آموزش دستشویی رفتن به کودکان

هر قدر که دوست داشته باشید آموزش استفاده از لگن را به فرزندتان آموزش بدهید، تا زمانی که او آمادگی نداشته باشد،این مسئله اتفاق نمی افتد. قبل از آموزش دستشویی رفتن به کودکان ، به این نشانه ها توجه کنید: پوشکی که پس از چندین ساعت خشک بماند. وقتی که کودک به شما می گوید دستشویی کرده یا در حال دستشویی کردن است. ناراحت بودن از داشتن پوشک خیس یا کثیف. توانایی کودک در پوشیدن لباس و درآوردن لباس. علاقه داشتن به لگن و تمایل به آموزش دیدن. وقتی متوجه شدید فرزندتان آماده است، به او مسئولیت بدهید.

آموزش استفاده از لگن یکی از نادر مواردی است که او بر آن کنترل کامل دارد. در صورتی که آموزش دستشویی رفتن به کودکان قبل از آمادگی کودک شروع شود، این مسأله منجر به مبارزه بین والدین و کودک میشود، و مدت لازم برای آموزش کودک افزایش می یابد. توانایی کنترل عضلات مثانه و روده با رشد و تکامل مناسب کودک، حاصل میگردد. در کودک زیر ۱۲ ماه، هیچ کنترلی بر حرکات مثانه و روده وجود ندارد. در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، کنترل بسیار کمی پدید می آید. اکثر کودکان تا سن ۲۴ الی۳۰ ماهگی قادر به بدست آوردن  کنترل مثانه و روده نمی باشند.

.

نشانه‌های آمادگی کودک برای رفتن به دستشویی

آموزش دستشویی رفتن به کودکان یک نقطه عطف در تکامل کودک است. یادگیری زمانی روی می‌دهد که توانایی‌های جدید فیزیکی، کلامی و اعتماد به نفس به سرعت در حال پیشرفت است. میانگین سن دستشویی رفتن کودک در پسران ۳۱ ماهگی و دختران ۲۹ماهگی است. هیچگاه تحت تأثیر سایر افراد ( دوست، همکار، فامیل،.. )؛ آموزش را شروع نفرمایید؛ صرفأ به نشانه های کودک خود توجه نمایید. علایمی که نشان میدهد کودک ممکن است آماده “آموزش توالت رفتن” باشد شامل موارد ذیل است؛

◉ از شما بخواهد پوشکش را عوض کنید یا به شما بگوید در حال دفع مدفوع یا ادرار کردن است

◉ قادر به دنبال کردن دستورات ساده است، نظیر کتاب را بیاور، به اتاق برو

◉ کودک درک کلامی در رابطه با روند ادرار کردن دارد

◉ از کپی برداری رفتار والدین و کودکان بزرگتر لذت ببرد

◉ از کثیف یا خیس بودن پوشک احساس ناراحتی نماید

◉ اگر کودک قبل از ادرار یا مدفوع کردن، در حالیکه پوشک دارد، شما را آگاه سازد؛ وی آماده  “آموزش توالت رفتن” است

◉ شما را هنگام توالت رفتن دنبال نماید و کنجکاو است که چگونه از توالت استفاده می شود

◉ قادر به نشستن و بلند شدن از لگن است

◉ قادر به درک اشیاء پیرامون خود در محیط منزل باشد

◉ قادر است با حداقل کمک زیر شلواری خود را در بیاورد و بپوشد

◉ دفع مدفوع منظم، نرم و شکل یافته دارد

◉ میخواهد توالت رود تا والدین او را تشویق نمایند

◉ کم کم نسبت به پوشک بی علاقه شده و تمایل دارد آن را در زمانی که خیس یا کثیف است باز کند

◉ حداقل پوشک را تا ۲ ساعت پس از تعویض خشک نگاه دارد، این نشان میدهد ظرفیت مثانه افزایش یافته است

◉ نیازی نیست که برای شروع آموزش دستشویی رفتن به کودکان تمام خصوصیات فوق وجود داشته باشد. روند کلی تکاملی کودک به شما می گوید که کی شروع کنید

.

