نکات و مزایای بلند خوانی کتاب برای کودک

گرچه کتاب خواندن مستقل برای رشد و تکامل کودک ضروری است، اما بلندخوانی هم مزایای مهم بیشماری برای کودک بهمراه دارد. بلند خوانی موجب تقویت مهارت های ادبی کودکان می شود و پیوند میان والدین و فرزندان را مستحکم می کند. با خواندن این مطلب متقاعد خواهید شد که بلند خوانی کتاب برای کودک را در برنامه روزمره تان بگنجانید و همچنین به اهمیت بلند خوانی کتاب برای کودکان پی می برید. همچنین نکاتی می آموزید که به شما در انجام اینکار کمک میکند.

.

۸ مزیت خواندن کتاب با صدای بلند

  1. سواد و مهارت خواندن کودک را افزایش می دهد
  2. مهارت های زبانی کودک را ارتقاء می بخشد
  3. موجب تقویت پیوند میان والدین و فرزندان می شود
  4. موجب تمرکز و نظم بهتر در انجام کارها می شود
  5. عملکرد کودک را در مدرسه بهبود می بخشد
  6. تخیل کودک را گسترده تر می کند
  7. رشد سالم مغز را تقویت می کند
  8. کودک را سرگرم می کند

در این قسمت، هر کدام از مزایای فوق، بطور کامل توضیح داده شده است.

.

۱- سواد و مهارت خواندن کودک را افزایش می دهد

این قطعاً یکی از بهترین مزایای بلندخوانی برای کودک است! طبیعتاً هرچه کودکان بیشتر به مطالعه بپردازند، مهارت ادبی و روخوانی آنها قویتر می شود. اگر برای کودکان کتاب بخوانید و آنها را در اینکار با خود همراه کنید، با واژگان بیشتری آشنا می شوند و بعبارت دیگر دامنه ی لغات آنها گسترش میابد. شنیدن کلمات در حین مشاهده ی آنها در کتاب، به کودکان کمک می کند اصوات را با کلمات مرتبط کنند و وقتی بزرگتر می شوند، خوانندگان مستقل بهتری شوند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

.

۲- مهارت های زبانی کودک را ارتقاء می بخشد

بلندخوانی علاوه بر تقویت مهارت های خواندن و سواد آموزی، موجب ارتقاء مهارت های زبانی کودک هم می شود. اگر کودک در زمان خواندن با فرد دیگری همراه شود، یاد می گیرد در مورد داستان ها (یا موارد دیگر) با دیگران ارتباط برقرار کند، نه اینکه افکار خود را تنها برای خود نگه دارد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که بلند خوانی برای تقویت زبان کودکان بسیار مفید است بخصوص اگر کودک هم در داستان شرکت کند. این به معنای ربط دادن داستان به کودک و برقراری مکالمه حین خواندن کتاب است. مثلا اگر بخشی از داستان به بستنی مربوط باشد، می توانید به فرزند خود بگویید “تو بستنی دوست داری؟”. اینکار موجب برقراری مکالمه بین شما و فرزندتان می شود و او را درگیر داستان می کند و قطعاً یکی از بهترین استراتژی های بلند خوانی برای والدین بشمار می آید.

.

۳- موجب تقویت پیوند میان والدین و فرزندان می شود

همه ما می دانیم که زندگی می تواند گاهی اوقات کمی دیوانه کننده و سخت باشد. در دنیای پرمشغله ی امروزی معمولا زمانی برای وقت گذرانی با کودکان باقی نمی ماند. اما راهی برای حل این مشکل وجود دارد! تنها کافی ست در زمان تماشای تلویزیون، فقط بمدت ۲۰ دقیقه یک کتاب را با صدای بلند برای فرزندتان بخوانید. انجام روزمره اینکار، وقت زیادی نمی گیرد و در عین حال موجب ایجاد پیوند قوی میان شما و فرزندتان می شود.

