رفتن به شهربازی

شهربازی محلی برای گذراندن اوقات فراغت تمامی اعضای خانواده است، با این حال استفاده از وسایل بازی شهربازی می‌تواند به امری خطرناک تبدیل شود. با رعایت نکات ایمنی شهربازی می‌توانید از این اتفاقات جلوگیری کنید و از زمانی که در شهربازی می گذرانید به بهترین شکل لذت ببرید. خطرات محتمل در شهربازی شامل اتفاقات کوچک مانند خراشیدگی و زخم سطحی تا اتفاقات بزرگ مانند خرابی دستگاه‌ها و حتی خطر مرگ می‌شود. از این رو رعایت نکات ایمنی شهربازی تا حد زیادی از این اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند.

با رعایت نکات ایمنی شهربازی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اوقات بدون خطر و خوبی را به همراه خانواده خود در شهربازی سپری می‌کنید. البته بعضی از نکات ایمنی شهربازی مربوط به شما نیست و مسئولیت آنها بر عهده مسئولین شهربازی و کنترل کنندگان استانداردهای ایمنی است. این مسئولان موظف هستند وسایل شهربازی را از هر نظر، در بازه‌های زمانی مشخص بررسی کنند و از ایمنی آنها اطمینان حاصل کنند. بعد از اطمینان از ایمنی وسایل شهربازی، نوبت به بازدیدکنندگان می‌رسد که با رعایت نکات ایمنی شهربازی، تجربه خوبی را برای خود و خانواده خود به ارمغان بیاورند. در این مقاله به توضیح این نکات می‌پردازیم که با رعایت آنها مطمئناً تا حد امکان از خطر دور خواهید بود.

.

از قوانین پارک تبعیت کنید

شاید به نظر خیلی پیش پا افتاده بیاید، ولی جالب است بدانید که رعایت نکردن قوانین مربوط به ایمنی شهربازی می‌تواند تا چه حد خطرناک باشد. بارها دیده شده که بسیاری از حوادث شهربازی‌ها در پی توجه نکردن کودکان  و مخصوصاً نوجوانان به قوانین ایمنی شهربازی رخ داده است. عبور از حصارها، توجه نکردن به مسئولین دستگاه‌ها، به تعداد بیش از حد مجاز سوار وسایل شهربازی شدن و چند نمونه دیگر از مهمترین دلایل بروز حوادث در شهربازی‌ها هستند. این نکته را به یاد داشته باشید که قوانین مربوط به ایمنی شهربازی به منظور جلوگیری از خوش گذرانی شما وضع نشده‌اند، بلکه برای حفظ امنیت و لذت برن شما از اوقات فراغتتان ایجاد شده‌اند. بنابر این در اولین قدم، با رعایت قوانین ایمنی شهربازی، بزرگترین قدم در حفظ امنیت و لذت بردن از اوقات خود را برداشته‌اید..

.

همیشه بچه‌ها را زیر نظر داشته باشید

دانستن این نکته که بچه‌های شما کجا هستند، یک نکته بسیار پیش پا افتاده، اما مهم در زمینه ایمنی شهربازی است. به این منظور کافی است احتمال گم شدن و یا جدا شدن از کودکان خود را در نظر گرفته، و به محض ورود به پارک نقاطی را از پیش تعیین کنید تا در صورت جدا شدن از یکدیگر، بتوانید در این نقاط، به راحتی یکدیگر را پیدا کنید. بهترین نقاطی که می‌توانید به منظور انتخاب کنید، کیوسک‌های نگهبانی شهربازی هستند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است اشخاصی سعی در نزدیک شدن به فرزندان شما را داشته باشند، پس تا حد امکان اطراف و اشخاص دیگر را نیز زیر نظر بگیرید.

.

نکات مربوط به پارک آبی

اگر به همراه خانواده خود قصد دارید ار وسایل پارک‌های آبی استفاده کنید، باید چند نکته را در نظر داشته باشید. مهمترین نکته قابلیت شنای کودکان است. حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودکان تا چه حد با این مهارت آشنایی دارند و سعی کنید تنها از وسایلی استفاده کنید که مناسب سن بچه‌ها باشد. در صورتی که قصد دارید از استخرهای بزرگ استفاده کنید، حتماً از جلیقه نجات برای کودکان استفاده کنید. لازم است این نکات در کنار نکات مربوط به ایمنی شهربازی رعایت شود تا امنیت کودکان تامین شود.

.

بعد از استفاده کردن از وسایلی که سرعت بالایی دارند استراحت کنید

استفاده از وسایل شهربازی که سرعت و حرکات ناگهانی زیاد دارند مانند دستگاه مری گراند شهربازی تاثیرات قابل توجهی روی بدن انسان دارد. به همین منظور علاوه بر رعایت نکات ایمنی شهربازی جداگانه مربوط به این وسیله‌ها، بد نیست چند نکته دیگر را در نظر داشته باشید. استفاده از این وسایل نیروس زیادی را به مفاصل گردن و باقی اعضای بدن وارد می‌کند. به همین منظور بهتر است بلافاصله بعد از پیاده شدن از این وسیله‌ها کمی استراحت کنید و بعد سراغ بقیه بازی‌ها بروید. به این ترتیب به بدن این فرصت را می‌دهید که خود را با محیط تطبیق دهد.

