پنج تمرین آموزش نقاشی که از شما یک هنرمند می‌سازد

بسیاری از  افراد فقط در سنین کودکی نقاشی کرده‌اند. مدارس بیشتر به دروسی مثل ریاضی و علوم اهمیت می‌دهند تا هنر. چیزی که در این جا نادیده گرفته می‌شود قابلیت ساخت و خلق کردن با دست است که به یادگیری و همین‌طور برقراری ارتباط کمک می‌کند. اگر به یک فرد غیر هنرمند یک نقاشی کلاسیک را نشان دهید او از این‌که این مهارت‌ها را ندارد سر خورده و ناامید می‌شود. اگر افراد غیر هنرمند را تشویق کنید هر جور که می‌توانند نقاشی کنند و به کارشان احترام بگذارید، این افراد بدون این‌که به توانایی‌های خود شک کنند پیشرفت خواهند کرد و از این کار لذت خواهند برد. این نکته بسیار مهم است و در آموزش نقاشی باید آن را مد نظر داشت.

برای آموزش نقاشی باید به هنرجویان «دیدن» را یاد داد. باید چشم تیزبینی داشت و با نگاه موشکافانه به پیرامون خود نگریست. آیا تا به حال از این‌که هیچ اتفاق مهیجی در اطراف‌تان نمی‌افتد احساس کسالت کرده‌اید؟ اگر این طور است به احتمال زیاد توانایی این را ندارید روی مسائلی که در دور و برتان می‌گذرد تمرکز کنید. توانایی آرام کردن ذهن و مشاهده از خصوصیات مهم یک نقاش است. اگر تصمیم گرفته‌اید به آموزش نقاشی بپردازید یا این که خودتان می‌خواهید نقاشی را یاد بگیرید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید تمرینات زیر می‌تواند کمک زیادی به شما کند:

.

خط‌ خطی کردن

هر کسی می‌تواند خط‌خطی کند. خیلی راحت می‌توانید نوک خودکار یا مداد را روی برگه‌ی کاغذ بگذارید و هر چه را که به ذهن‌تان رسید ترسیم کنید. خط خطی کردن می‌تواند به هر شکل و فرم و رنگی باشد. اما گول سادگی این تمرین را نخورید. خط خطی کردن در آموزش نقاشی سواد دیداری شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند به صورت ناخودآگاه اید‌ه‌ها را بهتر پردازش کنید. با قلم‌های مختلف کار کنید و هر چیزی را که به ذهن‌تان می‌رسد روی کاغذ بکشید.

.

Entopic Graphomania

این تمرین آموزش نقاشی بر اساس یک بازی سورئالیست طراحی شده است. یک برگه کاغذ بردارید. می‌توانید یک برگه‌ی کاغذ از یک کتاب کهنه بکنید بعد روی کلمات یا حروف خاص نقطه بگذارید. مجموعه‌ای از این کلمات یا حروفی را که نقطه گذاری کرده‌اید انتخاب کنید.  سپس نقطه‌ها را با خطوط راست، منحنی و یا زیگزاگ به هم وصل کنید تا یک طرح به وجود بیاید. این تمرین‌ها الگوهای پنهان را آشکار می‌کنند و نشان می‌دهند انتخاب‌های شما چقدر می‌تواند سرنوشت ساز باشند. همین طور این تمرین شما را درگیر امور تصادفی کرده و کار شما را چند گام جلوتر می‌برد.

.

دست غیر غالب

اگر مدت‌ها است به نقاشی مشغول هستید اما احساس می‌کنید چشمه‌ی خلاقیت‌تان خشک شده، وقت آن است که تغییری در کار خود به وجود بیاورید. برای آموزش نقاشی هم این نکته را مد نظر داشته باشید. برای این که از این وضعیت بیرون بیایید و ایده‌های جالب دوباره به سمت‌تان سرازیر شود، می‌توانید ابزار آموزش نقاشی خود را تغییر بدهید. مثلا اگر مدت طولانی از مداد گرافیت و کاغذ طراحی استراتمور استفاده می‌کنید، آن‌ها را کنار بگذارید و به‌جای آن‌ها از قلم مرکبی و یک نوع کاغذ دیگر استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید با دست غیر غالب نقاشی کنید.

این تمرین خلاف عادت را می‌توانید یکی دو ماه انجام دهید. شاید در ابتدا این کار بی فایده به نظر برسد، اما ناامید نشوید و ادامه بدهید. بعد از چند وقت کار با این ابزار آموزش نقاشی غیر معمول و دست غیر غالب که دوباره به همان ابزار آشنا باز می‌گردید متوجه می‌شوید که می‌توانید تصویر را از چند جهت تجزیه کرده و با محدودیت‌های کمتری نقاشی کنید.

.

یک روز، یک تم

یک تم یا یک شئ را انتخاب کنید و آن را در طول یک روز نقاشی کنید. برای این‌که کار از حالت یکنواختی بیرون بیاید و تنوع داشته باشد، می‌توانید از موجودات زنده و غیر زنده، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، چیزهای وحشتناک یا خنده دار و یا چیزهایی که با یک حرف بخصوص شروع می‌شوند برای نقاشی استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید چیزهایی که احساسات شما را بر می‌انگیزند یا چیزهایی که شما را جابه جا می‌کند مثل وسایل حمل و نقل را دستمایه‌ی آموزش نقاشی خود قرار دهید. هر چه بیشتر فکر کنید توانایی شما در شکل‌دهی مفاهیم بالاتر رفته و دست‌تان  ماهرتر می‌شود.

.

مجموعه کارت

25 کارت بردارید و آن‌ها را به سه قسمت ببرید. روی تکه‌ی اول یک صفت بنویسید، روی تکه‌ی دوم یک اسم و روی تکه‌ی سوم یک فعل بنویسید. این کار را برای همه‌ی کارت‌ها انجام دهید. بعد کارت‌هایی را که روی‌شان صفت، فعل و اسم نوشته‌اید را به صورت جداگانه مخلوط کنید. سپس از هر کدام از این سه مجموعه  یک کارت بردارید و کنار هم قرار دهید. یک عبارت به وجود می‌آید مثلا «شیطانی، کتاب خندیدن». همین را نقاشی کنید.

.
منابع :
.https://www.irangan.com

پنج تمرین آموزش نقاشی که از شما یک هنرمند می‌سازد