اصول اولیه ی آموزش نقاشی به کودکان که حتما باید بدانید

بسیاری از ما فکر می کنیم که طراحی باید به طور طبیعی در بچه ها تکامل یابد ، و آموزش مهارت های خاص ممکن است رشد و خلاقیت آنها را متوقف کند. اما طی چند سال گذشته بیشتر و بیشتر نظرها تغییر کرده و خانواده ها برای آموزش نقاشی کودکانشان تلاش می کنند.

ما انتظار نداریم که کودکان بدون آموزش شنا یاد بگیرند ، ورزش کنند و یا پیانو بزنند اما چرا فکر می کنیم نقاشی کشیدن را می توانند بدون آموزش یاد بگیرند؟در این پست امروز می خواهیم در مورد نحوه ی آموزش نقاشی به کودکان صحبت کنیم.

اگر به هرکسی محیطی مناسب با ساختار کافی برای موفقیت و آزادی کافی برای خلاقیت داده شود ، دوست دارد نقاشی بکشد.

آموزش نقاشی توسعه مهارت های ادراکی و تحلیلی ، تفکر انتقادی و حل مسئله را افزایش می دهد. موفقیت هنری آسان و سریع باعث ایجاد عزت نفس می شود و این اعتماد به نفس به سایر مناطق آموزشی نیز قابل انتقال است.

طراحی و تجسم از تجربیات به یاد مانده و طراحی بر اساس تخیل برای رشد جنبه های مختلف تفکر خوب است. نقاشی کار کپی تشویق نمی شود ، اما فقط در صورتی تحریک می شود که خود ساخته باشد. بسیاری از هنرمندان خودآموخته با کپی کردن یاد گرفته اند که هنر را به نمایش بگذارند زیرا این تنها گزینه جایگزینی بود که برای بهتر نشان دادن خود می دانستند.

با این حال ، کپی برداری بهترین راه برای یادگیری نقاشی اشیا واقعی ، حیوانات ، صحنه ها و افراد نیست.

.

مراحل توسعه: آیا باید در نقاشی کودک دخالت کنیم؟

نقاشی ها نشان دهنده تجربه کودک از جهان است. ما باید مراقب باشیم که این امر را از طریق نحوه پاسخگویی باطل نکنیم.
پاسخ های نامناسب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

◉ تحمیل روایت های خودمان – داستان ها یا ایده هایمان – روی نقاشی ، به عنوان مثال ، “اوه ، این یک سگ خوب است. اوه ، این یک اسب است؟ خوب ، به نظر می رسد مانند یک سگ …”.

◉ انتقاد از عدم واقع بینی یا انتظارات غیرواقعی. آیا توجه کرده اید که چگونه همیشه انتظار داریم کودکان حتی چیزهایی را که ممکن است کاملاً با آنها ناآشنا باشند از روی حافظه بکشند؟

◉ برای کودکان بزرگتر ، انتقاد از واقع گرایی. ما ممکن است تلاش ناجور آنها را در جزئیات واقع گرایانه به عنوان “تنگی” برچسب بزنیم و از دست دادن ساده لوحی کودکانه ابراز تاسف کنیم.

◉ مطمئناً ، ما می ترسیم که بتوانیم خلاقیت طبیعی کودک را مهار کنیم ، اما لازم به یادآوری است که اگر به کودکان نقاشی آموزش داده نشود ، خلاقیت آنها با مرگ طبیعی از بین می رود.

◉ مهارت های هنری – نقاشی ، مجسمه سازی و آنچه می بینید می تواند و باید به کودکان آموزش داده شود. قبل از نقض قوانین باید بدانید: هیچ کس به شما پیشنهاد نمی دهد که بدون سالها درس موسیقی ، موسیقی عالی بنوازید.

.

نقاشی و کودکان

برای بسیاری از کودکان در دنیای کودکیشان این سوال پیش می آید که چگونه بهتر نقاشی کنم ؟ یا وقتی بزرگسالی را می بینند حرفه ای نقاشی می کشد می گوید چطور می توانم مثل تو نقاشی بکشم.
بسیاری از کودکان نمی دانند که هنرمندان با انجام عمل مشاهده-نقاشی ، نقاشی را یاد گرفته اند. آنها اغلب تصور می کنند که شما می توانید نقاشی بکشید یا نمی توانید. البته این درست است ، اما این درست تر است که تقریباً هر کس می تواند نقاشی را در هر سنی یاد بگیرد.

بسیاری از کودکان در مورد توانایی نقاشی خود احساس حقارت می کنند. خیلی اوقات هیچ معلم یا بزرگسالی به آنها کمک نکرده است که یاد بگیرند که یک مشاهده مناسب را انجام دهند. بیشتر معلمان در مورد آموزش نقاشی آموزش ندیده اند. حتی برخی از معلمان عمومی می گویند: “اشکالی ندارد ، من هم نمی توانم نقاشی بکشم.

◉ نکته ی اصلی اینجاست که بدانید نقاشی هم مانند هر مهارت دیگری به تمرین نیاز دارد و باید تمرین شود.توانایی طراحی از تمرین ناشی می شود.

.

هرگز نقاشی نکشید تا به کودک نشان دهید که چگونه کاری را ترسیم کند.

اگر من به کودکی نشان می دهم که چگونه چیزی را ترسیم می کند ، کودک این ایده را پیدا می کند که نقاشی من می تواند الگو باشد و کپی را یاد می گیرد. کودک فکر می کند که کارش کپی کردن نقاشی من است. نگاه کردن به نقاشی من یک روش بسیار ضعیف برای یادگیری خودتان است.

.