سن دستشویی رفتن کودک

سن دستشویی رفتن کودک بیشترکودکان بین ۲تا۳ سالگی است و در این سن آمادگی آموزش توالت رفتن را پیدا می کنند، میانگین سن دستشویی رفتن کودک در پسران ۳۱ ماهگی و دختران ۲۹ماهگی است. حدود ۹۸درصد کودکان درسن ۳سالگی موفق می شوند البته کودک زودتر یا دیرتر می تواند این مهارت را بدست آورد. بنابراین زمان مناسب به فیزیک، توانایی کنترل روده ومثانه آنها بستگی دارد. همیشه باید به خاطر داشته باشید با این آموزش ها کودک به طور ناگهانی یاد نمی گیرد که خودش را خیس نکند و این کار احتیاج به زمان دارد. روند آموزش ۳ تا ۶ ماه طول میکشد.

.

درک خلق وخو کودک مرحله ی مهمی در آموزش توالت رفتن به کودکان

قبل از شروع آموزش توالت رفتن کودک اخلاق ،شخصیت ،خلق وخو کودک رابررسی کنید ببینید چه زمانی از روز کودک مشتاق یادگیری و همکاری است ؟ آیا خجالتی است ؟ دامنه توجه آنهاچگونه است ؟ به راحتی خسته و ناراحت می شود؟ دانستن پاسخ این پرسش ها به شما کمک می کند تا برنامه ریزی کنید . بسیار مهم است که آموزش توالت رفتن کودک هنگام تغییرات بزرگ زندگی او مانند تولد برادر یا خواهر دیگر ، رفتن به مهد کودک جدید نباشد چون تحت استرس است .

.

آموزش دستشویی رفتن به کودکان را چگونه شروع کنیم؟

امتناع کودک از رفتن به دستشویی زمانی که شما تصمیم به “آموزش توالت رفتن” میگیرید، میباید از توالت یا لگن کودک استفاده نمایید. مزیت لگن کودک نسبت به توالت آنست که متحرک بوده، کودک با آن آشناتر است. سعی کنید درک نمایید کودک با کدام یک راحت تر است. بهتر است قبل از شروع، با کودک یک کتاب در رابطه با”آموزش توالت رفتن” بخوانید. آموزش باید به صورت پیوسته و منظم باشد تا کودک سردرگم نشود. شروع در فصل تابستان به علت تعویض راحت لباس آسان تر است. روزی را برای شروع انتخاب کنید، که کار دیگری نداشته باشید و در منزل هستید. محیط دستشویی را برای کوچولو‌ها جذاب کنید.

.

چگونه به کودک خود دستشویی رفتن را بیاموزیم

◉ اگر کودک خواهر یا برادر بزرگتر دارد، او را به دنبال استفاده از توالت در جلوی کودک تشویق کنید.

◉ اگر کودک همکاری نمیکند، صبر کنید تا کودک مجددأ تمایل به امتحان کردن آن داشته باشد.

◉ نگران به تعویق افتادن فراگیری این رفتار نباشید. کودک این مهارت را نیز مانند دیگر رفتارها می‌آموزد.

◉ اگرچه در حال آموزش به کودک هستید، اما شب‌ها از پوشک استفاده کنید تا کودک بدون احساس ترس، استرس و ناامنی بخوابد.

◉ او را با همسالانش مقایسه نکنید. کودکان این سن هم مقایسه را می‌فهمند و برای مبارزه با این مسأله به‌طور ناخودآگاه لجبازی می‌کنند.

◉ برای آموزش استفاده از لگن بهتر است از لگن مخصوص کودک درکف اتاق استفاده نمایید تا کودک را در توالت جهت آموزش قرار دهید، زیرا برای کودک ایمن تر است و بعلاوه پای کودک به زمین میرسد. در صورتی که تمایل به استفاده از توالت دارید باید زیر پای کودک زیرپایی قرار دهید.

◉ بهتر است هنگام خرید کودک را با خود ببرید تا نظر بدهد؛ در این صورت به لگن علاقه‌مند می‌شود و از آن بیشتر استفاده می‌کند. لگن بهتر است زیبا و خوش آب و رنگ باشد.

◉ برخی کودکان از صدای بلند سیفون می‌ترسند. پس اجازه دهید خودش سیفون را بکشد و این کار را به نوعی بازی تبدیل کنید تا ترسش بریزد.

◉ باید به کودک اجازه دهید با لگن مخصوص بازی کند، در ابتدا با لباس سپس بدون پوشک روی آن بنشیند، به این ترتیب کودک به لگن عادت میکند.

◉ کودک بیش از ۵ دقیقه روی لگن ننشیند؛ زیرا در این حالت برای وی جنبه تنبیه خواهد داشت. گاهی پس از پوشک کردن کودک مجدد مدفوع دفع میکند. در این حالت نباید کودک را تنبیه یا سرزنش نمایید.

