معنی پنهان اشکال و طرح های نادرست کودکان چیست

هنر عجیب و غریب کودک شما فقط زیبا نیست . دانش نشان می دهد که حتی عجیب ترین تصاویر نیز می توانند عمیقاً خلاقیت داشته باشند.

لحظه ای که یک شخص هنر بیهوده کودک خردسال خود را به نمایش می گذارد ، در لیست تعاملات اجتماعی ناخوشایند است. یک تماشاچی ممکن است فکر کند این هنر – یا حداقل واقعیت وجود آن – زیباست. یا ممکن است فکر کند این مسخره است یا کاملاً وحشتناک است. در هر صورت ، یک واکنش متداول این است که لبخند بزنید.

به هر حال ، این خلاقیت هایی که کودکتان از خود نشان می دهد بندرت شبیه چیزی کاملاً قابل تشخیص یا “واقعی” هستند.

روانشناسان بعد از پرسیدن از والدین در مورد هنر بچه هایشان ، تعداد زیادی از خصوصیات شخصی را کشف کرده اند. یک خانه کناری وجود داشت (یا چاقو بود؟) ؛ یک دندان غول پیکر شبیه ذرت آب نبات ؛ یک سلف پرتره متشکل از یک بیضی شکل با چند خط دندانه دار در وسط.

معمولا افراد بعد از دیدن نقاشی های به ظاهر بی معنای کودک می خندند و اگر نقاشی عصبانی یا تاریک به نظر می رسد ، ممکن است نگران معنی آن باشند.

اما کارشناسان می گویند این پاسخ ها به درک منسوخ نقاشی کودکان متکی است. از قرن بیستم ، روانشناسان تصور می کردند که اگر بچه ای بتواند چیزی را واقع بینانه ترسیم کند ، به سطح بالایی از رشد طراحی رسیده است. آنها استدلال کردند که وقتی کودک چیزی ساده به نظر می رساند ، مانند یک شکل انسانی به سبک “بچه قورباغه” – نوعی سر دایره ای شکل که دست ها و پاها از آن خارج می شوند (و معمولاً بدون تنه است) که در نقاشی کودکان معمول است – این به دلیل تصور غلط کودک از چگونگی سازماندهی بدن انسان بود.

نقاشی با انتزاع یا عجیب و غریب؟ این بدان معناست که یک کودک کاملاً شیئی را که می خواست به تصویر بکشد درک نکرد. یا طبق نظریه های بعدی ، این بدان معنا بود که او نمی دانست چگونه واقعاً چیزها را نشان دهد (حتی اگر درک می کرد که این چیز در دنیای واقعی چگونه است).

اما امروز ، تعداد فزاینده ای از روانشناسان معتقدند که دیدن هر نقاشی که “واقعی” به نظر نادرست یا اشتباه نباشد ، اشتباه است.

.

مراحل اولیه نقاشی یک کودک

در حالی که ناظران متفق القول هستند که مرحله ای وجود دارد که اکثر کودکان برای ترسیم واقع گرایانه در نقاشی خود تلاش می کنند ، بسیاری از روانشناسان معتقدند که در مراحل اولیه ترسیم ، کودکان به واقع گرایی فکر نمی کنند. برای مثال ، روشی را که بچه ها تمایل دارند اشیا را در مکان های ناجور در نقشه های خود پراکنده کنند ، در نظر بگیرید. آنها ممکن است خانه ای را در گوشه سمت چپ صفحه و سپس جاده ای که به نوعی بالای آن قرار دارد ترسیم کنند. برخی از کارشناسان می گویند ، اما این بدان معنا نیست که آنها درک نمی کنند که این صحنه ها در دنیای واقعی چگونه به نظر می رسند. در عوض ، کودک بیشتر نگران دستیابی به نوعی تعادل بینایی بین اشیا است. در نهایت ، هدف آنها ایجاد چیزی است که برای شخصی که به آن نشان می دهند منطقی باشد.

در دهه های اخیر ، دانشمندان دریافته اند که پیشرفت نقاشی کودکان می تواند به مقصد بی شماری منجر شود – از جمله اشکال تصویر “غیر واقعی” مانند نقشه ها ، نمودارها و نمادها. و این مقصد می تواند در فرهنگ های مختلف متفاوت باشد.

و در مورد آن نقاشی های عجیب و غریب یا ترسناک چطور؟ آیا این بدان معناست که بچه ها برای خود داستان هایی عجیب یا ترسناک تعریف می کنند؟

گفتن آن دشوار است ، اما تفسیر بیش از حد آن به ندرت ایده خوبی است. وینر به والدینی اشاره کرد که وقتی فرزندشان کودکی را به اندازه بزرگسالان ترسیم می کند نگران هستند و از خود می پرسد آیا مثلاً از احساس ناتوانی جسمی رنج می برد – تمایل به احساس قدرت به اندازه افراد مسن.
آنچه که باید بدانید این است که “هنر کودکان منطق خاص خود را دارد”. “کودکان دیوانه نیستند.”

.

