آموزش نقاشی به نابینایان چگونه امکان دارد

شرکت تازه تاسیس دانشگاه ورمونت باعنوان E.A.S.Y. LLC توانست با ساخت نمونه تجاری پرینتری خاص ، امتیاز 1 میلیون دلاری انتقال فناوری کسب وکارهای کوچک فاز دو را از طرف موسسه ملی بهداشت را از آن خود کند. این پرینتر که گرافیک معمولی را به خط برآمده یا خط بریل تبدیل می‌کند، به افراد نابینا در خواندن متن و برقراری ارتباط با آن کمک خواهد کرد.
این پرینتر نیز هم‌چون دیگر محصولات این شرکت، زمینه‌ی گذراندن دوره‌های ریاضی و علوم، که در آن دانش‌آموز با گرافیک سروکار دارد، را برای دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا و کم‌بینا فراهم می‌آورد و به معلمان نیز این امکان را می‌دهد که برای نخستین بار، برگه‌های امتحانی یکسانی را دراختیار دانش‌آموزان بینا و نابینا بگذارند. در فاز یک این پروژه که قصد نمایش امکان‌سنجی محصول را داشت، شرکت اقدام به تولید اولین پیش‌نمونه کاری از پرینتر کرد.
علاوه بر این پرینتر، خط تولید شرکت شامل تخته طراحی inTACT برای کاربران نابینا نیز می‌شود. این تخته نشانه‌ها و طرح‌های کشیده شده روی صفحه‌های پلاستیکی را تبدیل به خطوط برجسته‌ای می‌کند که برای کاربر قابل لمس باشد و پاک‌کنinTACT که با استفاده از آن می‌توان خطوط را پاک کرد و نقاشی را تغییر داد. به گفته‌ی جاش کافی، مدیر و موسس شرکت E.A.S.Y. و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه ورمونت در سال 2011، هدف شرکت از این خط تولید عادی کردن آموزش نقاشی و بیان گرافیکی برای کودکان نابینا است. وی می‌گوید «این کار علاوه بر این‌که به خودی خود مفید است، راه را برای دست‌یابی دانش‌آموزان نابینا به فرصت‌های علمی و حرفه‌ای که نیازمند سواد گرافیکی هستند هموار می‌سازد؛ رشته‌هایی از قبیل ریاضی و علوم که پیش‌تر برای نابینایان ممکن نبود.»
وی ادامه می‌دهد: «ما امیدواریم که این الگو را تغییر دهیم. اگر دانش‌آموز در دوران ابتدایی و قبل از آن آموزش نقاشی دیده و به آن عادت کرده باشد؛ از گذراندن درس هندسه در کلاس هشتم و درس حسابان در کلاس یازدهم یا گذراندن دوره STEM در کالج و یا حتی شغل مهندسی یا معماری در آینده منع نخواهد شد.
تخته طراحی و پاک‌کن آن که تولید آن در سال 2014 آغاز شد، هم‌اکنون در بسیاری از مدارس کشور آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این پرینتر جدید باعث افزایش چشم‌گیر کاربرد و سرعت پذیرش آن‌ها خواهد شد.
.

کاربرد پرینتر به‌عنوان مترجم

این پرینتر نقاشی‌ها و طراحی‌های خلق شده توسط تخته طراحی دیجیتال  intact شرکت E.A.S.Y را به‌صورت خطوط برجسته پرینت می‌گیرد. علاوه‌ بر این کاربرد اصلی این پرینتر این است که میان کاربرگ‌های گرافیکی مرسوم برای تکالیف دانش‌آموزان (شبیه به کاربرگ‌هایی که در دروس ریاضی و علوم به‌کار می‌رود) از یک سو  و نسخه‌ی خط برجسته بر مبنای خط بریل این کاربرگ‌ها از سوی دیگر، نقش نوعی واسطه مترجم را بازی می‌کند که معلمان می‌توانند به‌راحتی آن را پرینت گرفته و در اختیار دانش‌آموزان نابینا قرار دهند.
به گفته مایک روزن، بنیانگذار و نائب رئیس شرکت  E.A.S.Y، معلم می‌تواند به‌راحتی نسخه دیجیتالی یکی از کاربرگ‌های مرسوم کودکان بینا و سالم را به پرینتر بدهد و یک کاربرگ به خط بریل با گرافیک خطوط برجسته  ویژه نابینایان را تحویل بگیرد.
برخلاف سایر پرینترهای بریل گرافیک موجود در بازار، این پرینتر نقاشی‌ها و طرح‌های گرافیکی را روی همان ورق پلاستیکی طراحی پرینت می‌گیرد که روی تخته طراحی استفاده می‌شود. این ورق‌ها تنها قابلیت خواندن ندارند، بلکه فرد نابینا می‌تواند با استفاده از تخته طراحی و پاک‌کن به آن‌ها چیزی اضافه کرده، آن را تغییر داده و ویرایش کرده و طراحی‌های پرینت گرفته شده توسط پرینتر را تکمیل کند؛ برای مثال می‌تواند تکالیفش را روی آن انجام داده و تکمیل کند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود آموزش نقاشی به نابینایان ممکن شود.
ایجاد کاربرگ‌های تعاملی برای نابینایان کار راحتی نیست و این کاربرگ‌ها درحال حاضر موجود نیستند و در عین‌حال تاثیر زیادی در آموزش نقاشی دارند.
مایک کولمن یکی دیگر از پایه‌گذاران این شرکت و نائب رئیس آن می‌گوید «معلمانی که با کودکان نابینا کار می‌کنند، از تاثیر این وسیله‌ها در تحول و سهولت آموزش نقاشی شگفت‌زده شده‌‌اند. این ابزارها تمامی قاعده بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.»
هم‌چنین این محصول امکانات زیادی را در محل کار به‌وجود می‌آورد. برای مثال مهندسان نابینا می‌توانند به‌راحتی طرح‌های گرافیکی دیگر همکاران خود را مشاهده کنند یا طرح‌هایی را برای ارائه به دیگران خلق کنند.

.
منابع :
.https://www.irangan.com

آموزش نقاشی به نابینایان چگونه امکان دارد