◉ کودک می باید هر زمان خواست از روی لگن بلند شود. نباید به زور او را روی لگن نگاه دارید.

◉ در زمانی که کودک روی لگن نشسته به وی اسباب بازی دهید.

◉ کودکان اغلب کنترل مدفوع را قبل از ادرار یاد میگیرند.

◉ اگر کودک شما زمان مشخصی جهت دفع مدفوع دارد ( مثلأ پس از غذا )، شما میتوانید کودک خود را در آن زمان از روز بر روی لگن بگذارید. اگر کودک در زمان  دفع مدفوع رفتار خاصی دارد ( ساکت میشود، به گوشه ای میرود )، شما میتوانید در آن زمان سعی نمایید کودک را بر روی لگن قرار دهید.

◉ اگر کودک شما میخواهد روی لگن بنشیند، در این حالت شما در کنار او نشسته، با او حرف بزنید یا برایش کتاب بخوانید.

◉ بهتر است از کلمات خاصی برای “آموزش توالت رفتن” استفاده کنید که جنبه کودکانه داشته باشد؛ و به کودک یاد دهید در زمانی که نیاز به توالت دارد از این کلمات استفاده نماید. کلمات تحقیر کننده نظیر ” کثیف” یا “بو گندو” را در رابطه با “آموزش توالت رفتن” بکار نبرید.

◉ اگر قبل از ادرار کردن یا دفع مدفوع از لگن بلند شد، آرام باشید و غرولند نکنید. بار دیگر سعی کنید. اگر کودک مؤفق به استفاده از لگن شد، حسابی تشویقش کنید  ( کف بزنید، در آغوشش بگیرید، بخندید).

◉ گاهی کودک دوست دارد به عروسکش آموزش توالت رفتن دهد. برایش عروسک تهیه نمایید و اجازه دهید تا از این کار لذت ببرد.

◉ اگر کودک در طول روز نیاز به توالت رفتن دارد، به او بگویید چند لحظه صبر کرده و سپس به توالت برود. این کار موجب تمرین کنترل ادرار در کودک و بهبود ظرفیت مثانه میگردد.

◉ توالت رفتن را جزء برنامه روزانه کودک قرار دهید.

◉ یبوست “آموزش توالت رفتن” را مشکلتر میسازد. بنابراین جهت پیشگیری از آن به کودک فیبر غذایی و مایعات فراوان دهید. برای کودکانی که از آشامیدن خودداری می‌کنند مصرف غذاهایی مانند سوپ مفید خواهد بود.

◉ به کودک شستشوی دست را آموزش دهید.

.

چه اقداماتی پس از شروع آموزش انجام دهید؟

◉ به دنبال شروع آموزش استفاده از لگن ، کودک را به صورت منظم به توالت ببرید.

◉ شما ممکن است بخواهید از زیر شلواری آموزشی استفاده نمایید. پوشیدن زیر شلواری علامت بزرگ شدن کودک است. استفاده از پوشک به دنبال شروع آموزش برای کودک ممکن است جنبه گیج کننده داشته باشد.

◉ چنانچه کودک شما  زیر شلواری آموزشی خود را بطور تصادفی کثیف کرد، آرام باشید و او را تهدید نکنید؛ بالعکس رفتار حمایتی داشته باشید و بگویید ” خیلی خوب عزیزم، مسأله ای نیست”.

◉ برای هر قدم او را تشویق کنید یا به او جایزه دهید و این کار را ادامه دهید (برای درآوردن زیر شلواری، نشستن روی لگن و استفاده از لگن ). چنانچه والدین نشان دهند که از کودک به خاطر استفاده از لگن راضی هستند، کودک برای استفاده بعدی تمایل بیشتری خواهد داشت.

◉ کودک را به دلیل آنکه کارهایش را به تنهایی انجام می‌دهد تشویق کنید. این عمل موجب مستقل شدن کودک می‌شود.

◉ با بزرگتر شدن کودک، او یاد میگیرد پس از هر بار توالت رفتن خود را پاک کند و دستانش را بشوید. به دخترها آموزش دهید از جلو به عقب خود را پاک نمایند تا میکروبهای روده به ناحیه ادراری آورده نشود.

