رفتن به دوچرخه سواری

یادگیری دوچرخه سواری هیچ سن مناسب و مشخصی نیاز ندارد بلکه به زمان بندی رشد جسمی، روحی، سطح راحتی و هماهنگی کودک بستگی دارد. اگر کودکان نمی تواند رکاب بزند صبرکنید تا آن ها بزرگتر شوند یا اینکه از دوچرخه های تعادلی استفاده کنید اگر فکر می کنید کودکان علاقه ای به دوچرخه سواری ابراز نمی کند صبرکنید تا آماده شوند. معمولا بچه ها از 5 سالگی به بعد آماده دوچرخه سواری هستند اگرچه بسیاری از آن ها دیرتر این آمادگی را کسب می کنند. دوچرخه یکی از محبوبترین وسیله های بازی و ورزشی دردنیا است. این وسیله دوست داشتنی در خاطرات کودکی اکثریت ما نقش محبوبی دارد و در سنین مختلف دوست داریم که اوقاتی را با دوچرخه سواری کردن سپری کنیم. علاقه به دوچرخه سواری در دوران کودکی بسیار بیشتر است و دوچرخه سواری را می توان یکی از بهترین ورزش های مناسب کودکان دانست.

.

خرید هوشیارانه

وقتی قرار است برای فرزندتان دوچرخه بخرید سعی کنید سایز چرخ‌های آن مناسب باشد. وقتی فرزندتان روی زین نشسته‌ است باید بدون بلند شدن از روی آن و وقتی پایش را صاف می‌کند به زمین برسد. سعی کنید همیشه دوچرخه سبک‌تری بخرید.

.

استفاده از چرخ‌های کمکی

چرخ‌های کمکی کوچکی وجود دارند که به فرزندتان می‌آموزد که دوچرخه سواری کند. هم دوچرخه به جای سه‌ چرخه دارند و اعتماد به نفسش بالا می‌رود و هم تعادلش حفظ می‎شود. بهتر است حداقل چند هفته فرزندتان با این چرخ‌ها مهارت کسب کند، اما بعد از چند وقت آن‌ها را بردارید و اجازه ندهید فرزندتان زیاد به آن عادت کند.

.

فضای مناسب

وقتی چرخ‌های کمکی را جدا کردید فضایی مناسب برای دوچرخه سواری فرزندتان پیدا کنید که پر از ستون یا ماشین پارک شده و …. نباشد. دوچرخه سواری در خیابان یا حتی پیاده رو باعث می‌شود فرزندتان به خاطر قرار گرفتن در کنار وسایل نقلیه خطرناک استرس بیشتری بگیرد.

.

کمک دستی

وقتی قرار است برای اولین بارها فرزندتان بدون چرخ کمکی دوچرخه سواری کند با دست پشت دوچرخه را نگه دارید تا او راه بیفتد و بعد ولش کنید تا خودش به رکاب زدن ادامه دهد. به او بگویید که به جلو نگاه کند نه روی زمین و تا زمانی که تعادلش برقرار شود در کنارش بدوید.

.

دوچرخه سواری تنهایی

وقتی توانست رکاب بزند و به سمت جلو برود با تمرین بیشتر مهارت بیشتری هم کسب می‌کند و آماده دوچرخه سواری است. قدم آخر این است که راه افتادن را به او یاد دهید که سخت هم نیست. فقط باید بداند که باید رکاب زدن را در حالی شروع کند که یکی از پدال‌ها کاملا بالا و کمی به سمت جلو است.

یکی از موضوعات مهمی که در آموزش دوچرخه سواری به کودک باید لحاظ کنید، این است که آموزش را در فضایی شاد و دوستانه پیگیری کنید تا کودک دچار اضطراب و وحشت نشود. یادتان باشد که همه این آموزش‌ها باید به نتیجه‌ای مثبت بیانجامند نه ترس و تنفر از یادگیری.

اقدامات زیر می‌تواند در فرایند آموزش مفید باشد:

◉ زین دوچرخه را پایین بیاورید تا هنگام زمین خوردن، پای کودک به زمین برسد و نیافتد؛

◉ از دوچرخه‌هایی که پدال ندارند و فقط برای حفظ تعادل هستند در آغاز یادگیری کمک بگیرید؛

◉ از کلاه ایمنی استفاده کنید؛

◉ لباس فرزندتان همیشه رنگی باشد که از سوی رانندگان دیگر تشخیص داده می‌شود؛

◉ مسیرهای انتخابی برای آموزش امن و خلوت باشند.

آموزش دوچرخه سواری به کودک در سنین ۳ تا ۵ سال باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن او بیشتر شود اما کودکانی که در سنین بالاتر مثلا ۶ تا ۷ سالگی به این مهارت مجهز می‌شوند، بهتر از خود مراقبت می‌کنند و کمتر آسیب می‌بینند. یادتان باشد تا زمانی که چرخ‌های کمکی را از دوچرخه باز نکنید، کودک همچنان به آنها متکی خواهد بود و میلی به یادگیری دوچرخه‌سواری نخواهد داشت. به ویژه، با وجود اسکوتر و اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار میل کودکان به دوچرخه‌سواری کمتر هم می‌شود. پس برای ایجاد انگیزه یادگیری و آموزش دوچرخه سواری به کودک باید سعی کنید که خودتان یا اطرافیان کودک هم از دوچرخه استفاده کنند. این کار باعث تحریک میل کودک به یادگیری می‌شود.

.

