رنگ ها را به کودک چگونه آموزش دهیم

تشخیص رنگ مفهوم مهمی است که کودکان قبل از شروع مهد کودک باید بر آن تسلط داشته باشند. رنگ ها در بیشتر فعالیت های مربیان دوران کودکی برای کمک به کودکان در یادگیری نامگذاری ، ارتباط و شناسایی آنها استفاده می شوند.

یادگیری در مورد رنگ ها

به طور کلی ، کودکان یادگیری در مورد رنگ های سنین 2 تا 3 سال را شروع می کنند. در ابتدا تمرکز بر روی رنگهای اصلی (قرمز ، سبز ، آبی و زرد) خواهد بود. به محض شناسایی آسان این رنگهای اساسی ، سایر رنگها به تدریج معرفی می شوند. برای برخی کودکان ، یادگیری نام بردن از رنگ ها کاملاً چالش برانگیز است. مفهوم رنگها انتزاعی باقی مانده و این سطح دشواری را افزایش می دهد. دستورالعمل های زیر به شما کمک می کند تا بدانید چه انتظاری باید داشته باشید:

  • در حدود 2 سالگی ، کودکان می توانند 1-2 رنگ (اغلب رنگ های مورد علاقه آنها) را نام ببرند.
  • بین 3 تا 4 سالگی ، کودکان می توانند اشیا را بر اساس رنگشان مرتب کنند.
  • بین 3 تا 4 سالگی ، کودکان می توانند رنگ های اصلی را نام ببرند.
  • در حدود 4 سالگی ، آنها می توانند رنگ های پیچیده تری را نام ببرند.

در حدود 5 سالگی ، آنها درک می کنند که چگونه هر رنگ می تواند در انواع سایه ها (رنگ های تیره و روشن) وجود داشته باشد ، اما درک این مفهوم گاهی اوقات دشوار است.

.

چند ترفند که ممکن است کمک کند

هنگامی که کودکان برای اولین بار در مورد رنگ ها شروع به یادگیری می کنند ، قبل از اینکه بتوانند آنها را نام ببرند ، آنها را “درک” می کنند. در ابتدا ، آنها را تشویق کنید تا وقتی نام خود را به آنها می دهید ، به رنگهای مختلف اشاره کنند. به محض ادغام کامل این مفهوم ، آنها قادر خواهند بود تا به تنهایی از آنها نام ببرند.

به طور مرتب از رنگ هایی که در فعالیت های روزمره خود می بینید نام ببرید. هرچه کودکان نام های مختلف را بیشتر بشنوند ، ادغام آنها برای آنها راحت تر خواهد بود.
هر بار بر روی یک رنگ تمرکز کنید. هنگامی که رنگ قبلی کاملاً تسلط یافت ، به تدریج رنگ دیگری را اضاقه کنید.

.

9 روش ساده برای یادگیری رنگ کودک در کودک نوپا

هنگامی که فرزندتان به یک سالگی رسید، متوجه خواهید شد که آنها به اسفنج های کوچکی از اطلاعات تبدیل می شوند. آنها شروع به راه رفتن ، صحبت و استقلال بسیار بیشتری می کنند.
در حدود این سن زمانی است که می توانید رنگ ها را به آنها معرفی کنید. ببرای به خاطر سپردن کلمات توسط کودک مهم است که آن ها را به کودک یادآور شوید و آموزش دهید.
حتی اگر آنها احتمالاً تا حدود 18 ماهگی قادر به درک کامل و مفهوم رنگها نخواهند بود ، خوب است که از ابتدا آموزش آن را شروع کنید. این زمانی است که یادگیری رنگ ها برای آنها منطقی خواهد بود ، دقیقاً مانند یادگیری نام اشیا برای آنها در حدود 1 سال.

تطبیق رنگ (قرار دادن تکه قرمز روی لکه قرمز) یکی از ساده ترین اشکال یادگیری رنگ است. این ممکن است ابتدا همراه با شناخت و انتخاب رنگ هنگام درخواست از آنها رخ دهد. سرانجام نامگذاری رنگها به وجود می آید.

