آموزش از راه دور برای کودکان چه مزایایی دارد؟

یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، آموزش از راه دور است. این نوع آموزش به صورتی است که محیط آموزشی کاملا متفاوت از محیط مدرسه است و دانش‌آموزان و معلمان در یک محیط جداگانه قرار دارند. این نوع آموزش می‌تواندشامل  پکیج‌های آموزشی، رسانه، فضای مجازی یا هر وسیله دیگری باشد. با توجه به شیوع کرونا در یک سال گذشته این روش بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از موسسه‌های آموزش از این روش برای آموزش استفاده می‌کنند. بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند نه تنها در زمان کرونا بلکه در هر شرایطی این نوع آموزش برای کودکان خود استفاده کنند. اما این آموزش چه مزایایی دارد و چرا باید از این آموزش استفاده کرد؟ ما در این مطلب به طور کامل این روش آموزش را به شما توضیح می‌دهیم و مزایای استفاده از آن را بیشتر معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

.

آموزش از راه دور در زمان کرونا برای کودکان

پاندمی کرونا روش‌های جدید زیادی را برای یادگیری و آموزش ایجاد کرده است. بسیاری از افراد برای یادگیری و آموزش از آموزش مجازی، اینترنتی یا آموزش از راه دور استفاده می‌کنند. البته آموزش از راه دور نه تنها در زمان کرونا بلکه قبل‌تر نیز در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. در شرایط حاضر می‌توان گفت استفاده از این روش یک راه‌حل امن برای آموزش کودکان در خانه است.

کودکان و دانش‌آموزان می‌توانند تمامی درس‌های خود را با استفاده از این روش آموزشی یاد بگیرند. آن‌ها در محیط خانه حضور دارند و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. همین موضوع موجب می‌شود که کودکان با خیال راحت‌تری درس‌ها را یاد بگیرند. بسیاری از والدین در شرایط کرونا سخت کرونا نگران آموزش و یادگیری کودکان هستند. اما این نگرانی بی مورد است زیرا این نوع آموزش به خوبی می‌تواند این مشکل را برای والدین حل کند. بنابراین تمامی والدین باید در این شرایط از آموزش مجازی استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید استفاده از آموزش مجازی در هر شرایطی است.

.

چرا باید از آموزش از راه دور استفاده کرد؟

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم این نوع آموزش می‌تواند به صورت‌های مختلفی در اختیار دانش‌آموزان، دانشجویان و کودکان قرار بگیرد. دانش‌آموزان می‌توانند در یک کلاس آنلاین حضور داشته باشند یا از پکیج‌های آموزشی برای این آموزش استفاده کنند. مزایای آموزش از راه دور عبارتند از:

.

۱) افزایش کارایی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آموزش مجازی در خانه، افزایش کارایی است. یادگیری با استفاده از این روش ابزارهایی مانند ویدیو، کتاب کار و … دارد. معلمان می‌توانند با استفاده از این ابزارها آموزش‌های بهتری را در اختیار کودکان قرار دهند و مسائل را بهتر به آن‌ها آموزش دهند.

.

۲) دسترسی به زمان و مکان

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش امکان یادگیری در هر مکان و زمانی است. این بدین معنی است که کودکان محدودیتی برای حضور در یک مکان ندارند. آن‌ها می‌توانند در کنار والدین خود حضور داشته باشند و به راحتی با آن‌ها آموزش‌ها را مشاهده کنند. کودکان و دانش‌آموزان می‌توانند در هر زمانی که علاقه دارند آموزش‌ها را از اول و دوباره مشاهده کنند. اگر نکته‌ای را متوجه نشدند چندین بار آن را با دقت مطالعه کنند زیرا به هیچ عنوان محدودیت زمانی در آموزش برای آن‌ها وجود ندارد.

.

۳) مقرون‌به‌صرفه

این آموزش مزایای زیادی دارد اما یکی از مهم‌ترین مزایای آن، مقرون‌به‌صرفه بودن است. والدین می‌توانند هزینه‌های آموزش و یادگیری کودکان را از این طریق کاهش دهند زیرا این روش آموزش هزینه بسیار کمتری برای آن‌ها دارد. هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، خوراک و … در این روش کاهش پیدا می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که شما کودک خود را برای آموزش نزد یک معلم خصوصی می‌برید معلم در یک جلسه درس‌ها را به کودک شما آموزش می‌دهد. شما باید برای هر جلسه کودک را نزد معلم ببرید. علاوه بر هزینه حمل و نقل اگر کودک موضوعی را متوجه نشود در خانه نمی‌توانید کار مفیدی برای او انجام دهید ولی با استفاده از آموزش از راه دور  کودکان می‌توانند به راحتی موضوع مورد نظر را در ویدیو بارها و بارها تماشا کنند.

