رفتن به باغ‌وحش

◉ باغ وحش‌ها همواره یکی از اصلی‌ترین نقاطی هستند که گردشگران در نوروز به دیدن آنها می‌روند و هر چه میزان وجود گونه‌های حیات وحش و وجود گونه‌های نادر حیوانات در این باغ وحش‌ها بیشتر باشد، میزان استقبال بیشتر خواهد بود. اماکنی که در آن گردشگران و بازدید کنندگان این امکان را دارند تا از نزدیک و بدون ترس از هر گونه حمله یا آسیبی از سوی جانوران آنها را مشاهده کرده و در محیطی شبیه فضای زندگیشان رفتارهای آنها را به تماشا بنشینند. این یک تعریف پایه از باغ وحش‌ در دنیای امروز است. اما متاسفانه اغلب باغ وحش‌های دنیا و تمام باغ وحش‌های ایران در این تعریف نمی‌گنجد. در واقع چیزی که به نظر می‌رسد این است که باغ وحش‌ها مجموعه ای از حیوانات غمگین و افسرده هستند.

◉ علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست گفت: در این خصوص باغ وحش‌ها باید مکانی برای آموزش باشند و نباید تنها در آن به دیدن حیوانات برویم. بنابراین توجه داشته باشید که تابلوها اطلاعاتی پیرامون جانوران موجود در باغ وحش در اختیار شما قرار می‌دهند، حتما آنها را مطالعه کنید.

◉ همچنین به یاد داشته باشید که باغ وحش‌ها به ندرت چیزهایی در باره نحوه زندگی و رفتار حیوانات در طبیعت را آموزش می‌دهند.

◉ وی افزود: رفتار جانوران در باغ وحش‌هایی این چنین با رفتارشان در طبیعت بسیار متفاوت است و گاه دیده شده که دست به رفتارهایی غیر عادی و غیر منتظره زده و موجبات خطر را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده اند. پس هیچگاه در باغ وحش‌ها چیزی به سمت جانوران در قفس پرتاب نکنید.

◉ وی ادامه داد: بازی با توله ها و بچه های جانوران توصیه نمی‌شود. از لحاظ رفتار شناسی و اخلاقی این کار درست نیست زیرا معلوم نیست که آنها از این کار خرسند باشند، پس به جانوران دست نزنید، هر چند ممکن است بیماری‌‌هایی هم در این میان به شما سرایت کند.

◉ از غذا دادن به جانوران خودداری کنید.

◉ گفتنی است، لذت دیدن غذا خوردن جانوران مقابل چشمان ما باعث می‌شود که بعضی افراد به تذکرات مسولان توجه نکنند و برای جانوران پفک یا شکلات پرت کنند در حالیکه همین به ظاهر دوستی‌های بعضی از ما با جانوران می‌تواند باعث مرگ یا سقط جنین در آنها شود. اگر در زمستان و پاییز به شامپانزه‌ها بستنی بدهید به قیمت سرماخوردگی و بیماری آنها تمام می‌شود یا اگر در بهار زردآلو بخورند سیستم گوارش آنها به هم می‌خورد. اگر به گوزن‌ها نان بدهید و این نان کپک زده هم باشد جانور باردار بچه خود را از دست خواهد داد.

.

درس مهربانی در باغ وحش برای کودکان

◉ یکی از مهارت‌هایی که کودکان معمولاً یاد می‌گیرند و تأثیر آن تا سال‌های بعد از دبستان ادامه پیدا می‌کند غذا دادن به حیوانات غیراهلی است.کودکان در این دوره سنی از دامپروری لذت می برند.
◉ علاوه بر این کودکان به حیوانات وحشی نیز علاقه نشان می‌دهند. خصوصاً وقتی آنها به سن 5 سالگی می‌رسند، این کار را بسیار دوست داشته و آن را نشان استقلال خود می‌دانند.
◉ بنابراین این میل کودک نباید نادیده انگاشته شود زیرا بسیاری از متخصصان بر این باورند کودک با غذا دادن به حیوانات غیراهلی نه تنها احساس مفید بودن و استقلال را تحکیم می‌کند بلکه محبت کردن و راه‌های آن را یاد می‌گیرد.
◉ مطالعات روانشناسی نشان داده است کودکانی که از نخستین سال‌های زندگی با حیوانات اهلی و غیراهلی درست برخورد کرده و حیوان آزاری نمی‌کنند در سال‌های دوره دبستانی نیز علاوه به اینکه با دوستان‌شان برخوردی خوب و رفتاری همراه با مهربانی دارند سال‌های بعدی را نیز در دوره هویت‌یابی و استقلال‌یابی با مهربانی رفتار می‌کنند. بنابراین بهترین راهکار برای تقویت این حس در کودکان آن است که آنها را بیشتر با حیوانات غیراهلی آشنا کنیم.
◉ کودکان خصوصاً کودکان دوره پیش‌دبستانی نیازمند‌ند تا با حیوانات وحشی دیگر نیز آشنا شوند. بنابراین بردن آنها به موزه‌ها و باغ‌وحش‌های حیات‌وحش و غذا دادن او به حیوانات باعث می‌شود تا او ترحم و کمک به همه نوع حیوان را یاد گرفته و دریابد حیوانات وحشی نیز برای طبیعت مفید و لازم بوده و او نیز نیازمند غذا، مراقبت و توجه است.

.
منابع :

.http://elaykhanoom.blogfa.com
.https://www.yjc.news

رفتن به باغ‌وحش