رفتن به پارک

زمین بازی فضایی است که کودک با هم‌سن و سال‌های خود آشنا می‌شود، با آن‌ها بازی می‌کند و چیزهای جدیدی را تجربه می‌کند. همچنین مهارت‌های جدیدی در او پرورش می‌یابند که باعث رشد او خواهد شد. اما تنها شاد بودن کافی نیست. امنیت فضای بازی کودکان در پارک موضوعی است که نباید از کنار آن به‌آسانی گذشت. در این مقاله به نکاتی مهمی برای تامین امنیت کودکان در محیط پارک می‌پردازیم.

.

۱. بازی کودکان در پارک را مشاهده کنید

کودک به‌واسطه کودک بودنش توانایی دفاع و تجزیه و تحلیل کردن مسائل را هنگام خطر ندارد. بنابراین، سعی کنید او را هنگام بازی در پارک همراهی کنید. این کار نه تنها امنیت او را تضمین می‌کند، باعث می‌شود کودک با خیال راحت‌تری بازی کند.

والدین باید حضوری فعال در زمین بازی کودک داشته باشند. البته این کار سختی نیست. فقط کافی است هنگام بازی کودک را تماشا کنید و در عین حال از دور مراقب او باشید. احتمالا کودک نیز تمایل دارد حضور و تایید شما را هنگام بالا و پایین پریدن و تاب خوردن حس کند.

فضای بازی کودکان را به‌خوبی بررسی کنید. اگر وسایل پارک شکسته یا زنگ‌زده بودند، به مسئول پارک اطلاع دهید.

به کودکان بیاموزید که هل دادن، تنه زدن، پرتاب کردن اشیا و هجوم آوردن به یک وسیله کار خطرناکی است. ممکن است آن‌ها را دچار مشکل کند و باید از انجام آن پرهیز کنند.

لباسی را برای بازی کودکان در پارک انتخاب کنید که مناسب فضای پارک باشد. گردنبند، کیف پول و ابزاری که می‌تواند در معرض دید باشند را از او دور کنید. لباس‌هایی که خطر خفگی دارند مانند، لباس‌های بند دار را به او نپوشانید. حتی به‌طور مثال، کلاه ایمنی نیز ابزار محافظتی مناسبی برای بازی در پارک نیست و می‌تواند برعکس، خطرآفرین باشد.

اگر کودک شما کمتر از ۵ سال سن دارد، حتما فضای بازی مناسب کودکان زیر ۵ سال را برای او فراهم کنید. چرا که نوع بازی بچه‌های بزرگتر، به‌دلیل رشد سنی و درک بیشتر محیط نسبت به بچه‌های کمتر از ۵ سال متفاوت است.

.

۲. محیط بازی را متناسب با سن کودک انتخاب کنید

خردسالان توانایی محدود و بدن کوچکتری نسبت به سایر کودکان دارند. به‌همین دلیل، زمین بازی آن‌ها باید مجزا باشد. بهتر است فضای بازی کودکان در پارک را به دو دسته ۲ تا ۵ سال و ۵ تا ۱۲ سال تقسیم‌بندی کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

کودکان باید با وسایلی بازی کنند که با رده سنی آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. فضای بازی بچه‌های زیر ۵ سال باید از سایر بچه‌ها جدا باشد.

فضای بازی برای بچه‌هایی که به‌تازگی راه رفتن را شروع کرده‌اند، باید دارای سطحی صاف، نرم و راحت باشد.

اگر نوزادی دارید که می‌تواند بنشیند و حدودا ۹ ماهه است، می‌توانید او را برای چند دقیقه داخل تاب‌های محافظ دار قرار دهید.

.

۳. ایمنی تجهیزات پارک را بررسی کنید

زمین بازی همان‌طور که فضایی مفرح برای کودکان است، می‌تواند خطرآفرین هم باشد. یعنی اگر به‌درستی نگهداری و مدیریت نشود، منجر به صدمات جبران ناپذیری خواهد شد. بنابراین، نکاتی که در ادامه بررسی شده است را مد نظر قرار دهید.

از زمین‌های بازی که ضربه‌گیر ندارند و کف آن با سیمان، آسفالت، چمن یا شن پوشیده شده است استفاده نکنید.

از زمین‌های بازی استفاده کنید که سطح آن‌ها با ماسه، سنگریزه، تراشه‌های چوب و تشک‌های لاستیکی پوشیده شده باشد. تشک‌های لاستیکی، چمن مصنوعی و سایر مواد مصنوعی سطوح ایمنی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در ضمن، این سطوح به تعمیر و نگهداری کمتری احتیاج دارند.

پوشش سطح باید حدود ۳۰ سانتی‌متر ضخامت داشته باشد و کل سطح را بپوشاند. این پوشش باید از هر جهت ۱۵ سانتی‌متر گسترده شود. البته بهتر است میزان گستردگی آن را با توجه به وسعت تجهیزات تعیین کنید.

پوشش سطح زیر تاب باید دو برابر ارتفاعی که صندلی تاب به سمت بالا می‌رود باشد. به‌طوری‌که، سطح پشت و جلوی تاب را کاملا بپوشاند. یعنی اگر ارتفاع تاب تا ۳ متر بالا برود، سطح باید پوششی حدود ۶ متر داشته باشد.

.

۴. دقت کنید که محل بازی کودکان در پارک توسط افراد واجد شرایط کنترل شود

هر سازمانی که محیط بازی کودکان در پارک را مدیریت می‌کند، باید مسئولیت تجهیز وسایل بازی را به‌عهده بگیرد. این سازمان باید روزانه وسایل را چک کرده و امنیت محیط را بررسی کند. والدین نیز باید هنگام انتخاب فضای بازی برای کودکان این نکات را در نظر بگیرند.

اگر کودک شما ساعاتی را در مهد کودک می‌گذراند، می‌توانید با مسئول آنجا صحبت کنید تا از نظر امنیت محیط آسوده خاطر شوید. می‌توانید تجهیزات آنجا را برسی کنید. آیا متناسب با سن فرزندتان است یا خیر؟ وضعیت تعمیر و نگهداری آن چگونه است؟

اگر با مورد مخاطره آمیزی در محیط مدرسه یا مهد کودک مواجه شدید، سریعا آن را به مسئولین آنجا گزارش دهید. مراقب باشید تا کودکان از آن محیط یا ابزار استفاده نکنند تا خطر محیط برطرف شود.

سعی کنید کودک را به افرادی بسپارید که به آن‌ها اعتماد دارید. اگر مورد خطرناکی اطراف مدرسه، مهد کودک، محل بازی کودکان در پارک دیدید، سریعا به مسئول امنیتی آنجا گزارش دهید.

.

در پایان

محل بازی کودکان فضایی است که کودک بتواند در آن بپرد و با دوستانش بازی کند. بنابراین، باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که آن‌ها را از هرگونه آسیب در امان نگه دارد. هم‌چنین، خاطره‌ای خوش از لحظات باهم بودن را در ذهن کودک ثبت کند. بنابراین امنیت محل بازی کودک اهمیت بسیاری دارد.

.
منابع :
.https://www.karpuzzle.com

رفتن به پارک