چگونه تعطیلاتی بهتر برای کودکان ایجاد کنید؟

تعطیلات برای کودکان می‌تواند دنیایی جادویی و مملو از خوشی باشد. هدیه‌های سرگرم‌کننده، شیرینی‌ها، تنقلات فراوان، دور بودن از مدرسه و رهایی از مشق و درس احتمالا برای بسیاری از کودکان وسوسه‌برانگیز است. اما گاهی اوقات، تعطیلات و این مواهب بدون حساب و کتاب باعث می‌شود کودکان از زندگی روزمره و آرامش فاصله بگیرند. اتفاقی که برای بیشتر خانواده‌ها در چنین شرایطی می‌افتد این است که کودکان بی‌حوصله می‌شوند، قشقرق‌ و لجبازی‌ زیاد می‌شود، از روتین زندگی و مسئولیت‌ها دور می‌شوند و آرامش و خوشی جایش را به اضطراب و بدخلقی می‌دهد.

.

۱. اهمیت هدیه را فراموش نکنید

هدیه دادن در تعطیلات از اصول مهم است و برای کودکان بسیار شادی‌آور است، ولی نیازی نیست تمام توجه خود را به هدیه و نوع آن معطوف کنید. هدیه دادن و هدیه گرفتن هر دو فعالیتی لذت‌بخش و خوشایند است و می‌تواند از موارد مهمی باشد که درباره تعطیلات به کودکان آموزش می‌دهید. حتی وقتی فرزندانتان کوچک‌تر از آن‌اند که به‌تنهایی درباره هدیه دادن تصمیم‌گیری کنند، می‌توانند در خرید یا انتخاب نوع هدیه با شما همکاری کنند. بدون شک، یکی از بهترین خاطرات کودکی هدایایی است که فرزندان، با کمک یکی از والدین، برای والد دیگر آماده می‌کنند. خرید هدیه برای خواهر و برادر نیز می‌تواند برای کودکان لذت‌بخش باشد. اگر فرزندتان تک‌فرزند است، می‌تواند با انتخاب خودش به کودکان خیریه هدیه بدهد. همه این موارد ایده‌های خوبی برای به وجود آوردن شادی ناشی از تعطیلات و در عین حال، رشد حس سخاوتمندی در کودکان است. همچنین، به یاد داشته باشید، بهترین هدایایی که به فرزندان خود می‌دهید احتمالا هدایای مادی و گران‌قیمت نخواهند بود. وقت گذراندن با اعضای خانواده، بازی کردن، تماشای فیلم، درست کردن غذا یا کوکی و شیرینی مخصوص تعطیلات، خندیدن و حرف زدن با کودک همگی نقاط روشنی است که در ذهن کودکان باقی می‌ماند و کودکان در بزرگسالی آن‌ها را به خاطر می‌آورند.

.

۲. اجازه دهید کودکان هم نقشی ایفا کنند

در تعطیلات، کارهای خارج از برنامه زیادی انجام می‌شود، تمیز کردن و تزیین منزل، چیدن میز پذیرایی، آشپزی کردن، بسته‌بندی هدایا، دورهمی و مهمانی. اگرچه به عنوان بزرگسال اداره این امور کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما قبل از انجام هر عمل جدیدی که مربوط به تعطیلات است، کمی مکث کنید و با خود فکر کنید چگونه می‌توانید فرزندتان را نیز در انجام این کارها سهیم کنید. کودکان می‌توانند در تمام این اعمال همکار شما باشند. اگر فرزندتان خیلی کوچک است، می‌توانید فعالیت‌هایی متناسب با سن او طراحی کنید. همیشه کارهایی وجود دارد که کودکان در هر سنی امکان انجام آن را داشته باشند. در تعطیلات، تمامی این موارد سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است. کودک از مشارکت با والدین و وقت گذراندن با آن‌ها لذت می‌برد و در عین حال، حس کسالت و خستگی نخواهد داشت.

.

۳. روتین ها را ادامه دهید

همه عاشق تعطیلات‌اند؛ استراحت کافی، رهایی و زمان آزاد آن را وسوسه‌برانگیز و لذت‌بخش می‌کند. اما همین موضوع در عین حال ممکن است موقعیت استرس‌زایی ایجاد کند، به‌خصوص برای کودکانی که به آرامش و پیش‌بینی‌پذیری روتین عادت کرده‌اند. سعی کنید روتین‌ها را ثابت نگه دارید. کودکان به میان‌وعده مرتب و غذاهای سالم نیاز دارند، آن‌ها از نظر روحی به توجه ویژه و همچنین به آرامش قبل از خواب نیازمندند. در دورهمی‌های خانوادگی، وقتی زمان خواب کودک به هم می‌ریزد، کودک بی‌قرار می‌شود. بهتر است او را به حمام ببرید، به او لباس خواب بپوشانید، او را در آغوش بگیرید و برایش کتاب بخوانید. از این طریق می‌توانید به آرامش فرزندتان کمک کنید. در عین حال، زمان مناسبی است که می‌توانید از همنشینی و وقت گذراندن با فرزندتان لذت ببرید.

.

۴.به یاد داشته باشید که آن ها کودک هستند

کمک گرفتن بیش از اندازه از کودکان، منتقل کردن اضطراب ناشی از تعطیلات به آن‌ها، مهمانی‌هایی که تعداد افراد غریبه در آن‌ها زیاد است و وعده‌های غذایی مفصل و ناسالم نیازمند توجه ویژه شما، به عنوان والدین، است. سعی کنید این نوع مهمانی‌ها و جشن‌ها را به حداقل برسانید. به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در یک روز بیش از یک مهمانی یا دورهمی نباشد و حتما فعالیت بدنی در این نوع دورهمی‌ها وجود داشته باشد. در این صورت، کودکان نیز از این نوع کارها و مهمانی‌ها راضی‌اند و از شما سپاسگزار خواهند بود.

.
منابع :
.https://nabu.ir

چگونه تعطیلاتی بهتر برای کودکان ایجاد کنید؟