هر رنگ در نقاشی های کودکان نشانه ی چیست

نقاشی ها و نقاشی های کودکان روش خوبی برای یادگیری بیشتر کودکان ما است. از طریق نقاشی های آنها می توانیم احساسات آنها ، نحوه ارتباط آنها با محیط و برخی از ویژگی های شخصیت آنها را کشف کنیم. در حالی که موافقت می کنند که تفسیر نقاشی های کودکان باید توسط یک متخصص انجام شود ، والدین همچنین می توانند نتیجه گیری کنند.

هنگام تفسیر نقاشی ها و صفحات رنگ آمیزی کودکان ، مهم است که ما از طریق فشار و رسم ، تمام جزئیات را از موقعیت نقاشی تا اندازه بررسی کنیم. با این حال ، انتخاب رنگ مورد استفاده کودک می تواند اطلاعات بیشتری در مورد رشد عاطفی او به ما بدهد.

تفسیر رنگ ها در نقاشی کودکان

آیا می دانید چگونه رنگ ها را در نقاشی های کودکان تفسیر کنید؟ در این مقاله ، ما به شما سرنخی برای درک رفتارها و ایده های بچه های خود خواهیم داد.

شاخه های مختلف روانشناسی مدت هاست که به بررسی رنگها و عواطف می پردازند. افراد براساس ترجیحات شخصی خود از رنگ های خاصی استفاده می کنند که با احساسات مرتبط است.

مفاهیم و شمایل شناسی سنتی را که رنگهای خاص برای فرهنگهای مختلف نشان می دهند کنار بگذارید. ما بر این موضوع تمرکز خواهیم کرد که سایه های مختلف چگونه رفتارها و زمینه های خاص را آشکار می کنند.

علاوه بر اشکال و داستان پشت نقاشی نیز می تواند بیانگر آنچه بچه ها فکر می کنند باشد. انتخاب رنگ همچنین به وضوح و به شدت در مورد وضعیت احساسی بچه ها صحبت می کند.

هر رنگ در نقاشی های کودکان نشانه ی چیست؟

 

◉ نارنجی

اگر رنگ نارنجی در نقاشی های فرزند شما غالب است ، به این دلیل است که این یک کودک اجتماعی و فعال است که نیاز به تماس با مردم و حرکت سریع و تکانه دارد. احتمالاً در تمرکز روی یک کار و لذت بردن از آرامش بخش ترین فعالیت ها مشکل بیشتری دارید.

.

◉ آبی

آبی رنگ آرامش ، آرامش و تعادل است. کودکان خجالتی و درون گرا از این رنگ به عنوان غالب در نقاشی های خود استفاده می کنند ، اما همچنین نشان می دهد که این پسر حساس و متفکر است. در برخی موارد ، وجود بیش از حد رنگ آبی در برخی از تصاویر می تواند شرایطی مانند شب ادراری را پنهان کند.

.

◉ سبز

همانطور که رنگ آبی ، سبز نیز از کودکی ساکت و بسیار حساس صحبت می کند. اگرچه برای رنگ آمیزی چیزهایی که سبز نیستند ، ممکن است این صلح در حالت پیش فرض و ناسازگاری به وجود بیاید.

.

◉ صورتی

صورتی مختص دختران نیست. دختران و پسران بیشتر از سایرین از این رنگ استفاده می کنند ، وقتی صحبت از کودکان می شود که دوست دارند در دنیاهای خیالی زندگی کنند. این ممکن است نیاز به فرار از واقعیت را نشان دهد یا نشانه ای از خلاقیت باشد.

.

◉ زرد

این رنگ می تواند بسیار چشمگیر باشد در مورد یک کودک اجتماعی ، شاد و سرزنده صحبت می کند. با این حال ، اگر استفاده از رنگ زرد زیاد باشد ، ممکن است تصویر از تنش در محیط آنها یا درگیری های عاطفی برای ما حکایت کند.

.

◉ قرمز

از لحاظ شدت در رنگ آمیزی کودکان بسیار رایج است. این به ندرت استفاده می شود ، از کودکی با انرژی بالا و بسیار پرشور می گوید. اما اگر بیش از حد استفاده شود می تواند نشان دهنده برخی عدم تعادل ، خصومت و پرخاشگری ها باشد.

.

◉ قهوه ای

رنگ قهوه ای رنگی است که بیشتر کودکان از آن منطقی و محتاطانه استفاده می کنند. اگر بیش از حد استفاده شود باید توجه داشته باشید که کودک دوران کودکی خود را از دست نداده است و مسئولیت های او مناسب سن نیست.

.

◉ بنفش

این رنگ که نماد معنویت است ، ممکن است نشان دهد که این کودک تحت سلطه مالیخولیاست. که به عنوان رنگ غالب در نقاشی استفاده می شود ، از نارضایتی حیاتی کودک صحبت می کند ، چیزی که باید به زودی متوقف شود.

.

درک معانی نقاشی های کودک خود

معنای نقاشی کودک شما می تواند بینشی ارزشمند در مورد وضعیت روحی کودک شما ایجاد کند. همچنین می تواند در مورد هر نوع تجربه جسمی و حتی گاهی عاطفی که او تجربه می کند به شما بگوید.

1. برداشت اول

اولین نگاه به نقاشی کودکتان گاهی اوقات می تواند احساس او را نشان دهد. به تصویر نگاه کنید و ببینید چه احساسی دارید. آیا افسردگی آور یا آشفته به نظر می رسد؟ پاسخ به این سوال اولین سرنخ شما از افکار کودک شما را نشان می دهد.

.

