‌های متفاوتی برای چهارنعل رفتن داشته باشد و باید از مربی خود یا فردی باتجربه کمک بخواهید. البته بیشتر وقت‌ها جهت فهماندن به اسب برای چهارنعل رفتن، چند اینچ پاها را به سمت عقب برده و به بدن اسب فشار می‌دهند و او را آماده این حرکت می‌کنند.

در مسابقات نیز سوارکاران با حرکت چهارنعل شروع می‌کنند زیرا سرعت بیشتری داشته و به سم اسب نیز آسیبی وارد نمی‌شود.

.

سرعت گرفتن و تاختن با اسب

تاختن با اسب مهارت بسیاری نیاز دارد و بیش از کسب آن باید به یورتمه و چهارنعل تسلط پیدا کنید. با این حرکت سرعت شما افزایش می‌یابد و کنترل، هماهنگی و متوقف کردن اسب نیز دشوارتر می‌شود؛ همچنین اشتباهات سوارکار در این حرکت می‌تواند منجر به آسیب جدی به خود و اسب شود. برای تاختن با اسب به نکات زیر توجه کنید:

• بیش از تاختن به یورتمه و چهارنعل مسلط شوید.

• تاختن تشابه بسیاری به حرکت چهارنعل دارد؛ اما در آن اسب برای افزایش سرعت، فاصله‌ی پاهای خود را افزایش داده و بدن خود را کش می‌دهد. همچنین اسب‌ها با کشش گردن و پاهای خود فضای بیشتری را پوشش می‌دهند.

• برای تاختن باید تسلط کافی بر چهارنعل را بدست آورید، سپس برای تغییر حرکت از چهارنعل به تاختن بدن خود را کمی به سمت جلو خم کنید و از روی زین بلند شوید.

• دستان خود را در بالای گردن اسب قرار داده و پاهای خود را به بدن اسب فشار دهید، با این حرکت از او میخواهید سرعت و کشش خود را بیشتر کند.

• برای حفظ تعادل، پاهای خود را به درستی در رکاب قرار دهید و وزنتان را روی پاهایتان بیندازید.

.

تاختن در مسابقات اسب دوانی توسط سوارکاران حرفه‌ای

در سوارکاری سرعت اسب یکی از مهم‌ترین عامل‌ها برای پیروزی و پیشرفت در مسابقات اسب‌دوانی است. به همین دلیل باید در انتخاب اسب مناسب و رعایت تمامی معیارها دقت بسیاری داشته باشید. سرعت و مشخصات اسب بر اساس نژاد، جنسیت، سن و فصل متفاوت است؛ بنابرین برای آموزش سوارکاری و مسابقه باید اسب مناسبی انتخاب کنید.

.

آخرین مرحله آموزش سوارکاری؛ پرش از روی موانع

پرش از روی موانع عملی بسیار مهیج و سرگرم کننده است اما تسلط به آن زمان بیشتری نیاز دارد و باید به عنوان آخرین حرکت به یادگیری آن بپردازید. برای شروع میتوانید از روی موانع کوچک و کوتاه بپرید و فراموش نکنید که حتما از مربی خود کمک بخواهید.

رعایت نکات زیر شما را به موفقیت نزدیک‌تر میکند:

• اسب‌ها برای پرش، پاهای عقب خود را به زمین فشار می‌دهند و با بالا آوردن پاهای جلو می‌پرند. در این زمان شما باید بدن خود را مقداری به سمت جلو تکیه دهید تا بهتر تعادل خود را حفظ کنید.

• هرگز هنگام پرش افسار اسب را نکشید، برای جلوگیری از این اتفاق دستان خود را به سمت گردن اسب ببرید و به محض تمام شدن پرش به حالت اول برگردید؛ روی زین بنشینید و حالت بدنتان را به حرکت چهارنعل بازگردانید.

• در هنگام سوارکاری و مخصوصا پرش، به سمت جلو نگاه کنید. نگاه کردن به اسب یا پایین خطرات زیادی ایجاد می‎‌کند.

.

آموزش توقف و پیاده شدن از اسب

برای ایستادن و کم کردن سرعت خود افسار اسب را به آرامی عقب بکشید. در صورتی که افسار اسب را محکم بکشید دهان او آسیب می‌بیند. در عوض با دادن تمرین‌های مناسب به اسب خود بفهمانید که چه زمانی وقت ایستادن است. پس از توقف، مطمئن شوید که اسب شما ثابت و بدون حرکت می‌ایستد. سپس مراحل زیر را جهت پیاده شدن طی کنید:

• ابتدا اسب خود را ثابت نگه‌داشته و افسار آن را در دست چپ، محکم بگیرید تا کنترل آن را از دست ندهید و در صورت نیاز با کشیدن افسار مانع حرکت او شوید.

• هر دوپا را به صورت کامل از رکاب درآورید تا هنگام پایین آمدن آسیبی نبینید. سپس به سمت جلو خم شوید و گردن اسب (بین کتف‌ها) را گرفته و از روی زین بلند شوید.

• پای راست خود را بلند کرده و به سمت چپ تاب دهید، دقت کنید که پایتان به پهلو یا زین اسب گیر نکند. با این حرکت به آسانی از روی اسب پیاده می‌شوید.

• پس از پیاده شدن، افسار را به دست راست منتقل و در جلوی اسب نگه‌دارید تا او را هدایت کنید. فراموش نکنید که پس از سوارکاری باید به اسب خود رسیدگی کنید تا برای سواری بعدی آماده شود.

.

توصیه ‎های پایانی آموزش سوارکاری

هنگامی که در اطراف اسبتان هستید، با او حرف بزنید تا با شما احساس نزدیکی کند؛ برای تربیت اسب از روش‌های مناسب و درست استفاده کنید و برای افزایش سرعت دست به تنبیه او نزنید!

به نحوه نشستن خود بر روی اسب توجه کنید و اهمیت دهید. بد نشستن در هنگام سوارکاری به کمر و گردن سوارکار و اسب‌ها آسیب می‌رساند. همچنین هماهنگی دستان با حرکت سر اسب جهت حفظ افسار در دست و آزادی عمل به او نیاز است.

نکات ایمنی را رعایت کنید و حتما قبل از سوار شدن به بررسی زین و رکاب بپردازید. البته این کار توسط افراد حرفه‌ای صورت می‌گیرد اما نا امید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید. سوارکاری نیز مانند ورزش‌های دیگر با تمرین‌های مناسب و قابل یادگیری است. این ورزش که هم ذهنی و هم جسمی بوده از شما فردی قوی‌تر، شجاع‌تر و سالم‌تر می‌سازد.

.
منابع :

.https://www.beytoote.com
.https://iranhorsey.com
.http://pezeshki.mahdportal.ir

ورزش سوارکاری و کودکان