.

1.ساده شروع کنید

کودک نوپای خود را همزمان با چند رنگ غرق نکنید. به طور همزمان روی هر دو تمرکز کنید و سپس با آشنایی با موارد دیگر ، موارد بیشتری را اضافه کنید.

هر وقت این دو رنگ را دیدید ، آنها را به فرزندتان نشان دهید ، اما هنوز به رنگ دیگری برچسب نزنید. به عنوان مثال ، ابتدا انتخاب کنید که به کودک خود قرمز و سبز بیاموزید. هر زمان چیزی قرمز یا سبز دیدید ، به آن اشاره کنید. در ساعات خاص بازی فقط به او اشیای قرمز و سبز بدهید.
به وضوح اشیا قرمز در مقابل سبز را برچسب زده و صحبت کنید. از آنها بخواهید فقط اشیا قرمز یا سبز را مرتب کنند. هنگامی که آنها با قرمز و سبز و تفاوت بین این دو آشنا شدند ، رنگ زرد را اضافه کنید. مطمئناً آنها هنگام بازی سایر رنگها را مشاهده خواهند کرد ، اما واقعاً سعی کنید فقط در مورد چند رنگی که انتخاب می کنید صحبت کنید.
نمایش کمتر انتخاب به آنها کمک می کند تا رنگها را راحت تر به خاطر بسپارند.

.

2.رنگ های متضاد را تشخیص دهید

بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که به هیچ وجه شبیه یکدیگر نیستند تا کودک نوپای خود را گیج نکنید. مواردی که دارای رنگ متضاد هستند ، هنگام یادگیری بیشتر به آنها کمک می کند.
به عنوان مثال ، اگر رنگ ها را در کنار هم آموزش می دهید ، آبی و بنفش را کنار هم قرار ندهید ، قرمز و نارنجی ، قرمز و صورتی و غیره. رنگ هایی که با کنتراست خوب جفت می شوند قرمز / سبز ، آبی / زرد ، بنفش / سبز هستند ، و سیاه / سفید. ترکیبات زیادی برای استفاده وجود دارد.
همچنین ، گاهی اوقات سایه های خاصی از رنگ به هم نزدیک می شوند مانند سبز مایل به زرد شبیه به زرد یا فیروزه ای می تواند به سبز یا آبی نزدیکتر باشد. سعی کنید هنگام آموزش به رنگ های اصلی پایبند باشید.

.

3.پازل های رنگی

پازل یک فعالیت عالی برای رشد زبان ، شناخت و مهارت های حرکتی خوب است.
از آنجا که این پازل رنگی از همه ماهی ها استفاده می کند ، کودک شما مجبور نیست که روی تصاویر موجود در پازل تمرکز کند ، اما فقط می تواند به رنگ ها توجه کند. فکر می کنم این یکی از بهترین کمک هایی بود که به دخترم خیلی زود رنگ ها را آموخت.
در حدود این سن زمانی است که می توانید رنگ ها را به آنها معرفی کنید. برای کودک مهم است که با به خاطر سپردن کلمات غالباً شروع به شنیدن آن کند.

.

4.از همان اشیا استفاده کنید

درک مفهوم رنگ ممکن است برای نوزادان و کودکان نوپا کمی دشوار باشد زیرا کلمه ای است که معمولاً برای توصیف چیز دیگری استفاده می شود. تا کنون آنها کلمات چیزهای واقعی مانند توپ ، ماشین ، مادر ، شیر و غیره را یاد گرفته اند. همه مواردی که می توانند ببینند یا نگه دارند و نام این اشیا برای آنها منطقی است.
برای اینکه آنها مفهوم رنگها را بهتر درک کنند ، مطمئن شوید که از دو شی یکسان برای نشان دادن تفاوت رنگ استفاده می کنید. به عنوان مثال ، به کودک خود یک ماشین قرمز و یک بلوک آبی نشان ندهید زیرا او فقط فکر خواهد کرد که شما نام آن را متفاوت می گذارید زیرا شی متفاوت است. در عوض ، برای تشخیص تفاوت ها از ماشین قرمز و آبی استفاده کنید.