.

۴) یادگیری کامل در هر شرایطی

گاهی اوقات ممکن است کودکان یا دانش‌آموزان مریض باشند و نتوانند به مدرسه بروند. در این شرایط آن‌ها درس یک جلسه را از دست می‌دهند و به احتمال زیاد والدین مجبور می‌شوند خودشان درس را به کودکان یاد بدهند. یکی دیگر از مزایای استفاده از آموزش از راه دور، آموزش در هر شرایطی است. شما می‌توانید آموزش جلسه‌ای که کودک آن را از دست داده است را در خانه برای او به نمایش بگذارید. کودکان می‌توانند با استفاده از این روش هم در خانه استراحت کنند و هم درس‌های خود را بخوانند.

.

۵) مناسب برای انواع سبک‌های یادگیری

هر دانش‌آموزی سبک متفاوتی برای آموزش درس‌ها دارد. به عنوان مثال برخی از دانش‌آموزان در همان جلسه اول تمامی مفاهیم را یاد می‌گیرند. اما برخی دیگر باید درس‌ را بارها گوش دهند و تمرین کنند تا بهتر یاد بگیرند. آموزش از راه دور این امکان را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا با استفاده از هر روشی مطالب را یاد بگیرند. آموزش‌های از راه دور برای تمامی داوطلبان با سبک‌های آموزشی و یادگیری مختلف مناسب هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا درس‌ها را به راحتی یاد بگیرند.

.

۶) مناسب با زندگی امروزی

کودکان علاقه بسیار زیادی به استفاده از اینترنت و لپ تاپ دارند. آن‌ها بیشتر زمان خود را در فضای مجازی و اینترنت سپری می‌کنند. این موضوع بهترین فرصت برای والدین است تا آموزش از راه دور را در اختیار آن‌ها قرار دهند. شما می‌توانید یکی از پکیج‌های آموزشی را در لپ تاپ برای آن‌ها باز کنید تا کودکان وقت خود را نه تنها برای یادگیری سپری کنند بلکه با ابزارهای مورد علاقه خود سرگرم باشند. دنیای امروزی متعلق به فناوری‌های جدید است و کودکان علاقه‌ای به آموزش‌های سنتی ندارند. بنابراین بهتر است آموزش از راه دور را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

.

۷) انعطاف‌پذیری بالا

همه چیز در حال حاضر تغییر پیدا کرده است. آموزش از راه دور این امکان را می‌دهد تا کودکان و دانش‌آموزان با توجه به شرایطی که دارند درس‌ها را مطالعه کنند. بنابراین یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای آموزش از راه دور، انعطاف‌پذیری است. به عنوان مثال بنا به دلایلی دانش‌آموزان نمی‌توانند صبح زود درس خواندن را شروع کنند. آن‌ها می‌توانند با آموزش از راه دور در هر زمانی که آمادگی لازم را داشته باشند شروع به یادگیری درس کنند.

.

۸) آموزش از راه دور با روش‌های سرگرم‌کننده

آموزش‌های از راه دور در اکثر مواقع سرگرم‌کننده هستند. دانش‌آموزان می‌توانند با این نوع آموزش‌ها نه تنها درس یاد بگیرند بلکه سرگرم نیز شوند.

.

۹) مطالعه مباحث دشوار به صورت روزانه

یکی دیگر از مزایای این روش، امکان مطالعه مباحث دشوار به صورت روزانه است. به عنوان مثال تصویر کنید کودکان یک مبحث را نمی‌توانند به راحتی یاد بگیرند. آن‌ها می‌توانند با آموزش از راه دور روزانه این مباحث را مطالعه کنند و بارها آن را مرور نمایند. بنابراین اگر می‌خواهید کودکان و فرزندان شما مباحث را به خوبی یاد بگیرند باید آموزش از راه دور را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

.

مزایای آموزش از راه دور برای کودکان

◉ کودکان با استفاده از آموزش از راه دور می‌توانند بلافاصله مطالب و درس‌ها را یاد بگیرند.

◉ کودکان زمانی که موضوعی را متوجه نشدند بارها به وسیله آموزش از راه دور می‌توانند درس را مطالعه کنند.

◉ آموزش از راه دور می‌تواند مباحث متنوعی را برای آموزش در اختیار کودکان قرار دهد.

◉ یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع آموزش شخصی‌سازی کردن مطالب است.

◉ این بدین معنی است که کودکان مباحث را با توجه به نیاز خود می‌توانند مطالعه کنند.

◉ این نوع آموزش‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و کودکان در هر شرایطی می‌توانند مباحث را یاد بگیرند.

.
منابع :
.https://ajimaji.org

آموزش از راه دور برای کودکان چه مزایایی دارد؟