نکات برتر آموزش نقاشی به کودکان

باید عاشق کودکان و هنر باشید که بتوانی با بچه های کوچک برای آموزش هنر سرو کله بزنی .آموزش هنر به کودکان صبوری و روش های خاص خود را می طلبد و با آموزش به بزرگسالان کاملا متفاوت است.در این پست می خواهیم در مورد نکته های آموزشی نقاشی کودکان صحبت کنیم.

بسیاری از ما فکر می کنیم که طراحی باید به طور طبیعی در بچه ها تکامل یابد ، و آموزش مهارت های خاص ممکن است رشد و خلاقیت آنها را متوقف کند. اما طی چند سال گذشته بیشتر و بیشتر نظرها تغییر کرده و خانواده ها برای آموزش نقاشی کودکانشان تلاش می کنند.

ما انتظار نداریم که کودکان بدون آموزش شنا یاد بگیرند ، ورزش کنند و یا پیانو بزنند اما چرا فکر می کنیم نقاشی کشیدن را می توانند بدون آموزش یاد بگیرند؟در این پست امروز می خواهیم در مورد نحوه ی آموزش نقاشی به کودکان صحبت کنیم.

اگر به هرکسی محیطی مناسب با ساختار کافی برای موفقیت و آزادی کافی برای خلاقیت داده شود ، دوست دارد نقاشی بکشد.

آموزش نقاشی توسعه مهارت های ادراکی و تحلیلی ، تفکر انتقادی و حل مسئله را افزایش می دهد. موفقیت هنری آسان و سریع باعث ایجاد عزت نفس می شود و این اعتماد به نفس به سایر مناطق آموزشی نیز قابل انتقال است.
.

نکات برتر برای آموزش هنر به کودکان

در اینجا  نکته های برتر آموزشی را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم.

.

شماره 1: استفاده از مداد و پاک کن را منع کنید.

بله استفاده از مداد و پاکن را برا کودک منع کنید.شاید سخت به نظر برسد اما به مرور اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد زمانی که کودک از پاکن استفاده می کند این کار بارها و بارها تکرار می شود و تمامی ندارد .مدام برای بهتر شدن از پاکن استفاده می کند در صورتی که باید بتواند خود را ببخشد و به اثر ایجاد شده ی خود احترام بگذارد.این کار می تواند منجر به این شود که کودک قبل از اینکه از کلاس خارج شود هیچ خروجی ای نداشته باشد.

استفاده از پاستل های روغن و / یا نشانگرها به هنرمند اجازه می دهد تا به سرعت حرکت کند ، به نقاشی متعهد شود و “اشتباهات” خود را ببخشد. این بخش بزرگی از هنر است. بها دادن به روند کار و نگران نبودن در مورد جزییات کار.

.

شماره 2 : رنگ را روی کاغذ مخلوط کنید و نه در پالت رنگ.

به یک کودک رنگ و یک پالت بدهید و آنها می توانند ساعت ها با مخلوط کردن رنگ ها ، رنگ مناسب را ایجاد کنند. اگر وقت زیادی دارید این کار را انجام دهید. اما اگر در یک کلاس درس هستید و شاگردان زیادی دارید با 30 کودک و زمان کوتاه ، کودکان را تشویق کنید که رنگ را در کاغذ خود مخلوط کنند. در صورت امکان از تکنیک بارگیری مضاعف استفاده کنید. این نتایج بسیار جالبی می دهد و تمیز کردن بسیار آسان تر است.

.

شماره 3: ده دقیقه وقت آرامش و فکر دهید

پس از ارائه دستورالعمل ها به کودکان ، کاغذ و وسایلی که به آن ها داده می شود و کودکان درگیر پروژه خود می شوند ، ده دقیقه به آن ها آرامش و وقت فکر کردن دهید. این زمان آنهاست. فرصتی برای تأمل در کارشان ، فرصتی برای جهت دادن به هنرشان ، و شاید مهمترین آن ها ، اجازه صحبت نکردن با بهترین دوستشان باشد.به آن ها بگویید فقط فکر کنند و در مورد کاری که می خواهند ارائه دهند فکر کنند و تصمیمشان را بگیرند.

