پنج راهکار موثر برای کمک به کودک گوشه گیر و منزوی

مطمئنا به عنوان پدر یا مادر در مورد کودک گوشه گیر و کم حرف خود نگران هستید. ممکن است نگران موفقیت او در مدرسه باشید .

زمانی که میبینید که او در بازی ها و فعالیت های دسته جمعی کودکان دیگر شرکت نمیکند، احتمالا نگران این می شوید که او از نظر اجتماعی عقب بماند .

یا ممکن است کودک گوشه گیر شما مانند کودکان دیگر به ندرت به خانه دوستانش برای بازی دعوت شود.

احتمالا شما تلاش های زیادی مانند شرکت دادن آنها در صحبت های خانوادگی سر میز شام و… کرده اید که این وضعیت را بهبود ببخشید آیا حس میکنید که به عنوان یک مادر در وظیفه خود موفق نبوده اید و یا کاری را اشتباه انجام داده اید؟

یا حتی ممکن است احساس گناه، ناراحتی و یا عصبانیت داشته باشید که در وظایفتان برای بهبود وضعیت کودک گوشه گیر خود شکست خورده اید.

اما این طور نیست!

وضعیت کودکتان به زودی بهتر خواهد شد و همچنین بالطبع آن وضعیت خودتان. البته گفتن این حرف ، ممکن است نگرانی شما را برطرف نکند چرا که پدر و مادران همیشه نگرانند.

راهکار های بسیاری وجود دارد که به کودک گوشه گیر و منزوی شما کمک کنند که مهارت های اجتماعی خود را گسترش دهد و آسان تر از گذشته در این دنیای پر سر و صدا با دیگران ارتباط برقرار کند.

.

مهمترین اقدامات در برخورد با کودک گوشه گیر

 

1- طرز صحبت کردن و نوع بیانتان را تغییر دهید

اغلب اوقات برای کودکان کم حرف ، اتفاق میافتد که دیگران و حتی پدر و مادرشان بخواهند از جانب آنها صحبت کنند.

ممکن است شما در جمع بابت صحبت نکردن کودکتان با  دیگران ، از آنها  عذر خواهی کنید.

عذر خواهی کردن از جانب کودک گوشه گیر به خاطر ویژگی کم حرف بودنش میتواند برای کودک اینطور تفسیر شود که این ویژگی او یک امر منفی و یک ایراد است.

به جای عذر خواهی کردن بهتر است بگویید که او “اکنون ترجیح میدهد که ساکت باشد”. این جمله میتواند این پیام را به کودک القا کند که ساکت بودنش امری طبیعی و موقتی بوده و همیشه اینطور نخواهد بود چرا که انتخاب خودش می باشد.

به وجود آوردن فضای پذیرش برای کودکتان در محیط خانواده و بیرون از منزل به او این آزادی و راحتی را خواهد داد که همانگونه که هست، باشد.

.

2- با کودک گوشه گیر خود صحبت کنید

با فرزندتان درباره وضعیتی که باعث سکوت او شده صحبت کنید. این قبیل مکالمات میتواند برای هر دو شما سودمند واقع شود و شما میتوانید به کودکتان راهکار های دیگری برای موقعیتهای بعدی پیشنهاد دهید.

به عنوان مثال زمانی که کودک گوشه گیر شما ، سلام و احوال پرسی دیگران را پاسخ نمیدهد میتواند به او پیشنهاد کنید که در چنین موقعیتی اگر با صحبت کردن راحت نیست میتواند در جواب سلام و احوال پرسی دیگران دست تکان دهد یا لبخند بزند.

.

3- با کودکتان تمرین کنید

ما والدین ، به عنوان انسان های بالغ میتوانیم در محیط های شلوغ و ناآشنا دستپاچه و مضطرب شویم. اما معمولا پس از مدتی میتوانیم با آن کنار بیاییم.

در حالیکه کودک منزوی و گوشه گیر هنوز در حال یادگیری این مهارت های اجتماعی هستند.

یک راه برای کمک کردن به کودکان در توسعه مهارت های اجتماعی، تمرین کردن با آنهاست که این موضوع به طور شگفت انگیز اعتماد به نفس کودک را تقویت میکند.

کودک را در یک وضعیت اجتماعی  قرار دهید که ابتدا بتواند احساس راحتی داشته باشد و درنهایت بتواند با کودکان دیگر بازی کند.

برای شروع میتوانید کودکتان را تشویق به بازی با یک کودک دیگر کنید و در مراحل بعدی او را وارد جمع های بزرگتری از کودکان کنید.

سعی نکنید که از ابتدا کودک گوشه گیر را در یک جمع بزرگ از کودکان دیگر قرار دهید و یا بدون اینکه از قبل آمادگی داشته باشد او را مجبور به تعامل با دیگران کنید چرا که این کار  میتواند باعث شود کودک شما ، اضطراب بیشتری پیدا کند و حتی بیشتر از گذشته از تعامل با دیگران ، خودداری کند.

اگر کودک گوشه گیر و درونگرای شما یک کودک برونگرا و شلوغ را برای دوستی انتخاب کرد تعجب نکنید. یک کودک شلوغ اغلب میتوانند به کودک درونگرای شما کمک کنند که وارد جمع های بیشتری شود و دوستان بیشتری پیدا کند.

.

4- برنامه ریزی داشته باشید

اگر مناسبتی مثل جشن تولد و یا مهمانی در راه است استراتژی هایی را از قبل با کودکتان تمرین کنید.

برای مثال اگر قرار است به زودی به یک جشن تولد بروید به او بگویید که بهتر است به کودک دیگری که تولدش است سلام کند و به او تولدش را تبریک بگوید و میتوانید این را از قبل با کودکتان تمرین کنید که او با گفتن این جملات آشنا شود و با گفتن آنها احساس راحت تری داشته باشد.

زمانی که کودکتان قرار است برای بازی به خانه کودک دیگری برود ، بهتر است عروسک یا کتاب مورد علاقه اش را با خودش ببرد. چرا که همراه داشتن وسیله مورد علاقه اش میتواند به اصطلاح یخ او را بهتر آب کند و کودک را از گوشه گیری برهاند.

وقتی قرار است به یک میهمانی بروید مطمئن باشید که آخرین نفر نباشید. چرا که اگر آن محیط شلوغ باشد  کودک شما مضطرب خواهد شد.

بهتر است زودتر به میهمانی بروید که کودکتان بتواند با افراد حاضر در میهمانی تک به تک آشنا شود.

.

5- موفقیت های کودک گوشه گیر خود را تحسین کنید

زمانی که کودکتان در مهارت های اجتماعی اش پیشرفت داشت مهم است که متوجه آن باشید و او را به خاطر دستاورد هایش تحسین و تشویق کنید.

البته به یاد داشته باشید که نباید به کودکتان بابت تعامل با دیگران رشوه بدهید چرا که این کار به او تصور غلطی را القا خواهد کرد. بلکه زمانی که پیشرفت ها اتفاق میافتد از او قدردانی کنید.

زمانی کودکتان در میهمانی یا در بازی با کودکان دیگر اوقات خوشی را دارد ، حتما به او بگویید که شما دیده اید که چقدر به او خوش گذشته است.

این موضوع به کودک گوشه گیر کمک خواهد کرد که متوجه پیشرفت خود در روابطشان شوند و آنها را تشویق میکند که به این پیشرفت ادامه دهند.

.
منابع :
.https://kidmam.ir

 پنج راهکار موثر برای کمک به کودک گوشه گیر و منزوی