بلند خواندن کتاب برای کودک به شما امکان می دهد اوقات با کیفیتی را با فرزندتان سپری کنید بخصوص اگر کودک را هم در داستان درگیر کنید. اینکار به شما فرصت می دهد تا در کنار فرزندتان از یک فعالیت لذت ببرید. نکته ی جالب اینجاست که این خاطرات خوش معمولا در ذهن کودک باقی می ماند و تا سال های بعد هم فراموش نخواهند شد. همچنین با تبدیل کتاب خوانی به یک فعالیت مشترک و سرگرم کننده، کودک به خواندن کتاب و زمان قصه گویی علاقمند می شود و این به نوبه خود سطح سواد، روخوانی و مهارت های زبان او را تقویت می کند.

.

۴- موجب تمرکز و نظم بهتر در انجام کارها می شود

اگر کودک را درگیر داستان کنید، به احتمال زیاد تمام تمرکز و دقت او روی کتاب خواهد بود. شنیدن صدای والدین باعث می شود که کودک روی کلمات متمرکز شود و داستانی که تعریف می کنید برای او جذاب شود و از سرگردانی افکار و ذهن او جلوگیری شود. اگر بلند خوانی کتاب به بخشی از برنامه ی روزمره شما و فرزندتان تبدیل شود، به احتمال زیاد کودک روی کاری که انجام می دهد تمرکز می کند و از وقت مطالعه خود بیشترین استفاده را می برند.

همانطور که همه ی ما می دانیم، تمرکز و دقت مهارتی است که در مدرسه بسیار مهم خواهد بود و به کودکان کمک می کند تا از دروس خود نهایت استفاده را ببرند و باعث می شود که مزیت بعدی یعنی بهبود عملکرد کودک در مدرسه را به ارمغان بیاورد.

.

۵- عملکرد کودک را در مدرسه بهبود می بخشد

نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که فرزندان والدینی که هر روز کمتر از ۲۰ دقیقه با صدای بلند کتاب می خوانند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند زیرا مهارت هایی به دست می آورند که آنها را از سایر همسالان خود جلو می اندازد! بلند خوانی برای کودک به تقویت اعتماد به نفس هم کمک می کند زیرا کودک اطمینان پیدا می کند که اصطلاحات و کلماتی که می خواند، برای پیشرفت او در محیط مدرسه لازم و مهم است.

بلند خوانی کتاب برای کودک موجب تقویت مهارت های مورد نیاز در مدرسه یعنی افزایش مشارکت در بحث های کلاسی و گرفتن نتایج بهتر در امتحانات می شود. بنابراین کتاب خواندن با صدای بلند برای کودک، او را برای رفتن به مدرسه آماده می کند.

.

۶- تخیل کودک را گسترده تر می کند

برای فعال کردن تخیل کودک، هیچ راهی بهتر از کتاب خوانی نیست. نشستن در کنار کودک و خواندن کتاب برای او می تواند ذهن کودک را به دنیای کاملاً جدیدی که فراتر از دنیای واقعی است، باز کند و به او اجازه دهد به یک داستان هیجان انگیز وارد شود و چیز جدیدی یاد بگیرد! اگر برای فرزندتان با صدای بلند کتاب بخوانید، او را درگیر قصه می کنید و به این ترتیب کودک همه ی قسمت های داستان و شخصیت ها را در ذهن خود تصور می کند.

این امر زمانی موثرتر است که والدین هنگام کتاب خواندن برای کودک، جلوه های صوتی ایجاد کنند یا صدای خود را برای هر شخصیت داستان تغییر دهند. انجام اینکار باعث می شود کودک بیشتر احساس کند در یک دنیای جدید و مهیج قرار گرفته است و به این ترتیب تمرکز بیشتری هم پیدا کند. این یک روش خارق العاده برای کمک به ذهن کودک و رشد مهارت های تخیل او است که برای تقویت قدرت تفکر بسیار ضروری است. گسترش قدرت تخیل کودک، یکی از راه های پرورش تفکر خلاق هم هست و بنابراین با بلند خوانی کتاب برای کودک، قادر خواهید بود ذهن خلاق فرزندتان را پرورش دهید.