درک معانی نقاشی های کودک خود

معنای نقاشی کودک شما می تواند بینشی ارزشمند در مورد وضعیت روحی کودک شما ایجاد کند. همچنین می تواند در مورد هر نوع تجربه جسمی و حتی گاهی عاطفی که او تجربه می کند به شما بگوید.

.

1. برداشت اول

اولین نگاه به نقاشی کودکتان گاهی اوقات می تواند احساس او را نشان دهد. به تصویر نگاه کنید و ببینید چه احساسی دارید. آیا افسردگی آور یا آشفته به نظر می رسد؟ پاسخ به این سوال اولین سرنخ شما از افکار کودک شما را نشان می دهد.

.

2. رنگها

رنگ هایی که او استفاده می کند بعدی می آیند. کودکان همزمان با بزرگ شدن در معرض طیف وسیعی از تجربیات و عواطف قرار می گیرند – هر آنچه که با آنها روبرو می شوند هیجان انگیز و جدید است! پاسخ یک کودک سالم به همه این اطلاعات و ورودی های حسی استفاده از طیف گسترده ای از رنگ ها در نقاشی های آنها است.

هرچه کودک از رنگ های بیشتری در نقاشی های خود استفاده کند ، از زندگی شادتر و هیجان زده تر است ! رنگ ها همچنین به بیان بهتر احساسات از یک مداد ساده کمک می کنند.

از این رو استفاده بیش از حد از یک رنگ خاص نیز ممکن است نشان دهنده وضعیت عاطفی کودک باشد. این مطابق با یافته های روانشناسی رنگ است. به طور کلی ، کودکی که زیاد از رنگ های آبی و سبز استفاده می کند خوشحال و متناسب است. رنگ های روشن و گرم مانند نارنجی و زرد نشانگر نشاط است ، در حالی که رنگ های تیره ، به ویژه در نقاشی هایی که به خودی خود غم انگیز هستند ، می توانند کودکی را نشان دهند که به کمک نیاز دارد.

.

3. کامل بودن

اگر کودکی نقاشی های خود را ناقص رها کند یا خطوط مردد و روشن را بکشد ، ممکن است نیاز به تشویق داشته باشد. چنین نقاشی هایی کودک را مردد و ناامن نشان می دهد. نقاشی های ناقص نیز ممکن است شاخصی از یک شخصیت تکانشی گاه به گاه باشد. با این حال ، اگر این الگو در مدت زمان طولانی تری ادامه یابد ، والدین ممکن است به دنبال کمک باشند. پاک کردن و اصلاح زیاد ممکن است نشان دهنده سطح بالایی از اضطراب باشد. برعکس ، تزئینات زیاد ممکن است نشان دهنده نیاز کودک به توجه باشد.

.

4. موقعیت

جایی که کودک در آن صفحه نقاشی می کشد می تواند وضعیت روحی کودک را نیز نشان دهد ، اما این مورد در مورد کودکان بزرگتر که مهارت حرکتی بهتری دارند قابل استفاده است. کودکی که در سمت چپ صفحه نقاشی می کشد کودکی خجالتی و درون گرا است. این همچنین می تواند به معنای این باشد که کودک به دنبال حضور یک بزرگسال دلسوز ، یا یک مادر یا پدر است. از طرف دیگر ، کودکی که از سمت راست نقاشی می کشد ، در مورد شخصی صحبت می کند که تمایل به برقراری ارتباط دارد .

.

معانی نقاشی کودکان

کودک شما در سه مرحله نقاشی می کشد:

◉ مرحله خط خطی: خط خطی تصادفی خطوطی که معنای واقعی ندارند.

◉ مرحله پیش طرحواره: هنگامی که کودکان سعی می کنند آنچه را که می بینند از جمله شکل های ساده ، درختان ، خانه ها و غیره را ترسیم کنند.

◉ فاز طرحواره: وقتی یک موضوع کاملاً مشخص برای نقاشی ها وجود داشته باشد و نقاشی ها واقع بینانه تر باشند.

از طریق این سه مرحله ، نقاشی های کودک شما از خط خطی تصادفی به تصاویر تعریف شده با مضامین می رسد و این بدان معنی است که یک بزرگسال می تواند بدون پرسش از کودک درک کند. طی مراحل مختلف ، معنای نقاشی کودک شما ادامه خواهد یافت. در اینجا چند مضمون مشترک وجود دارد که ممکن است در خط زدن کودک خود ببینید و معنی هر یک از آنها چیست.

.

1.خط زدن

مرحله اول کودک شما – خط زدن – ممکن است روی کاغذ منطقی نباشد. اما روانشناسان می گویند که در این مرحله ، این نقاشی واقعی نیست بلکه یک فرآیند است.کودک ممکن است خطی روی کاغذ بکشد در حالی که صدای کار کردن پدرش را می شنود.

کودک ممکن است مداد را روی کاغذ بگذارد ، آن را به طرف دیگر بکشد و از موتور در حال چرخش سر و صدا کند.

که خط تصادفی در واقع می تواند یک ماشین در جاده باشد. این خط را وقتی به آن نگاه می کنید معنی ندارد ، اما این روند می تواند بینشی ایجاد کند.

