راهکارهای تقویت خلاقیت دانش آموزان

خلاقیت مهارت مهمی است که دانش آموزان برای موفقیت در مدرسه و مهمتر از آن در زندگی به آن احتیاج دارند. خلاقیت مهارت حل مسئله را بهبود می بخشد، به ترویج حس شادی در مدرسه کمک می کند و به دانش آموزان هدف می دهد.

تقریباً تمامی اساتید بر این باورند که خلاقیت برای موفقیت و پیشرفت دانش آموزان ضروری است. این امر به دانش آموزان در پیدا کردن شغل مناسب در آینده کمک می کند و در نهایت موجب پیشرفت جامعه می گردد. خلاقیت در کلاس بسیار ارزشمند است و استراتژی های مختلفی وجود دارد که معلمان می توانند آن را در دانش آموزان تقویت نمایند. در این مطلب روش های ساده ای جهت پرورش خلاقیت معلمان و دانش آموزان آورده شده است.

.

روش های پرورش خلاقیت در معلمان

◉ ایده های نو بدهید: نوآوری یکی از گام های مهم برای پرورش خلاقیت در معلم ها است. معلمان باید به دنبال راه هایی باشند که نوآوری آنها را شکوفا کند و با خلق ایده های جدید و طرز فکر متفاوت، موجب پرورش خلاقیت شوند.

◉ از قدرت تخیل خود استفاده کنید: یکی از تکنیک های بهبود خلاقیت این است که تصور کنید اگر بتوانید یکی از متغیرها را در یک زمینه خاص کنترل کنید یا اگر بتوانید چیزی را تغییر دهید، چه اتفاقی می افتد.

◉ از اشتباه کردن نترسید: نترسیدن از اشتباهات برای خلق ایده های جدید بسیار مهم است. شما باید افکار جدید را جایگزین افکار موجود کنید و ببینید آنها شما را به کجا می رسانند.

.

بهترین راه های تقویت خلاقیت در کلاس درس

خلاقیت مهارتی است که می توان آن را با کمک تمرین، در دانش آموزان و معلمان پرورش داد. برای دستیابی به این هدف، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

◉ استراحت های مکرر داشته باشید. برای اینکار می توانید به سادگی 10 دقیقه به بیرون کلاس بروید و قدم بزنید یا به دفتر بروید. استراحت کردن، ایده های تازه ای به شما می دهد و خلاقیت تان را بالا می برد. علاوه بر این می تواند به رفع کسالت و خستگی در دانش آموزان کمک کند.

◉ حواس پرتی ها را محدود کنید. برنامه هایی مانند موسیقی یا تماس تلفنی را که در کلاس درس از آنها استفاده نمی کنید ببندید و محیطی ایجاد کنید که هم شما و هم دانش آموزان تان بتوانید حداکثر تمرکز را داشته باشید.

◉ در مورد خلاقیت با معلمان و اساتید دیگر صحبت کنید. این به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی ارائه دهید و نوآوری های خود را نیز با آنها در میان بگذارید.

.

بهترین روش تدریس برای تقویت خلاقیت دانش آموزان چیست؟

حقیقت این است که چیزی بعنوان بهترین روش تدریس وجود ندارد. در حقیقت معلمان باید با توجه به اهداف و موضوعات درس، نیازهای دانش آموزان و توانایی آنها، بهترین روش تدریس را انتخاب کنند. معلم ها باید با توجه به درس، روشی را انتخاب کنند که بتواند مطالب را بدرستی به دانش آموزان منتقل کند. این روش می تواند از یک سخنرانی مفید گرفته تا پرسش و پاسخ و روش نمایشی و آزمایشی متغیر باشد.

خلاقیت یک ایده چند بعدی است و تحقیقات نشان داده است که تفکر خلاق چقدر به یادگیری دانش آموزان کمک می کند. به همین دلیل می توان حتی از روش های ترکیبی هم برای تقویت خلاقیت در دانش آموزان استفاده نمود. برای مثال جهت آموزش درس علوم، می توان هم از روش های آزمایشی و هم از روش های پرسش و پاسخ و بحث گروهی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که با ایجاد رابطه ی دوستانه با دانش آموزان تان، جو خوبی در کلاس درس حاکم کنید. در حقیقت برقراری یک جو صمیمی موجب می شود که جذابیت درس بیشتر شود و تدریس خوب و موفقی حاصل گردد.

.

از همین حالا شروع کنید!

ذهنیت خود را تغییر دهید و شروع به خلاقیت کنید! خلاقیت معلمان در کلاس درس، باعث تقویت مهارت های شناختی، مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و ارتباطات دانش آموزان می شود. برای گرفتن نتایج بهتر (بخصوص در کلاس های آنلاین)، خلاقیت را با تکنولوژی ترکیب کنید تا تاثیرگذاری آن دوچندان شود. خلاقیت آموختنی ست و با تمرین زیاد می توان به آن دست یافت. حمایت از دانش آموزان و معلمان، می تواند نقش بسزایی در تقویت خلاقیت ایفا کند.

.

نکات تکمیلی

۱-به کودکانتان اجازه دهید که تصمیمات ساده را او بگیرد: مثلا اجازه دهید که او تصمیم بگیرد برای نهار چه غذایی تهیه کنید یا آخر هفته کجا به گردش یا مسافرت بروید. این باعث می شودکه آنها بطور مستقل تصمیم بگیرند و این در واقع یک تمرین استقلال است.

۲-اجازه ندهید که کودک به تلویزیون و اینترنت وابسته شود: چون کودکانی که مدام توسط تلویزیون سرگرم هستند و از فکر خود استفاده نمی کنند، از منطق و قدرت تحلیل باز می مانند.

۳-آیتم هایی را در محیط کودک خود تدارک ببینید تا تخیل کودک را تقویت کنند: امکانات نقاشی، پازل ها، کتاب ها، وسایل ساخت کاردستی، همه و همه به افزایش خلاقیت کمک می کنند

۴-تکنیک طوفان ذهنی (انتخاب تمام راه حل های ممکن) را به کمک کودک خود تمرین کنید: مثلا یک شی خام مثل یک لوله کارتنی به او بدهید و با هم تمرین کنید که از آن چه چیزی می توانید بسازید؟ (تلسکوپ، برج یا حتی یک آدم)

۵-از کودک خود سوال های باز بپرسید: مثلا سوال هایی که با “چی می شد اگر..” بپرسید (اگه مردم می تونستن پرواز کنن چی می شد؟ یا اگر دلفین ها می تونستن روی خشکی راه برن چی می شد؟) یا مثلا از کودک خود بخواهید چیزی را بهبود بدهد (بپرسید بنظرت چطور می تونیم اتاق پذیرایی رو سریع تر تمیز کنیم؟ یا چطور می تونیم به گل ها آب بدیم بدون اینکه با پارچ روی اون ها آب بریزیم)

۶-با کودک تان بازی کنید: بخصوص بازی های چالشی و فکری. نکته مهم: بازی هایی که قابلیت کثیف کاری دارند، به کودک شجاعت بیشتری می دهند تا خارج از مرزها و محدودیت ها حرکت کند مثل بازی با گل در تراس (مواظب باشید که بعد از اتمام بازی، با کمک خود کودک آنجا را تمیز کنید)

.
منابع :
.https://bestkid.ir

راهکارهای تقویت خلاقیت دانش آموزان