چگونه می توان تمرکز در کودکان را هنگام یادگیری افزایش داد؟

شما می‌توانید با انجام کارهای زیر به کودکان خود کمک کنید تا یادگیری بهتری داشته باشند و تمرکز آن‌ها افزایش پیدا کند:

.

۱)  برنامه‌ریزی را به کودکان آموزش دهید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای افزایش تمرکز کودکان در یادگیری باید انجام داد، برنامه‌ریزی است. زمانی که آن‌ها باید درس بخوانند یا تکالیفی انجام دهند به آن‌ها یاد بدهید برنامه‌ریزی کنند. کودکان باید برای هر درس و هر تکلیف یک زمان مشخص داشته باشند. زمانی‌که کودکان بدون برنامه‌‌ریزی تکالیف را انجام می‌دهد دچار سردرگمی می‌شوند. آن‌‌ها باید با یک برنامه دقیق درس‌ها را مطالعه کنند و شروع درس و تکالیف را به تعویق نیندازند.

.

۲) انجام تکالیف را به چند واحد تقسیم کنید

زمانی‌که تمرکز کودکان در یادگیری پایین است، آن‌ها نمی‌توانند همزمان هم درس را یاد بگیرند و هم به درس گوش دهند. بنابراین والدین باید در خانه، تکالیف کودکان را به چند قسمت تقسیم کنند. این موضوع می‌تواند موجب افزایش تمرکز در کودکان شود، زیرا آن‌ها فقط بر روی یک قسمت از تکالیف زمان می‌گذارند و سعی می‌کنند درس را یاد بگیرند.

.

۳) برای تکالیف کودکان زمان مشخص کنید

اگر می‌خواهید تمرکز کودکان در یادگیری افزایش پیدا کند برای هر تکلیف یک زمان مشخص کنید. این موضوع موجب می‌شود آن‌ها در زمان مشخص شده فقط به فکر حل کردن و متوجه شدن یک درس باشند. به عنوان مثال از آن‌ها بخواهید در مدت زمان ۱ ساعت یک مبحث ریاضی را یاد بگیرند و به شما توضیح دهند.

.

۴) محیطی با آرامش در اختیار آن‌ها قرار دهید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای افزایش تمرکز کودکان در یادگیری باید انجام دهید، ایجاد یک محیط با سکوت کامل است. برخی از کودکان تنها به دلیل محیط شلوغ و پر سر و صدا نمی‌توانند تمرکز داشته باشند. بنابراین اگر می‌خواهید تمرکز کودکان هنگام یادگیری و خواندن درس افزایش پیدا کند باید یک محیط آرام و ساکت برای آن‌ها فراهم کنید.

.

۵) تلویزیون و تلفن همراه را خاموش کنید

بسیاری از والدین با این مشکل مواجه هستند که کودکان تمرکز کافی برای درس خواندن و یادگیری ندارند. چگونه می‌توان تمرکز کودکان را هنگام مطالعه افزایش داد؟ این موضوع بستگی به عملکرد والدین نیز دارد. زمانی‌که کودکان در حال مطالعه هستند باید تلویزیون را خاموش کنید. شما باید به فرزندان خود بگویید بعد از مطالعه و درس خواندن اجازه دیدن برنامه‌های تلویزیون را دارند. زمانی‌که عواملی مانند تلویزیون و تلفن همراه را از کودکان دور می‌کنید حواس آن‌ها کمتر پرت می‌شود.

.

۶) بازی‌های فکری با کودکان انجام دهید

یکی از موثرترین روش‌هایی که والدین برای افزایش تمرکز کودکان در یادگیری می‌توانند استفاده کنند، انجام بازی‌های فکری است. بازی‌های فکری می‌توانند ذهن کودکان را فعال کنند و قدرت یادگیری آن‌ها را افزایش دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که فرآیندهای ذهنی و بازی‌های فکری ذهن کودکان را قدرتمند می‌کنند. بازی‌های فکری کمک می‌کنند کودکان برنامه‌ریزی انجام دهند و مطالب را یاد بگیرند.

.

۷) محیط بدون حواس پرتی ایجاد کنید

بعضی از کودکان در محیط‌های ساکت و با آرامش، تمرکز بیشتری دارند و به یادگیری واکنش خوبی نشان می‌دهند. بسیاری از کودکان در محیط‌های پر سر و صدا کلافه می‌شوند و قدرت یادگیری آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین نحوه یادگیری کودک خود را بدانید و با توجه به آن یک محیط با آرامش در اختیار او قرار دهید. شرایط زیر را برای افزایش تمرکز کودکان در محیط خانه ایجاد کنید:

  • موسیقی آرامی را در هنگام مطالعه کودکان روش کنید که به نحوی برای آن‌ها آرامش بخش باشد.
  • نور محیط تاثیر بسیار زیادی در افزایش تمرکز کودکان در یادگیری دارد.
  • تمامی ابزارهای مربوط به اینترنت، تلویزیون و … را خاموش کنید.