این فعالیت در زیر بر روی تطبیق رنگ و مرتب سازی کار می کند که اولین فعالیت های رنگی است که کودک نوپا شما قادر به انجام آن است.

.

5.برای مرتب سازی از پامپون یا سایر اشیای کوچک و رنگارنگ استفاده کنید

کودکان نوپا به دلیل نرمی و آرامش عاشق توپک های خزی کوچک هستند و از یادگیری با آنها هیجان زده می شوند.

.

6.همه چیز را با یک رنگ برچسب بزنید

این به آنها کمک می کند تا به سرعت زبان و واژگان خود را بسازند. هر آنچه در دنیای روزمره خود می بینند رنگ دارد. اطمینان حاصل کنید که اشیا را به صورت کلامی با نام و رنگ آنها برچسب بزنید ، آنها را رد کنید و به آنها بدهید.

هنگامی که برای اولین بار شروع به معرفی رنگ می کنید ، ممکن است بخواهید رنگها را به تنهایی برچسب گذاری کنید تا رنگ و نام آنها گیج نشود. شما تعجب خواهید کرد که کودکان چقدر سریع این مفاهیم را می گیرند و می فهمند که شما اسم شی را نمی گذارید بلکه فقط رنگ را توصیف می کنید.

.

7.رنگ را با مداد رنگی و خودکار نشان دهید

رنگ آمیزی یک مهارت عالی برای کودکان نوپا است که می توانند مهارت های حرکتی خوب و بصری (هماهنگی دست و چشم آنها برای انجام یک کار) را پرورش دهند. از فرزندتان بخواهید با استفاده از مداد شمعی روی کاغذ خط خطی کند و به رنگ هایی که استفاده می کند اشاره کند و برچسب گذاری کند.

.

8.در محیط طبیعی آنها

بچه ها در متن محیط روزمره خود بهتر یاد می گیرند. به رنگ های متضاد اشاره کنید:
زمان غذا (لوبیای سبز ، ذرت زرد ، تمشک قرمز)
هنگام پانسمان (پیراهن آبی ، شلوار سیاه)
در طول زمان بازی (بلوک های قرمز ، توپ های آبی)
در فضای باز (آسمان آبی ، چمن سبز ، گل صورتی)

.

9.نقاشی با انگشت

تجربیات حسی که بچه ها به طور فعال چیزهایی را لمس می کنند ، می چشند ، می شنوند یا بو می کنند ، یکی از بهترین راه ها برای آموزش مفاهیم جدید به کودکان است. کودک نوپای شما عاشق این است که توانایی های هنری خود را با مالیدن دستان خود بر روی کاغذ با رنگ انگشت امتحان کند.
فقط با گرفتن 3 رنگ اصلی (آبی ، قرمز ، زرد) از رنگ انگشت ، می توانید آنها را مخلوط کنید تا اینکه رنگ های ثانویه (سبز ، بنفش ، نارنجی) ایجاد کنید.
از کودک نوپای خود بخواهید که دست و انگشتانش را به رنگ بمالد و فقط آن را روی کاغذ بکشد. در مورد رنگ هایی که استفاده می کنند صحبت کنید و از آنها بپرسید چه رنگی روی دست و کاغذ است.

.

10.آهنگ ها و فیلم ها

کودکان نوپا و نوزادان عاشق شنیدن موسیقی هستند.
استفاده از آهنگ (به ویژه با تصاویر) راهی عالی برای آموزش مفاهیم جدید به کودک است. قرار دادن کلمات به موسیقی کمک می کند تا چیزها در مغز آنها بهتر ثبت شود و به آنها شانس بیشتری برای یادگیری مهارت می دهد.

.
منابع :
.https://www.banotv.com

رنگ ها را به کودک چگونه آموزش دهیم