ترغیب کودکان به انجام بازی های فیزیکی و پرتحرک

براساس مطالعه انجام شده ای در آمریکا، نوجوانان در ایالات متحده تقریباً 9 ساعت در روز را به استفاده از یک دستگاه دیجیتال (موبایل، تبلت، کامپیوتر و …) می گذرانند. و سهم بازی های فیزیکی و پرتحرک در کودکان بسیار ناچیز است.

(کیدمام نوشت: مطمئنا با توجه به مشاهده میدانی کودکان اطرافمان، آمار فوق تا حدود زیادی برای کشور ایران نیز صادق است).

برای کودکان بین 8 تا 12 سال ، میانگین زمان استفاده این موضوع تقریباً شش ساعت در روز است.

از سویی شما به عنوان والدین دلسوز، می خواهید فرزندانتان برای موفقیت در مدرسه و آمادگی احتمالی برای مشاغل تخصصی در آینده به فناوری مورد نیاز دسترسی داشته باشند تا تسلط نسبی به آن پیدا کنند.

از سوی دیگر شما نگران تعادل در زندگی و اهمیت به فعالیت های سالم و بدنی فرزند دلبندتان هستید.

ترغیب کودکان به استفاده متعادل از تکنولوژی ، فرصت های بیشتری برای تعامل و تجربیات لازم برای رشد سالم را به شما و فرزندتان می دهد.

در این مقاله، کیدمام می خواهد نیم نگاهی به مزایای زندگی متعادل در خصوص عدم استفاده از دستگاه های دیجیتال بیاندازد و ایده هایی برای مواقعی که دسترسی به تکنولوژی وجود ندارد را مطرح نمایید و به افزایش بازی های فیزیکی و پرتحرک در کودکان کمک کند.

.

مزایای بازی و فعالیتهای فیزیکی و پرتحرک بدنی در کودکان

 

رشد و پرورش کودک

نشستن و وقت گذراندن بیش از حد در مقابل صفحه نمایش دستگاه های دیجیتال خطر چاقی را افزایش می دهد. از فرزندان خود بخواهید که زمان مشخصی از روز خود را به ورزش و فعالیت های بدنی بپردازند.

.

استراحت و خواب باکیفیت

نور صفحه های دستگاه های دیجیتال و تحریک های ذهنی به دلیل استفاده از تکنولوژی باعث تداخل در مغز و تاثیرگذار بر کیفیت استراحت و خواب می شوند.

شما باید برنامه ریزی منظمی در خصوص عدم استفاده کودکتان از دستگاه های دیجیتال حداقل 2 ساعت قبل از خواب را داشته باشید.

.

ارتقا یادگیری کودک

دستگاههای دیجیتالی می توانند محتوای آموزشی عالی را به جهت رشد فکری و دانش کودکتان ارائه دهند ، اما یک سرگرمی یا پیام کوتاه می تواند او را از مطالعه و یادگیری به کلی منحرف نماید.

به کودک خود کمک کنید تا ذهن خود را بر روی کارهای آموزشی و تکالیف مدرسه متمرکز نماید.

.

مدیریت و کنترل رفتار

استفاده کنترل شده و هوشمندانه از رسانه ها و دستگاه های دیجیتال به جلوگیری از پرخاشگری، سوء مصرف مواد مخدر و سایر فعالیتهای مخاطره آمیز کمک می کند.

همچنین این موضوع باعث ارتقا و پیشرفت مهارت های اساسی اجتماعی و ارتباطی کودک می گردد.

.

پس انداز کردن پول شما

احتمال دارد شما برای تهیه جدیدترین دستگاههای دیجیتال مشکل نقدینگی داشته باشید.

فعالیت ها و بازی های زیاد بدنی و فیزیکی و پر تحرک وجود دارد که بسیار ارزان هستند و این موضوع به کودکتان می آموزد که به جای تمرکز بر مادیات و پول، می توان به رشد و پرورش خلاقیت پرداخت.

.

ایده هایی برای مواقعی که دسترسی به تکنولوژی وجود ندارد

 

پیاده روی کنید

عادت کنید که بعد از صرف شام به همراه کودک دلبندتان در اطراف محله خودتان قدم بزنید. پیاده روی نوعی تمرین ملایم است که فرزندتان در طول زمان قادر می گردد بدون نیاز به تجهیزات و وسایل به مقصد برود.

.

بازی با بومرنگ و دیسک پرنده (وسیله بشقاب مانند از جنس پلاستیک)

یک بومرگ و یا فریزبی (بشقاب پرنده پلاستیکی) ساعت ها باعث بازی های فیزیکی و پرتحرک در کودکان شما میشود. برای تنوع بیشتر، اسباب بازی های ساده دیگری مانند حلقه و طناب زدن را امتحان کنید.

.

باغبانی کنید

با کمک فرزندتان به کاشت سبزیجات و پرورش گلهای خانگی بپردازید. باغبانی به کودکان چیز های زیادی می آموزد و باعث میشود آنها درک کنند که منبع اولیه غذا کجا می باشد.

همچنین تعامل و همکاری را به کودک آموزش میدهید.

.

آب بازی کنید

داشتن استخر داخل منزل تنها راه لذت بردن از آب تنی کودکتان نیست. می توانید با رعایت جلوگیری از هدر رفت آب در حمام و یا حیاط منزل و با تدارک لگن بزرگی از آب محیط شاد و مناسبی را برای آب بازی کودک فراهم کنید.

.

از کتابخانه بازدید کنید.

کتابخانه ها محلی برای مطالعه گروهی و فردی و تجمع افراد است. علاوه بر تهیه و مطالعه کتابهای مناسب فرزندتان، می توان با کودکان لحظات متفاوتی را در این مکان ها سپری کنید و یا به کودکتان یک  تقویم و یا رویداد خاص را مرور کنید.

.

اردو بروید

رفتن به اردو می تواند یکی از خاطره انگیز ترین رویداد های یک کودک در طول زندگی باشد. علاوه بر تجربه متفاوت از زندگی، کودک لحظات پیش بینی نشده ای را تجربه میکند.

در صورتی که امکان فرستادن کودک به اردو و اردوگاه میسر نمی باشد می توانید در حیاط خانه خود این ایده را پیاده کنید و یک شب با برپا کردن چادر در حیاط و تعریف کردن داستان ارواح و درست کردن کباب، لحظات دلچسبی را برای کودک فراهم کنید.

در این مقاله کیدمام به بررسی موضوع تحرک کودک دلبندتان در عصر دیجیتال پرداخت. در حال حاضر کودکان با رایانه، تلفن های هوشمند و تلویزیون و رسانه های دیجیتال محاصره شده اند اما با تدبیر والدین می توان نقش سرگرمی های فیزیکی و غیر دیجیتالی را پر رنگ نمود و سهم بازی های فیزیکی و پرتحرک در کودکان را افزایش داد که این موضوع باعث رشد بهتر فرزندان می گردد.

.
منابع :
.https://kidmam.ir

ترغیب کودکان به انجام بازی های فیزیکی و پرتحرک