◉ به یاد داشته باشید کودکان متفاوتند و هر یک روش خود را در “آموزش توالت رفتن” دارند. اگر دیدید آموزش به خوبی پیش نمیرود، آن را به مدت چند هفته به تعویق انداخته، مجددأ کودک را پوشک کنید. در کل آرام باشید و در “آموزش توالت رفتن” عجله نکنید. بدانید “آموزش توالت رفتن” مسابقه یا امتحان نیست.

◉ از حمام کودک کردن بلافاصله بعد از هر بارخیس و یا کثیف شدن او خودداری کنید زیرا برخی از کودکان یاد  می گیرند که حمام کردن درست بعد از این عمل خواهد بود.

◉ اکثر کودکان تا سن ۳ یا ۴ سالگی کنترل مدفوع و نیز ادرار در طول روز را دارا میباشند. در صورت کثیف کردن با مدفوع یا خیس کردن در طول روز با پزشک کودک خود مشورت کنید.

◉ کنترل کامل شبانه در سن ۴ یا ۵ سالگی پدید می آید.  چنانچه کودک شما پس از سن ۵ سالگی همچنان شب ادراری دارد، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

◉ حتی زمانی که کودک شما “آموزش توالت رفتن” دیده است، ممکن است گاهی به صورت طبیعی تصادفأ کثیف یا خیس کند (زمانی که هیجان زده است یا به شدت مشغول بازی است ) یا به علت بیماری یا شرایط احساسی دچار وقفه شود. مثالهای شرایط احساسی شامل جابجایی به منزل جدید، تغییر مکان خواب کودک مثل انتقال او از اتاق خواب والدین به اتاق خواب شخصی، بیماری یا مرگ در خانواده و تولد نوزاد جدید است. در واقع زمانی که شما منتظر یک رخداد به زودی هستید، برای “آموزش توالت رفتن” مناسب نبوده و بهتر است آن را به وقت آرام دیگری موکول نمایید.

◉ از کودک بخواهید قبل از رفتن به رختخواب ادرار کند و در زمان خواب از آشامیدن زیاد پرهیز نماید.

◉ آموزش توالت رفتن و آموزش استفاده از لگن باید همراه با تفریح باشد.

◉ از کودک خود در حین گردش و بازی طولانی بپرسید آیا تمایل به توالت رفتن دارد؟

◉ درحین “آموزش توالت رفتن” باید کلمات و روشهای آموزشی در والدین، مادر بزرگها و پرستار کودک یکسان باشد تا کودک گیج نشود.

.

بایدها ونبایدهای آموزش توالت رفتن به کودکان

◉ برای آنکه کودک توالت‌رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می‌کند یعنی مثانه یا روده‌ها به محض پرشدن، خالی می‌شوند. تقریبا در تمام کودکان از ۲۸ ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می‌کند و می‌توانند ادرارشان را کنترل کنند.

◉ به کودک بیاموزید که چگونه به صورتی کاملاً واقع بینانه و همراه با خوشحالی از لگن استفاده کند. این کار را با همان حالتی بیاموزید که به او آموزش می دهید با قیچی کاغذ ببرد، دکمه های ژاکتش را ببندد یا جوراب هایش را بپوشد.

◉ طی دورهٔ آموزش دستشویی رفتن به کودکان ، با مسائلی که به طور تصادفی پیش می آیند همانطوری بر خورد کنید که اگر دکمه ی  ژاکتش را اشتباه بست، رفتار می کنید”: اوه، این دفعه در لگن دستشویی نکردی، عیبی ندارد. خیلی زود یاد می گیری که همیشه از آن استفاده کنی.”

◉ اگر فرزندتان به تکامل مغزی رسیده اما هنوز توالت رفتن را نیاموخته، او را همراه با خواهر یا برادرزاده‌هایتان به مسافرت ببرید. بودن در کنار کودکان بزرگ‌تر و دیدن آنها باعث می‌شود کودک شما نیز از رفتارهای آنها تقلید کند. فقط مراقب باشید رقابت ایجاد نشود یا اگر فرزندتان اختیار خود را از دست داد، مسخره‌اش نکنید.

◉ برای آموزش توالت رفتن به کودکان فصل تابستان، بهترین زمان برای گرفتن کودک از پوشک است. کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید. چند ساعت در روز او را باز بگذارید

◉  برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، روی آن بنشیند. می‌توانید این صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خود کودک قرار دهید.