به سراغ چیزی که مشاهده می شود بروید

انگشتم را به آرامی در امتداد لبه چیز می کشم. در حین انجام این کار ، کودک را تشویق می کنم که شروع به نقاشی در هوا کند. کودک پس از تمرین در هوا ، در حالی که کاغذ را نگاه نمی کند ، با یک کانتور آهسته آهسته روی کاغذ تمرین می کند.

.

هرگز روی کاغذ کودک نقاشی نکشید

با این کار خلاقیت را از کودک می گیرید و امضای خودتان را پای کار می گذارید.کودک باید مالک کل فرآیند و محصول باشد.

.

هرگز از کودک نخواهید که تصویری که توسط خودم ، توسط یک هنرمند دیگر یا توسط یک دوربین ساخته شده را کپی کند.

من آنها را از طریق اشیا یا مدلهای واقعی تمرین می کنم.
وقتی بچه ها به تنهایی کار را برای سرگرمی کپی می کنند ، من آنها را به این خاطر محکوم نمی کنم ، اما از کارهای کپی شده تعریفی نمی کنم و از همه تشویق های مربوط به کار کپی دریغ می کنم. من آنها را تشویق می کنم که از اشیا واقعی استفاده کنند هرگز با عکس کار نکنند.

.

استخراج توصیف دقیق از دانش آموز

ما نمی توانیم آنچه را که متوجه نمی شویم بکشیم. قبل از شروع ، وقت اضافی بگیرید و در مورد جزئیات منطقه کوچکی که دانش آموز از آنجا شروع می کند بحث کنید. این باعث تمرکز ، آشنایی و اعتماد به نفس می شود. اطلاعات بصری بی فایده است ، مگر اینکه متوجه آن شوید.
می توانید سوال های زیر را برای باز شدن فضای ذهنی کودک بپرسید:

  •  چه مقدار از این لبه مستقیم و چه مقدار خمیده است؟
  • طول این ضلع چقدر بیشتر از لبه بالایی است؟
  • طول های متفاوتی که هنگام باز کردن و اندازه گرفتن مداد از طریق آن در هوا اندازه می گیرید؟
  • چگونه طولها مقایسه می شوند؟
  • کدام خط اشتباه است؟

.

اشتباهات طبیعی است

به کودک اعتماد به نفس دهید و آن ها را برای اشتباه هایشان در نقاشی و خطوط اصلا سرزنش نکنید .هر خط یک اثر هنری است

.

از اشتباهات کودک برای پیشرفتش کمک بگیرید

بیشتر ما باید راحتتر با اشتباهات کنار می آییم و دهن همیشه دنبال خطاها و اشتباهات است. به اشتباهات نقاشی کودکان اشاره نکنید زیرا اثر مفیدی ندارد.

تأکید بر مواردی که به خوبی کار می کنند بهتر عمل می کند. با این حال ، کودکان اغلب خودشان متوجه اشتباهاتشان می شوند. من معتقدم برای کودکان مفید است که یاد بگیرند اشتباهاتی که در نقاشی خود می بینند برای یادگیری و به دست آوردن ایده های جدید مفید است.

به کودکان بگویید اشکال ندارد که اشتباهات اساسی را پاک کنید و رفع کنید ، اما این نکته را توضیح دهید که دوست دارم چیزهای جدیدی از اشتباهاتت یاد بگیری.

.

اشتباهات کودک را رفع نکنید

اشتباهات در طراحی اغلب گیج کننده است. کودک می تواند ببیند که اشتباهی به نظر می رسد ، اما نمی داند چرا. برای مربی و مادر و پدر بسیار آسان خواهد بود که توضیح دهد که چگونه فکر باید ترسیم شود. برای شما آسان است که آن را برای آنها ترسیم کنید.
اما هرگز نباید این کار را انجام دهید.

وقتی کودک گیج می شود زمان حل معمای کودک نیست ، زمان آموزش راهکارهای حل معما است. یادگیری اینکه چگونه توانایی خود را بسازیم ، توانایی ما را بسیار بیشتر از این می کند که اگر پاسخ به ما تحویل داده شود.

.

ترس از طراحی

ترس از طراحی باعث می شود همه چیز کوچکتر به وجود بیاید. من هر اندازه ای را که تولید می کنند قبول می کنم ، اما آنها را تشویق می کنم ببینند آیا می توانند کارهای خیلی بزرگ تر را ترسیم کنند. به سادگی بگویید: “برای پر کردن کاغذ با این اندازه ، چقدر باید آن را بکشید؟” یا “برای پر کردن منطقه قاب با این چقدر به آن نیاز دارید؟

.

سایه زدن

از طراحی کانتور ، ما اغلب به سمت سایه زدن حرکت می کنیم. هنگام انجام این کار اطمینان حاصل می کنم که نور نسبتاً چشمگیر است. مهم است که کودک قبل از شروع سایه زدن ، برای انجام برخی برنامه ریزی های دقیق از قبل وقت بگذارد. در غیر این صورت ، عمل سایه زدن خودکار می شود و آنها فراموش می کنند که هنگام کار مشاهدات خود را انجام دهند.

از کودک بخواهید که چندین سطح تن سایه در مورد چیزی که مشاهده می شود پیدا کند. از دانش آموز بخواهید سبک ترین مکان ها را شناسایی کند. قسمت های برجسته  که این مناطق به طور کلی کاملاً سفید باقی مانده اند. از دانش آموز بخواهید که تاریک ترین مکان ها را پیدا کند. در بیشتر موارد سایه های موجود در پایه اشیا. اینها به تاریک ترین قسمت نقاشی سایه دار تبدیل می شوند.

.
منابع :
.https://www.banotv.com

اصول اولیه ی آموزش نقاشی به کودکان که حتما باید بدانید