این روش زمان ساکت و فکر کردن کودکان تنها درصورتی که انتقال وجود نداشته باشد کار می کند. اگر بچه ها در روز سوم یک پروژه باشند ، می توانم انتظار داشته باشم که آنها در زمان های مختلف به پایان برسند.

.

شماره 4 : بیاموزید که چگونه می توانند خوب نقاشی کنند و اشتباه کنند

باید نقاشی های ساده و انواع نقاشی ها را برای کودک ترسیم کنید تا به آن ها کمک کند.
باید هنگام آموزش هنر با درس تعامل داشته باشند.

به عنوان مثال اگر فیلی برای کودک می کشید باید انواع فیل را در ژانرهای مختلف برایش به تصویر بکشید و اشتباهات را وارد کنید و به کودک نشان دهید که چگونه می توانند اشتباهاتشان را اصلاح کنند و یا با ترفندی می توانند اشتباه را به چیز دیگری تبدیل کنند.

باید جنبه ی هنری آموزش را در نظر بگیرید و به کودکان الهام دهید .

.

شماره 5 : سوژه های سرگرم کننده را انتخاب کنید

شما احتمالاً این را می دانید ، اما به نظر بسیار ضروری است که شما موضوع دروس هنری خود را با دقت انتخاب کنید.کودک در کلاس هنر باید شارژ شود و بداند که یک روز سرگرم کننده در کلاس هنری اش در پیش دارد.

.

شماره 6 : برای صرفه جویی در وقت از نصف کاغذ استفاده کنید

خوب است که برای کار کودکان از برگه های آچار استفاده کنید اما اگر آن کاغذ را نصف کنید ، کودکان می توانند پروژه را در مدت زمان کمتری به پایان برسانند.

این نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می شود ، بلکه باعث صرفه جویی در مصرف لوازم نیز می شود. تمام پروژه ها را می توان در ورق های کوچکتر انجام داد .

.

شماره 7 : هرگز روی کاغذ کودک نقاشی نکشید

با کشیدن نقاشی روی برگه ی کودک و مدام تکمیل کردن نقاشی هایش خلاقیت فکری را از کودکتان می گیرید.کوکد باید کاملا مالک اثر هنری اش باشد و هرگز از کودک نخواهید از روی نقاشی کسی دیگر کپی کند .حالا هر نقاشی ای چه متعلق به دوستش چه متعلق به معروف ترین نقاش دنیا.
پس توصیه ی اکید می شود در تفکر خلاقانه کودک در اجرای نقاشی اش هیچ دخالتی نکنید.

.

شماره 8 : اشتباهات نقاشی های کودک رارفع نکنید

اشتباهات در طراحی اغلب گیج کننده است. کودک می تواند ببیند که اشتباهی به نظر می رسد ، اما نمی داند چرا. برای مربی و مادر و پدر بسیار آسان خواهد بود که توضیح دهد که چگونه فکر باید ترسیم شود. برای شما آسان است که آن را برای آنها ترسیم کنید.

اما هرگز نباید این کار را انجام دهید.

وقتی کودک گیج می شود زمان حل معمای کودک نیست ، زمان آموزش راهکارهای حل معما است. یادگیری اینکه چگونه توانایی خود را بسازیم ، توانایی ما را بسیار بیشتر از این می کند که اگر پاسخ به ما تحویل داده شود.

.

شماره 9: تجارب ارزشمند نقاشی را ارائه دهید

روند آرامش بخشیدن به نقاشی اغلب مواردی است که برای کودکان خردسال جالب توجه است. احساس خوشایند نقاشی مکرر ، احتمالاً استفاده از دو برس یا انگشتان آن چیزی است که مهم است. ما باید تجربه را در جایی که به کودک علاقه دارد تشویق کنیم ، نه به بزرگسال. با رشد کودکان ، تمرکز آنها بیشتر بر ایجاد نمایندگی و انتقال ایده است.

کودکان خردسال به کاغذهای بزرگ (برای داشتن دامنه حرکتی کامل) و همچنین اندازه های مختلف قلمو برای آزمایش نیاز دارند (پیدا کردن آنچه برای کنترل بهتر است). ارائه مقادیر کمتری از رنگ را در نظر بگیرید تا کودکان بتوانند رنگ را راحت تر کنترل کنند.