.

2.خورشید خندان

یک خورشید کامل در وسط صفحه ، با لبخندی ، نشان از یک کودک خوش منظر ، خوشحال و راضی است.

.

3.شکل های چسبیده

نقاشی های چسبیده شکل معمولاً خانواده کودک را به تصویر می کشد. با دیدن جایی که کودک در عکس قرار می گیرد ، در کنار چه کسی ایستاده اند.

.

4.افزایش تعداد جزئیات

هرچه کودک جزئیات بیشتری به نقاشی اضافه کند ، توانایی شناختی او بهتر می شود. کودکان معمولاً جزئیاتی مانند عینک “پدر” یا یک بند مادر را اضافه می کنند. کودکان با مشاهده حاد حتی ممکن است بتوانند تفاوتهای ظاهری جسمی را مشاهده و تفسیر کنند و حتی ممکن است “جنسیت” را متفاوت ببینند.

.

5.سوراخ در زمین

این نقاشی معمولی کودکی است که اخیراً دچار از دست دادن شده است. معمولاً به صورت مرگ در خانواده است یا ممکن است مرگ حیوان خانگی باشد. اگر کودک در نقاشی تنها باشد ، به این معنی است که کودک احساس بسیار تنهایی می کند.

.

6.هیولاها

بسیاری از داستان های کودکان پر از موجودات ترسناک و تاریک است ، بنابراین چنین نقاشی چیزی جز تفسیر کودک از داستان نیست. از طرف دیگر ، توسط دکتر کریستوفر هاستینگز ، روانشناس ، نشان داده شده است که رسم هیولاها می تواند مکانیسم کنار آمدن کودک باشد که احساس ناتوانی می کند.

.

7.ابر و باران

نمایش ابرها و باران در تصویر می تواند نشانگر احساس اضطراب یا ترس کودک باشد. اگر کودک احساس خاصی دارد ، ممکن است خودش را در زیر ابر ایستاده ترسیم کند.

.

8.خانه ها

جزئیات جالبی که می توانید در مورد خانه ای که کودک ترسیم کرده است ، یادداشت کنید شامل تعداد پنجره ها است ، در باز یا بسته بودن پنجره ها. تعداد بیشتر پنجره ها نشانگر این است که کودک می خواهد “ببینید در خانه چه خبر است”. یک در باز استقبالی را نشان می دهد. از طرف دیگر ، یک مسیر پیاده روی می تواند کودکی را نشان دهد که از نظر اجتماعی دارای روابط اجتماعی سالم با همسالان خود است.

.

9.مردم عصبانی

کودکی که افراد عصبانی ، به ویژه اعضای خانواده را ترسیم می کند ، به احتمال زیاد آسیب روحی را تجربه می کند. بسیاری از اوقات ، این نقاشی ها همچنین نتیجه قرار گرفتن ناخواسته در معرض این نوع رسانه ها است .
.

چه موقع باید نقاشی های کودک خود را بررسی کنید؟

به گفته میراث ویمر ، متخصص هنر درمانی و متخصص بین المللی در مورد تجزیه و تحلیل نقاشی های کودکان ، “والدین ، مربیان و متخصصان بهداشت روان به دنبال تجزیه و تحلیل نقاشی های کودکان با هدف شناسایی ترس و پریشانی نیستند و یا تغییرات قابل توجهی در رفتار ایجاد نمی کنند. نقاشی ها ابزاری اضافی و آسان برای درک رفتارهای روزمره هستند. ” در حقیقت ، توسط چندین تحقیق و محقق نشان داده شده است که کودکانی که بیشتر نقاشی می کشند در واقع خلاق تر و باهوش ترند.

گاهی اوقات کودکان ممکن است چیزهای ترسناک بکشند: سلاح ، آتش ، افراد عصبانی ، جنگ و غیره. در حالی که نقاشی عجیب و غریب خوب است ، اگر این یک روند معمول است که در نقاشی های کودک شما ظاهر می شود ، ممکن است بخواهید با یک روانشناس کودک مشورت کنید.

.

برخی از این موارد ، در مواردی که مشاوره با روانشناس ضروری است ، موارد زیر است:

◉ کودک بارها و بارها تصاویر خشن می کشد.

◉ کودک شخص یا جسمی را به مراتب بزرگتر از خودش می کشد.

◉ کودک اعضای بدن جدا از هم را برای شکل های انسان ترسیم می کند.

◉ او بیش از حد از رنگ های تیره و تصاویر ناخوشایند استفاده می کند.

◉ مهم است که به نقاشی کودک به طور کامل نگاه کنید. هرگز فقط به برداشت خود از نقاشی های فرزند خود اعتماد نکنید. آنها می توانند چیزهای کاملا مضحک و دیوانه و خنده دار را ترسیم کنند.به یاد داشته باشید که از کودک خود معنی آنچه ترسیم کرده است بپرسید.

.
منابع :
.https://www.banotv.com

معنی پنهان اشکال و طرح های نادرست کودکان چیست