.

در انتخاب خوراکی و نوشیدنی‌ها دقت کنید

این نکته بیشتر از آنکه جنبه ایمنی شهربازی داشته باشد، به سلامتی شما مربوط می‌شود. به گفته کارشناسان بهتر از قبل از رفتن به شهربازی آب زیادی بنوشید، مخصوصاً اگر در هوای گرم و تابستانی به شهربازی می‌روید. استفاده از وسایل بازی هیجان‌انگیز موجب تعریق شده و کمبود آب ممکن است باعث بیماری بازدیدکنندگان شود. به این منظور بهتر است تا حد امکان از نوشیدن نوشیدنی‌های قندی و کافئین دار خودداری کنید. در مورد خوراکی‌ها نیز بهتر است از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید، و در صورتی که از این خوراکی‌ها استفاده کردید، بلافاصله از وسایل شهربازی، مخصوصاً وسایلی که دارای سرعت زیاد و تکان‌های شدید هستند، استفاده نکنید.

.

بر اساس رده سنی از وسایل استفاده کنید

این نکته در مورد ایمنی شهربازی بسیار مهم و حائز اهمیت است. این وظیفه والدین است که وسایلی را برای بازی کودکان خود انتخاب کنند که مناسب رده سنی کودکانشان باشد. بهتر است والدین کودکان خود را همراهی کنند و تا حد امکان نکات ایمنی را به آنها آموزش دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل و یا حادثه، آمادگی مقابله با آن را داشته باشند.

یک نکته مهم در مورد ایمنی شهربازی این مسئله است که به هیچ عنوان کودکان را مجبور به استفاده از وسایلی که از آن می‌ترسند نکنید. در صورتی که سوار وسیله‌ای شدید و متوجه شدید کودک شما از آن وسیله می‌ترسد، بلافاصله مسئول دستگاه را مطلع کنید و از وسیله بازی پیاده شوید.

.

از سالم بودن کمربندها و وسایل ایمنی اطمینان حاصل کنید

بر اساس قوانین ایمنی شهربازی، مسئولان دستگاه‌ها قبل از حرکت تمامی سرنشین‌ها را چک می‌کنند و از بسته بود کمربندها اطمینان حاصل می‌کنند، با این حال این وظیفه شماست که به درستی از وسایل ایمنی شهربازی استفاده کنید و از بسته بودن آنها اطمینان حاصل کنید. در صورتی که منوجه کوچکترین نقصی در وسایل ایمنی شدید، بلافاصله مسئول مربوطه را در جریان بگذارید.

نکته مهم دیگر وسایل شماست، که باید از بسته شدن آنها و یا قرار گرفتن آنها در جیب خود اطمینان حاصل کنید. وسایل خود را به گونه‌ای قرار دهید که در تمام طول مسیر بازی در جای خود باقی بمانند، چرا که سقوط این وسایل می‌تواند باعث آسیب دیدن افراد دیگر شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت توقف موقت وسیله بازی به هر دلیلی، باید در جای خود باقی بمانید..

.

با علائم آسیب دیدگی آشنا باشید

یکی از مهمترین نکات ایمنی شهربازی، آشنایی والدین با علائم بیماری و آسیب دیدگی کودکان است. در صورتی که کوچکترین نشانه‌ای از سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا ضعف در کودکان خود مشاهده کردید، آنها را به مراکز درمانی شهربازی ببرید. احتمال اینکه این نشانه‌ها موقت باشند و خود به خود برطرف شوند بسیار زیاد است، ولی باید از موقت بودن آنها اطمینان حاصل کنید، چرا که ممکن است این نشانه‌ها حاکی از یک آسیب دیدگی بزرگتر باشند. تا وقتی که فرزندانتان این علائم را بروز می‌دهند، به هیچ عنوان به آنها اجازه ندهید از وسیله بازی دیگری استفاده کنند.

.

از قبل برای مواقع اضطراری برنامه ریزی کنید

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است حادثه غیر مترقبه‌ای اتفاق بیافتد، پس باید برای این احتمالات آماده باشید و برای خود نقشه‌ای برای فرار در نظر داشته باشید. در صورت بروز این حوادث، کودکان بسیار آسیب‌پذیر‌تر از بزرگسالان خواهند بود. به همین منظور باید برای نجات کودکان آمادگی لازم را داشته باشید. بهتر است با شهربازی به خوبی آشنایی داشته باشید و در صورت لزوم راه‌هایی را پیدا کنید که به خروجی اصلی ختم نمی‌شوند، چراکه در صورت وقوع هر حادثه‌ای، شلوغ‌ترین بخش شهربازی ورودی‌های آن خواهد بود.

.
منابع :
.https://imentraffic.ir

رفتن به شهربازی