نکات ایمنی دوچرخه سواری

اگرچه دوچرخه‌ سواری کودکان مزایای بسیاری دارد و آن‌ها را سالم نگه می‌دارد، لازم است دستورالعمل‌های ایمنی را جدی بگیرید. در ادامه برخی از دستورالعمل‌های ایمنی در زمانی که کودکتان برای دوچرخه‌سواری آماده می‌شود بیان شده است:

۱- مراقبت یکی از والدین یا فرد دیگری از کودک ضروری است. وقتی به کودک دوچرخه سواری می آموزید نکات ایمنی کارهایی را که به هنگام افتادن باید انجام دهد و نحوه ی استفاده از کلاه ایمنی را نیز به او آموزش دهید. در ابتدا از چرخ های کمکی برای آموزش دوچرخه سواری کمک بگیرید و با پیشرفت کودک و راحت شدن او در هنگام دوچرخه سواری آنها را به تدریج بالاتر بیاورید.

۲- بهترین محل دوچرخه سواری پیست مخصوص دوچرخه سواری است. خیابان های خلوت هم مناسب است اما کوچه های سنگفرش و یا خیابان هایی که پر از دست انداز است و سطح ناهمواری دارد موجب افتادن کودک می شود و مکان مناسبی به شمار نمی رود.

۳- به کودک بیاموزید که در خیابان همیشه در مسیر حرکت خودروها و نه در خلاف جهت آنها حرکت کند.

۴- از آنجا که دوچرخه یک وسیله نقلیه است پیروی از تمام قوانین راهنمایی و رانندگی مانند چراغ های راهنما و تابلوی ایست و علائم راهنمایی ضروری است.

۵- کودکان پس از تاریکی هوا نباید دوچرخه سواری کنند.

۶- لازم است علائم گردش به سمت چپ و یا راست در خیابان به نوجوانان آموخته شود و آنها باید بیاموزند که پیش از پیچیدن حتما با دست علامت دهند.

۷- اندازه ی دوچرخه باید مناسب سن کودک باشد. کنترل دوچرخه ی خیلی بزرگ و راندن ایمنی آن برای کودک مشکل است. وقتی کودکی روی میله ی وسط دوچرخه می نشیند باید هر دو پایش با فاصله ی دو بند انگشت به زمین برسد و وقتی روی صندلی عقب می نشیند باید بتواند هر دو پایش را به زمین برساند.

۸- دوچرخه ای آماده ی راندن است که دارای آینه بوده و باد چرخ های آن مناسب باشد و ترمز هایش به خوبی کار کنند. در ابتدای فصل بهار و پس از اولین جلسه راندن دوچرخه ، بازبینی و تعمیر موارد فوق ضروری است.

۹- اگر شما جهت حمل و نقل از دوچرخه استفاده می کنید و کودکان را در صندلی پشت آن می نشانید رعایت نکات ایمنی زیر ضروری است :

◉ پیچ و مهره های صندلی دوچرخه را در محل اتصال به پایه ها بررسی کنید.

◉ پیش از محکم شدن صندلی به پایه ها کودک را روی آن ننشانید.

◉ صندلی پشتی دوچرخه باید محافظ داشته باشد تا از برخورد پای کودک با پره های چرخ جلوگیری کند.

◉ صندلی پشتی باید کمربند داشته باشد تا بتوان با آن کودک را بست به گونه ای که کودک قادر به باز کردن آن نباشد.

◉ صندلی عقب دوچرخه برای حفاظت از بچه باید پشتی داشته باشد.

◉ کودکی که روی صندلی عقب دوچرخه می نشیند حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کند. هرگز بچه های زیر سن ۹ ماه را با دوچرخه جا به جا نکنید زیرا قدرت عضلات آنها به حدی نیست که توان استفاده از کلاه ایمنی را داشته باشد و یا فشار ناشی از ایستادن یا شتابهای ناگهانی را تحمل کنند.

◉ دوچرخه سواری تجربه ای لذت بخش است اما متاسفانه با همه ی تاکیدی که بر لذت این ورزش می شود دوچرخه سواران به استفاده از کلاه ایمنی و رعایت نکات صحیح راندن توجه چندانی نمیکنند.

◉ اطمینان پیدا کنید محلی که برای دوچرخه سواری کودک خود انتخاب کرده‌اید کاملا امن است.

◉ اکثر دوچرخه‌ها بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی و ساخته می‌شوند. اگر فرزند شما یک مبتدی باشد، همیشه توصیه می‌شود که از دوچرخه‌هایی که دارای چرخ‌های تثبیت‌کننده ایمنی هستند استفاده کنید.

◉ اطمینان حاصل کنید که فرزندتان از کلاه ایمنی دوچرخه استفاده کند.

◉ گاهی بچه‌ها با زانو زمین می‌خورند و باعث کبودی می‌شود. گاهی اوقات می تواند خطرناک باشد. با این حال، این زمین خوردن‌ها نباید مانع از دوچرخه سواری کودک شما شود. این زمین خوردن‌ها باعث می‌شود یاد بگیرند که احتیاط بیشتری کنند و آنها را مجبور به استفاده از نکات ایمنی می‌کند.

◉ اطمینان حاصل کنید که دوچرخه به طور منظم تعمیر می‌شود تا بتواند به بهترین وجه عمل کند.

◉ فرزند خود را با قطعات دوچرخه آشنا کنید، مشکلات مختلفی که می‌توانند در هنگام دوچرخه‌سواری به وجود آیند و راهنمایی در مورد چگونگی برخورد با خود و دوچرخه، در موارد اضطراری را به آنها آموزش دهید. این راهنمایی‌ها زمانی که به آن نیاز دارند بسیار مفید است.

.
منابع :

.https://farzandportal.ir
.https://www.khabaronline.ir

رفتن به دوچرخه سواری