.

شماه 10 : اختلاط رنگ اکتشافات بی پایان را فراهم می کند.

مناطق نقاشی باید از توانایی های جسمی کودک پشتیبانی کند. ساس ها باید در ارتفاع صحیح باشند و یا سکوهای محکم برای تنظیم ارتفاع اضافه شده اند. صندلی ها را از روی میز حرکت دهید تا در صورت تمایل کودکان بتوانند ایستاده و نقاشی کنند. کودکان بسیار کوچک را می توان در یک دامان نگه داشت یا با یک بزرگسال روی زمین نشست.

شماره 11 : گفتگوی پربار با کودک در مورد نقاشی

پاسخ به نقاشی کودکان و تشویق آنها مهم است. ببینید آیا ابتدا دعوت نامه برای مکالمه باز است یا خیر. یک راه خوب برای شروع ممکن است توصیف آنچه می بینید باشد. “نقاشی شما دارای خطوط طولانی آبی و دایره های نارنجی است”. صبر کنید تا ببینید کودک پاسخ می دهد یا نه. او ممکن است بخواهد بیشتر با شما افکارش را به اشتراک بگذارد یا فقط بخواهد به نقاشی خود بازگردد.

هنگامی که کودکان با سوالاتی که فکرش را درگیر می کند و مجبور به پاسخ می شود، فکر می کند”من می بینم که شما از قرمز و زرد استفاده می کنید. چه رنگ های دیگری ممکن است استفاده کنید و کجا قرار است آنها را قرار دهید؟ ” یا “این قسمت از نقاشیشما پر از لکه های صورتی و سفید است. بعد می خواهید با نقاشی خود چه کار کنید؟ ” یا ، “وقتی نقاشی شما تمام شد ، می خواهید چه کار کنید؟”

نکته مهم : اتصالات مهم

نقاشی با کودکان خردسال به ما امکان می دهد چیزهای بیش از یک تصویر ساده را ببینیم. اگر با دقت و چشم و گوش مشاهده کنیم ، می توانیم اطلاعات فوق العاده ای درباره هر کودک بدست آوریم. ما می توانیم آنچه را که کشف کرده ایم و مهم بودن آن را با خانواده ها در میان بگذاریم. ما می توانیم تجربه های لذت بخشی ایجاد کنیم و همزمان از توسعه حمایت کنیم. چه شاهکاری!

.

چرا نقاشی اینقدر ارزشمند است؟

مربیان ممکن است برای پر کردن بخشی از برنامه ، یک تجربه نقاشی را برنامه ریزی کنند ، اما آنچه بیشتر مربیان کشف می کنند این است که نقاشی چیزی فراتر از یک فعالیت ساده است. نقاشی راهی برای انجام بسیاری از کارهای مهم برای کودکان است: انتقال ایده ها ، ابراز احساسات ، استفاده از حواس آنها ، کاوش رنگ ، کاوش روند و نتایج و خلق آثار و تجربیات زیبایی پسندی.

بیشتر مربیان اولیه برای نقاشی با کودکان بسیار کوچک ارزش قائل هستند. در نظر گرفتن هرگونه عامل ایمنی ، از جمله مواد غیر سمی و توانایی تجربه روند بدون آسیب ، مهم است. حتی کودکان بسیار کوچک می توانند انگشتان خود را در مخلوط رنگ فرو ببرند و آن را روی میز یا سینی پهن کنند.

کودکان ارتباطات و ایده های بسیاری در مورد نحوه کار فرایند نقاشی برای آنها و همچنین لذت بردن از این کار ایجاد می کنند. نقاشی کودک را تماشا کنید. ما می توانیم تقریباً افکار کودکان را ببینیم .

در حالی که گوش می دهیم و مشاهده می کنیم ، ممکن است نحوه درک کودک از دنیای خود ، توانایی های رشد و نیازها یا علایق خود را درک کنیم.

.
منابع :
.https://www.banotv.com

نکات برتر آموزش نقاشی به کودکان