2. رنگها

رنگ هایی که او استفاده می کند بعدی می آیند. کودکان همزمان با بزرگ شدن در معرض طیف وسیعی از تجربیات و عواطف قرار می گیرند – هر آنچه که با آنها روبرو می شوند هیجان انگیز و جدید است! پاسخ یک کودک سالم به همه این اطلاعات و ورودی های حسی استفاده از طیف گسترده ای از رنگ ها در نقاشی های آنها است.

هرچه کودک از رنگ های بیشتری در نقاشی های خود استفاده کند ، از زندگی شادتر و هیجان زده تر است ! رنگ ها همچنین به بیان بهتر احساسات از یک مداد ساده کمک می کنند.

از این رو استفاده بیش از حد از یک رنگ خاص نیز ممکن است نشان دهنده وضعیت عاطفی کودک باشد. این مطابق با یافته های روانشناسی رنگ است. به طور کلی ، کودکی که زیاد از رنگ های آبی و سبز استفاده می کند خوشحال و متناسب است. رنگ های روشن و گرم مانند نارنجی و زرد نشانگر نشاط است ، در حالی که رنگ های تیره ، به ویژه در نقاشی هایی که به خودی خود غم انگیز هستند ، می توانند کودکی را نشان دهند که به کمک نیاز دارد.

.

3. کامل بودن

اگر کودکی نقاشی های خود را ناقص رها کند یا خطوط مردد و روشن را بکشد ، ممکن است نیاز به تشویق داشته باشد. چنین نقاشی هایی کودک را مردد و ناامن نشان می دهد. نقاشی های ناقص نیز ممکن است شاخصی از یک شخصیت تکانشی گاه به گاه باشد. با این حال ، اگر این الگو در مدت زمان طولانی تری ادامه یابد ، والدین ممکن است به دنبال کمک باشند. پاک کردن و اصلاح زیاد ممکن است نشان دهنده سطح بالایی از اضطراب باشد. برعکس ، تزئینات زیاد ممکن است نشان دهنده نیاز کودک به توجه باشد.

.

4. موقعیت

جایی که کودک در آن صفحه نقاشی می کشد می تواند وضعیت روحی کودک را نیز نشان دهد ، اما این مورد در مورد کودکان بزرگتر که مهارت حرکتی بهتری دارند قابل استفاده است. کودکی که در سمت چپ صفحه نقاشی می کشد کودکی خجالتی و درون گرا است. این همچنین می تواند به معنای این باشد که کودک به دنبال حضور یک بزرگسال دلسوز ، یا یک مادر یا پدر است. از طرف دیگر ، کودکی که از سمت راست نقاشی می کشد ، در مورد شخصی صحبت می کند که تمایل به برقراری ارتباط دارد .

.

تعریف نقاشی های کودکان

نقاشی های کودکان نمایش های تصویری است که با مداد رنگی ، خودکار یا مداد ساخته می شود که برای لذت تولید می شود اما می تواند برای اهداف درمانی یا ارزیابی رشد نیز استفاده شود.

.

اهمیت شرح نقاشی کودکان

هنر کودکان ، به ویژه نقاشی ، یکی از لذت های دوران کودکی است. تلاش های هنری کودک عمدتا برای لذت و کاوش در رسانه های هنری تولید می شود. آنها همچنین می توانند برای ارزیابی رشد و درمان استفاده شوند.

نقاشی های کودکان به وضوح رشد و بیان هنری را نشان می دهد. در محیط های آموزشی و بالینی ، آنها می توانند وسیله ای برای ارزیابی شخصیت ، رشد فکری ، مهارت های ارتباطی و سازگاری عاطفی کودک باشند.

نقاشی های کودکان همچنین می تواند در تشخیص ناتوانی های یادگیری کمک کند. مأموران اجرای قانون ، مددکاران اجتماعی و مشاوران اغلب کودکان دچار حوادث آسیب زا می شوند ، به ویژه هنگامی که آنها مهارت ارتباطی برای توضیح آنچه را که دیده اند یا تجربه کرده اند ندارند. کودکان همچنین ممکن است با کشیدن آن و گفتگو درباره آنچه در تصویر اتفاق می افتد ، از این واقعه آسیب زا فاصله بگیرند ، گویی که در مورد شخصیت در کتاب یا تلویزیون بحث می کنند.

.

اهمیت تحلیل رنگ در نقاشی کودکان

تجزیه و تحلیل رنگ اغلب وسیله ای برای تعیین وضعیت عاطفی کودک بوده است. تعداد زیادی سیاه و قرمز که در نقاشی کودک تکرار می شوند ممکن است یک علامت دردسرساز باشد. رنگ سیاه اغلب نشانه افسردگی یا احساس ناامیدی یا محدودیت است.

قرمز ممکن است نشان دهنده عصبانیت شدید باشد. آبی و سبز معمولاً رنگهای آرامی دارند و زرد و نارنجی اغلب نشانگر نشاط است. اگر کودکی یک نقاشی را در یکی از رنگهای دردسرساز انجام دهد ، پزشکان معمولاً نگران نیستند ، اما ممکن است بخواهند یک سری نقاشی های تیره را بررسی کنند ، خصوصاً اگر محتوا نیز ترسناک یا نگران کننده باشد.

درمانگران ممکن است از جلسه درمانی به عنوان وسیله ای برای آزادسازی عاطفی استفاده کنند و کودک را ترغیب به ایجاد نقاشی هایی کنند که ترس و عصبانیت عمیق آنها را بیان کند. نقاشی ها در این مورد ابزار ارزیابی نیستند ، بلکه به ابزار درمانی تبدیل می شوند.

.
منابع :
.https://www.banotv.com

هر رنگ در نقاشی های کودکان نشانه ی چیست