راهکارهای مقابله با ترس کودک از مهد کودک چیست؟

بعضی از کودکان که راحت تر احساسات خود را بیان می کنند، صراحتاً به شما اعلام می کنند که از رفتن به مهد کودک می ترسند. بعضی دیگر به صورت مستقیم ترس کودک از مهد کودک و نگرانی خود را بروز نداده و در عوض آن با انجام رفتارهای خاصی (بدخلق شدن، بد رفتاری کردن و یا پرخاشگری) نگرانی خود را نسبت به رفتن به مهد کودک نشان می دهند. اگر شما کودکی دارید که بزودی قرار است رفتن به مهد کودک را تجربه کند و یا هم اکنون از حاضر شدن در مهد کودک واهمه و ترس دارد. شاید مطالبی که در ادامه مطرح می شوند، بتوانند به شما کمک کنند.

.

راهکارهای مقابله با ترس کودک از مهد کودک چیست؟

1. اگر کودک شما از رفتن به مهد کودک واهمه دارد، سعی کنید با او در خانه کمی بازی درمانی کنید! از حیوانات پلاستیکی کوچک و عروسک های بند انگشتی به عنوان شخصیت های نمایش استفاده کنید. این شخصیت ها قرار است که یک مکان جدید را تجربه کنند. فراموش نکنید که در راهکارهای سازشی نیز با کودک در حین بازی مرور کنید. بای مثال «اگر آقای فیل احساس میکنه که مهد کودک می تونه ترسناک باشه، خب اون برای احساسش چی کار میتونه بکنه؟ شاید بتونه به معلمش بگه تا به اون کمک کنه!»

2. تلاش کنید تا در مورد این تغییر (رفتن به مهد کودک) در زندگی کودک به طور مثبتی صحبت کنید. و از منتقل کردن اضطراب خود به کودک در این مورد خودداری کنید.

3. تلاش کنید که در اولین زمان ممکن قبل از شروع دوره، به همراه کودک خود از مهد کودک بازدیدی داشته باشید. اگر در طی ملاقات شما کلاس هایی در مهد کودک در حال برگزاری است، در صورت امکان از آنها بازدید داشته باشید.

4.در صورت امکان و در حضور کودک با بعضی از کودکان مهد صحبت کنید و نظر آنها را در مورد رفتن به مهد کودک جویا شوید.

5. در مورد احساس خودتان زمانی که در کودکی باید به مهد می رفتید به کودک خود بگویید. در مورد چیزهایی که بعد از رفتن به مهد کودک احساس شما را نسبت به این مکان تغییر داد با کودک صحبت کنید.

6. از خواهر و برادرهای کودک بخواهید که در مورد رفتن به مهد کودک با او صحبت کنند.

7. به کودک یادآوری کنید که داشتن کمی واهمه در مورد رفتن به مهد کودک و به صورت کلی یک مکان جدید هیچ اشکالی ندارد و طبیعی است. شاید وسوسه شوید که با نصیحت کردن و صحبت ترس کودک را از بین ببرید. اما باید گفت که تلاشتان در اکثر مواقع بی ثمر خواهد ماند، به جای آن تلاش کنید احساسات کودک را درک کرده و به حس ترس او توجه کنید. و در عین اینکه به کودک در مورد نگرانی هایش تضمین می دهید، ترس او را به عنوان امری طبیعی و قابل قبول بپذیرید.

8. با کودک خود زمانی را به صحبت راجع به احساساتش اختصاص دهید.

9. با همراهی کودکتان داستانی را راجع به اولین روز حضور او در مهد کودک بنویسید (در این داستان کودک شما به عنوان شخصیت اول خواهد بود) در این داستان بخش هایی را به افکار و احساسات کودک در آن روز اختصاص دهید.

10. در مورد رفتن به مهد کودک برای کودک کتاب بخوانید، در بازار می توانید داستان هایی را بیابید که معطوف به ترس کودکان از رفتن به مهد کودک هستند.

11. هیچ گزینه ای را در مورد ماندن کودک در خانه و نرفتن به مهد کودک مطرح نکنید و در این مورد هیچ گونه بحثی را نپذیرید.

12. از معلمین و مربیان مهد (که اکثراً خانم هستند) بخواهید که در مورد تجربه مهد کودک با کودک مشورت کنند. شاید بتوانید از معلم کودک بخواهید که قبل از شروع شدن دوره، زمانی را برای صرف چای به منزل شما بیاید و در آنجا با کودک شما ملاقات کند.

13. بعضی از کودکان بعد از چند روز به مهد عادت کرده و حتی به مهد علاقمند می شوند، در صورتیکه برای بعضی کودکان عادت کردن به مهد کودک زمانی بیشتری نیاز دارد. در نتیجه برای این فرایند زمان مشخصی نمی توان تعیین کرد و والدین باید در این مورد صوبر باشند. ترس کودک از مهد کودک با صبر بر طرف می شود پس کمی صبور باشید.

14. زمانی که کودک را به مهد بردید، به او بگویید که در زمان مقرر حتماً به دنبال او خواهید آمد. تلاش کنید که با او یک خداحافظی سریع داشته باشید و زود از مهد خارج شوید. معطل کردن و به درازا کشیدن خروج شما از مهد تنها موجب رنج بیشتر کودک شما خواهد شد و طبیعتاً در خداحافظی بعدی او سخت تر گریه خواهد کرد. اگرچه ترک کودک زمانی که گریه می کند کار آسانی نیست اما به یاد داشته باشید که با این رفتار شما، او به زودی به محیط عادت کرده و در مهد کودک دوستان زیادی خواهد یافت و با آنها شاد خواهد بود.به یاد داشته باشید که یکی از رفتارهایی که می تواند به اعتماد کودک شما لطمه بزند و همین طور شرایط اضطراب جدایی را وخیم تر کند این است که والدین در گوشه ای از مهد پنهان شده و به این صورت به خیال خود مراقب کودک باشند! بهترین کار این است که هر چه زودتر مهد را ترک کنید.

15. با کودک در مورد ترسش صحبت کنید و بررسی کنید که دقیقاً کودک از چه موضوعی در مورد مهد کودک هراسان است، آیا او نگران این است که کسی با او بدرفتاری کند؟ یا اینکه او هنوز نمی داند که دستشویی مهد کجاست و یا اینکه نمی داند باید در مهد چه کار کند؟ زمانی که از ماهیت ترس کودک اطلاعات کافی داشته باشید، به صورت موثرتری می توانید به مسائل او بپردازید.

در غالب موارد، قبل از اینکه متوجه بشوید، کودک شما که هم اکنون در مورد مهد کودک مردد است، به زودی دوستان متعددی در مهد خواهد یافت و در آنجا اوقات شادی را سپری خواهد نمود. چه این دوره چند روز به طول بیانجامد و چه یک ماه باید صبور باشد تا روند طبیعی خود را طی نماید اما در صورتی که تحمل شرایط برای شما سخت شد و ترس کودک از مهد کودک ادامه پیدا کرد، شما می توانید از کمک یک متخصص روانشناسی بالینی کودک و نوجوان بهره بگیرید.

.
منابع :
.https://injamax.com

راهکارهای مقابله با ترس کودک از مهد کودک چیست؟