نکات اساسی پیش از ورود به دبستان

روزهای اول ورود به دبستان از لحاظ روانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اگر اولین برخورد کودک با مدرسه خوب و صحیح انجام گیرد موجبات ذوق و شوق او را فراهم می‌کند و اگر بد انجام شود می‌تواند منشأ تنفر از دبستان و تحصیل، اضطراب، ترس و امثال آن شود. وقتی که کودک برای اولین بار از محیط خانواده به دبستان سپرده می‌شود محیط دبستان را بسیار متفاوت از محیط خانه می‌بیند به خصوص کودکانی که پیش از این به پیش‌‌دبستانی نرفته و دوره آمادگی را ندیده‌اند…

اگر مقدمات رفتن به دبستان پیش از رفتن به دبستان خوب فراهم شده باشد، رفتن به مدرسه موفقیت‌آمیز خواهد بود. خوب است والدین پیش از فرستادن فرزندشان به مدرسه و آغاز تعلیم و تربیت رسمی حداقل نکات زیر را در نظر داشته باشند:

.

◉ کافی بودن استراحت و خواب: برنامه خواب فرزندتان را طوری تنظیم کنید تا به موقع و به اندازه کافی بخوابد، هشت تا 10 ساعت خواب برای دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی توصیه می‌شود.

◉ تغذیه: مصرف غذا در وعده‌های مشخص برای رشد و نمو کودکان حایز اهمیت است این وعده‌ها شامل سه وعده اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و دو یا سه میان‌وعده است. دانش‌آموزی که صبحانه کافی و مناسب نخورده باشد و در مدرسه از تنقلات کم‌ارزش غذایی مانند چیپس، پفک و … استفاده کند اشتهای خوردن غذای سالم را از دست می‌دهد و در نتیجه در رشد آموزشی و تربیتی با مشکل مواجه می‌شود.

◉ لباس و پوشش: شیوه پوشیدن لباس، بستن بند کفش و دکمه و زیپ را به او بیاموزید. استفاده از لباس‌های گرم در فصل زمستان و لباس‌های نخی با رنگ‌های روشن را در فصل تابستان به او توصیه و تاکید نمایید.

◉ کیف مدرسه: یکی از علت‌های کمردرد، استفاده از کوله‌پشتی نامناسب است که موجب می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان از کمردرد رنج ببرند. اگر کوله‌پشتی سنگین باشد سر و تنه را به جلو خم می‌کند و روی عضلات پشت و کمر فشار می‌آورد و موجب درد در ناحیه کمر می‌شود.

کوله‌پشتی مناسب باید دارای دو بند پهن باشد که از روی شانه‌ها عبور کند. پهنای کوله نباید از پهنای بدن بیشتر باشد. استفاده از کوله‌پشتی‌هایی با بند کمری و یا سینه‌ای برای توزیع وزن کوله در بدن مناسب‌تر است.

◉ سرویس مدرسه: اگر فرزندتان با سرویس به مدرسه می‌رود به موقع در محلی که سوار می‌شود آماده باشید و به او بیاموزید که از شوخی و سر و صدا در داخل سرویس خودداری کند و هنگام سوار و پیاده شدن عجله نکند.

◉ نکات بهداشتی: به فرزند خود بیاموزید که برای پیشگیری از بیماری‌های مسری از وسایل شخصی (لیوان، دستمال، مسواک، شانه) خود استفاده کند.

* به او یادآوری کنید که پیش از غذا و پس از توالت دست‌هایش را با آب و صابون بشوید.

* کودکان خود را عادت دهید که هرگز از فروشندگان دوره‌گرد مواد خوراکی نخرند.

* برای صرف غذای میان روز فرزند خود بهتر است از میوه‌های فصل و یا مواد غذایی که در منزل تهیه شده استفاده کنید.

* دندان‌های شیری در رویش و زیبایی دندان‌های دایمی نقش به سزایی دارند، از این رو به فرزند خود بیاموزید حتما پس از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک کنند.

* درصورتی که فرزند شما بیمار شد از فرستادن او به مدرسه خودداری کنید، در ضمن غیبت او را به مدرسه اطلاع داده و پس از بهبود وی را به همراه گواهی پزشک معالج به مدرسه ببرید.

* در صورت بروز هر گونه مشکل جسمی و روانی برای فرزندتان حتما با مربی بهداشت مدرسه مشورت کنید.

* بهتر است در دبستان فضای مناسبی برای دانش‌آموزان کلاس اول فراهم شود تا این دانش‌آموزان خردسال و جدید به هنگام تفریح از احتمال صدمات به وسیله دیگر دانش‌آموزان مصون باشند. در هر صورت مربیان و معلمان باید در تمام طول سال تحصیلی از دانش‌آموزان کلاس‌های اول مراقبت بیشتری داشته باشند تا این عزیزان با راحتی کامل بتوانند خود را با محیط آموزشی تطبیق دهند و با دبستان، معلمان و دیگر دانش‌آموزان انس بگیرند.

.
منابع :
.https://www.beytoote.com

نکات اساسی پیش از ورود به دبستان