.

۸) غذای سالم در اختیار آن‌ها قرار دهید

افزایش تمرکز کودکان به عوامل زیادی بستگی دارد اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، غذای سالم است. خوردن غذای سالم ارتباط مستقیمی با میزان تمرکز در کودکان دارد. خوردن غذاهای سالم و سبزیجات به رشد و تکامل کودکان کمک می‌کند و از طرف دیگر قدرت تمرکز کودکان نیز بیشتر می‌شود. والدین باید تلاش کنند مواد مغذی مانند بادام، تخم مرغ، گوشت بدون چربی را در اختیار کودکان قرار دهند.

.

فعالیت‌های بدنی تمرکز را افزایش می‌دهند

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، فعالیت‌های بدنی است. کودکان حتما باید فعالیت‌های بدنی داشته باشند. این موضوع نه تنها برای سلامتی آن‌ها مفید است بلکه میزان تمرکز کودکان را نیز افزایش می‌دهد. بعضی از والدین کودکان را مجبور می‌کنند بعد از مدرسه بلافاصله درس بخوانند یا قبل از مدرسه تکالیف خود را انجام دهند. اما این شرایط به هیچ عنوان درست نیست.

مطالعات نشان می‌دهد که بازی کردن و انجام فعالیت‌های بدنی انگیزه و تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد. فعالیت‌های بدنی و بازی کردن را به عنوان اولویت مهمی برای کودکان خود قرار دهید. حرکت بدن و پمپاژ خون موجب ایجاد انگیزه در مغز می‌شود. شما می‌توانید برای افزایش تمرکز کودکان در یادگیری راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • ورزش‌هایی مانند شنا و استخر را در برنامه کودکان قرار دهید.
  • والدین باید اجازه دهند کودکان در محیط بیرون و با هم بازی‌های خود بازی کنند.
  • هنگام برگشتن یا رفتن به مدرسه با کودکان پیاده‌روی کنید.
  • آن‌ها را به فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری تشویق کنید.

.

حرکت هنگام مطالعه تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد

فعالیت‌های بدنی قبل و بعد از مطالعه بسیار مهم هستند، اما نباید به طور کامل هنگام مطالعه متوقف شوند. برخی از کودکان از جمله کودکانی که بیش فعال هستند، هنگام راه رفتن تمرکز بیشتری دارند. کودکان ممکن است هنگامی که کتاب در دست دارند و قدم می‌زنند درس‌ها را بهتر متوجه شوند و تمرکز بیشتری داشته باشند.

.

کاهش حواس پرتی، تمرکز کودکان در یادگیری را افزایش می‌دهد

همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از صفحه‌های نمایش رنگی است. این صفحه‌های رنگی می‌توانند شامل تلویزیون، تلفن همراه و … باشند. تمامی این موارد یک عامل حواس پرتی محسوب می‌شوند. استفاده از اینترنت و تلفن همراه کاملا موجب حواس پرتی کودکان می‌شوند. حذف این موارد به عنوان عوامل حواس پرتی می‌تواند تمرکز کودکان را افزایش دهد. زمانی‌که کودکان در حال مطالعه هستند به هیچ عنوان تلویزیون یا کامپیوتر را در اختیار آن‌ها قرار ندهید. والدین باید تلاش کنند در محیط مطالعه کودکان عوامل حواس پرتی را حذف نمایند تا تمرکز کودکان هنگام یادگیری افزایش یابد.

.

سخن آخر در مورد تمرکز کودکان در یادگیری

اگر می‌خواهید کودکان درس‌های خود را بهتر یاد بگیرند و هنگام مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشند باید نکات بالا را رعایت کنید. این موضوع را فراموش نکنید که تمرکز بالا موجب یادگیری در کودکان می‌شود و کودکان می‌توانند عملکرد بهتری از  خود نشان دهند. اگر کودکان تمرکز کافی برای مطالعه ندارند با آن‌ها به مهربانی صحبت کنید و آن‌ها را همراهی کنید.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

چگونه می توان تمرکز در کودکان را هنگام یادگیری افزایش داد؟