.

۷- رشد سالم مغز را تقویت می کند

بلند خواندن کتاب برای کودک برای رشد سالم مغز بسیار مهم است و راهی اساسی برای درگیر کردن قسمتهای مختلف مغز بشمار می آید. کتاب خواندن برای کودکان در هر سنی موجب می شود که برخی نواحی نیمکره ی چپ مغز فعال شود و این به درک بهتر کلمات و بهبود حافظه کودکان کمک می کند.

علاوه بر این بلند خوانی کتاب برای کودکان باعث می شود که آنها بطور همزمان مهارت یادگیری و گوش دادن را یاد بگیرند و با داستان ارتباط برقرار کنند. همه ی اینها برای رشد و تقویت مغز در دوران کودکی بسیار مهم است.

.

۸- کودک را سرگرم می کند

اگر بجز بازی با تبلت یا تلویزیون، به دنبال روش های جدید دیگری برای سرگرم کردن فرزندتان هستید، کتاب خواندن با صدای بلند را در نظر بگیرید. اگرچه در بیشتر مواقع حواس کودکان به راحتی پرت می شود اما اگر بهمراه فرزندتان با صدای بلند کتاب بخوانید، مطمئناً می توانید تمرکز او را بطور کامل جلب کنید.

استفاده از وسایل مورد علاقه و بازی های آنلاین به خصوص در این عصر دیجیتال، برای سرگرم کردن کودکان بسیار آسان است. اما بلند خواندن کتاب و تعامل با کودک می تواند به او احساس موفقیت و خوشبختی دهد زیرا با شما ارتباط نزدیکی برقرار می کند و چیزهای جدیدی می آموزد.

.

۸ نکته برای تاثیر بیشتر بلندخوانی کتاب برای کودک

۱- قبل از شروع داستان، همیشه نام کتاب، نویسنده و تصویرگر را بگویید.

۲- در طول مطالعه چند سوال بپرسید:

  • با توجه به تصویر جلد کتاب، فکر می کنی داستان در مورد چیست؟
  • من نمی دانم در انتهای داستان چه اتفاقی می افتد، تو چه فکر می کنی؟
  • فکر می کنی وقتی این اتفاق برای …… (یکی از شخصیت های داستان) افتاد، چه حسی پیدا کرد؟

۳- برای هر شخصیت داستان، یک صدای بخصوص ایجاد کنید تا کتاب خوانی برای کودک سرگرم کننده، خنده دار یا احساسی شود. صداهای مختلف را تمرین کنید تا کودک از داستان لذت ببرد.

۴- برای تاکید بر احساسات و حالات، از مکث کردن، تغییر لحن و سطح صدا و تأکید بر کلمات استفاده کنید.

۵- بیشتر به فکر شادی و سرگرمی باشید. به “کاوش و بازی” بیشتر از “یادگیری و آموزش” فکر کنید.

۶- داستان را به آهستگی بخوانید تا به کودکان امکان ساخت تصاویر ذهنی را بدهید.

۷- در پایان داستان چند دقیقه در مورد موارد زیر بحث کنید:

  • وقتی آن اتفاق در داستان افتاد چه حسی داشتی؟
  • آیا زمانی بوده است که تو هم این احساس را داشته باشی؟
  • اگر بتوانی یکی از شخصیت های داستان باشی، کدام یک خواهی بود؟ چرا؟

۸- داستان خوانی را ادامه دهید. تنها ۳۰ دقیقه در روز برای بهره مندی از حداکثر مزایای بلندخوانی، کافی است!

.
منابع :
.https://bestkid.ir

نکات و مزایای بلند خوانی کتاب برای کودک