راهکارهای افزایش تمرکز و دقت دانش آموزان

– در حیاط، در پارک و هر جای دیگری اجازه دهید در سکوت بچه ها به صداهای طبیعت مانند صدای آب، پرندگان و … گوش دهند. در هفته چند بار این کار را انجام دهید.

– از بچه ها بخواهید به آرامی و در ده شماره نفس بکشند و در حین نفس کشیدن فقط به تنفس و صدای آن فکر کنند و بعد از ده شماره از آنها بخواهید که باز با همان ده شماره نفسشان را بیرون بدهند.

– جسمی را در دید بچه ها قرار دهید و بگویید هر کس که به مدت طولانی تری بتواند به این وسیله خیره شود بی آنکه از آن چشم بردارد، برنده است.

.

موارد زیر را می توان دلایل عدم توجه و تمرکز بچه ها دانست:

– خانواده با مشکلات ارتباطی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است.

– تنبیه زبانی یا بدنی در خانواده وجود دارد و از محبت و نشاط اثری نیست.

– وجود اعتیاد به مواد مخدر و الکل در والدین.

– کودک از لحاظ معنوی و مادی احساس امنیت نمی کند.

– انتظار بیش از ظرفیت از کودک در خانه و مدرسه وجود دارد.

– مقایسه کردن با همسالان و همکلاسان.

.

به طور کلی برای افزایش تمرکز دانش آموز ابتدایی چه باید کرد؟

– تصاویری را به دانش آموز نشان دهید تا واقعیت تصاویر را در ابعاد مختلف تصور کند.

– ماندگاری تصاویر در ذهن بیشتر از لغات است به همین دلیل خانواده باید از دانش آموز بخواهد به صورت بازی در یک پیاده روی نام اشیای قرمز رنگی را که می بیند بگوید.

– صداهایی را که در خانه و یا جنگل می شنود تقلید کند.

– تمام اشیای پلاستیکی در یک اتاق را نام ببرد.

– حرف مشخصی را در یک متن نشان دهد.

– به او کمک کنید با برنامه ریزی کار کند به طوری که در ساعات مشخص کار مشخصی را انجام دهد و این کار تداوم و تکرار داشته باشد.

– با مدادهای رنگی قسمتهای مهم درس را خط بکشد.

– یادداشت برداری کمک زیادی به تقویت حافظه ی او می کند.

– برای او تکالیفی را تعیین کنید که مطمئن هستید از پس انجام دادنشان بر می آید و برای انجام آن دانش آموز را مأمور و مسئول کنید (مثال: سر پرستی از یک گیاه در خانه و یا کتابخوانی برای خواهر و برادر کوچک تر را انجام دهد.)

– متناسب با پایه ی تحصیلی دانش آموز از او بخواهید به طور معکوس از ۲۰ به پایین بشمارد.

– در این مرحله از او بخواهید از ۳۰ به پایین به صورت دو تا دو تا بشمارد.

– قبلأ او را توجیه نمایید که شما در ضمن یک بازی میخواهید حواسش را پرت کنید اما او باید سعی در حفظ تمرکزش داشته باشد، به این ترتیب که از او بخواهید از ۵۰ به پایین ۳ تا ۳ تا بشمارد در همین حال خودتان با صدای بلند شروع به خواندن شعر کنید دانش آموز نباید تمرکزش را از دست بدهد بلکه باید به شمردن ادامه دهد.

– برای دانش آموزانی که قادر به شمردن معکوس نیستند کارت تصویر یا کارت کلمه تهیه کرده در جلویشان بچینید و از آنها بخواهید کلمه ها را بخوانند یا تصاویر را شرح دهند، آنگاه خودتان با صدای بلند دکلمه کنید.

– والدین باید به تدریج دانش آموز را به نوشتن و خواندن در فضاهای شلوغ عادت دهند. بدیهی است که این فرآیند نباید به سرعت اتفاق بیقتد و رو به رو کردن یک باره ی دانش آموز با سر و صدای اطرافیان و تلویزیون و … همراه با نوشتن و خواندن نتیجه ی معکوس می دهد.

در مراحل پیشرفته تر به دانش آموز تمرین ریاضی بدهید و بعد ایجاد سر و صدا کنید او باید بتواند تمرین را در این شرایط انجام دهد.

والدین باید زمان تماشای تلوبزیون و بازیهای رایانه ای را در منزل به حداقل برسانند.

.

منابع :
.https://nabu.ir

راهکارهای افزایش تمرکز و دقت دانش آموزان