◉  اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما ۱۰دقیقه گذشت و او کاری نکرد، مجبورش نکنید تا همچنان روی صندلی بماند. صندلی توالت او را جمع کنید و ساعتی بعد دوباره از او بخواهید این کار را انجام دهد.

◉ برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می‌ترسند چون هنوز نمی‌دانند بدن آنها مواد مضر را دفع می‌کند و فکر می‌کنند قسمتی از بدنشان را از دست می‌دهند. ماجرا را برای آنها توضیح دهید تا ترسشان از بین برود.

◉ وقتی توالت رفتن را به کودک آموزش می‌دهید لباس‌های راحت تن او کنید تا بتواند بلافاصله آنها را دربیاورد. فاصله زمانی بین حس کودک برای توالت رفتن و انجام این کار گاهی بسیار کوتاه است. در تابستان فقط یک شورتک پای او کنید تا بلافاصله بتواند آن را دربیاورد.

◉ برای آموختن پاکیزگی باید کودک را تشویق کرد. تشویق‌های زبانی مثل «تو بزرگ‌شده‌ای» «مایه افتخار هستی» در کنار تشویق‌های عملی! مثلا هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از هر ۱۰-۵ امتیاز برایش هدیه بخرید.

◉ در طول زمانی که قرار است پاکیزگی را به فرزندتان آموزش دهید، از پوشک‌های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه‌جا را کثیف نمی‌کند هم بتواند در صورت تمایل فورا آن را درآورد.

◉ شاید کودک برای چند روز اختیار مدفوع و ادرارش را به دست بیاورد اما بعد از آن دوباره نتواند خود را کنترل کند. در این صورت او را سرزنش نکنید و فقط مرتب توالت‌رفتن را به او یادآور شوید.

◉  اگر کودکتان از ریختن آب بعد از اجابت‌مزاج می‌ترسد، به او آموزش دهید آب برای شستن و پاک‌کردن است و وقتی روی توالت نشسته آسیبی به او نخواهد زد.

◉  کودکان در ۳ سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می‌آموزند اما باز هم کنترل این مساله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند. شب‌ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصرها که او را می‌خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید. اگر لباس‌های او هنگام بیدارشدن خشک بودند، یعنی شب‌ها هم میشود خیالتان راحت باشد.

◉ برایش شلوارهایی راحت بخرید که یک شماره بزرگ تر از اندازهٔ او باشد و او به راحتی آن را بپوشد یا درآورد. از شلوارهایی که کمر کشی دارند استفاده کنید و اگر این شلوارها گرم هستند، اجازه دهید تا یک هفته یا بیشتر، در خانه لباس زیر بپوشد. چند بار به او کمک کنید و بعد بگویید که آماده باشد تا خودش این کار را انجام دهد. دستش را بفشارید و از دور شاهد کارش باشید.

◉ وقتی این کار را صحیح انجام داد، به صورتی خوشایند او را تشویق کنید، اما بیش از حد خوشحالی نکنید. این روش ملایم ، به فرزندتان پیام می دهد که آموختن استفاده از لگن، کار بزرگی نیست و او به راحتی می تواند آن را یاد بگیرد. اگر کودکتان از نظر فیزیکی و عاطفی آمادگی آموزش توالت رفتن را دارد، اما به هر دلیلی این کار را انجام نمی دهد پیشنهاد می شود به فروشگاه اسباب بازی فروشی بروید و ۳۰ جایزه ی کوچک بخرید ( منظور اجناس کم بها است ).

◉ برای آموزش توالت کودکان هر جایزه را جداگانه در کاغذ کادویی بپیچید. آنها را در یک ظرف شیشه ای شفاف قرار دهید و ظرف را روی دستشویی توالت بگذارید. هیچ حرفی نزنید. وقتی فرزندتان در مورد آنها پرسید، با حالتی عادی پاسخ دهید: “اوه، آنها جایزه های استفاده از لگن هستند. هر بار که این کار را در توالت انجام دادی، یکی از آنها را می گیری، البته هر وقت که آماده باشی. بیشتر بچه ها بلافاصله آماده  هستند.. هر بار که او این کار را انجام داد، اجازه بدهید یکی از جایزه ها را انتخاب کند. وقتی ظرف خالی شد، این عادت کاملا جا افتاده است.

.

چند اشتباه رایج پیرامون آموزش توالت رفتن کودکان

◉ خیلی از والدین تصور می کنند با ابزارهای جانبی  می توانند مانع از کثیف کاری در منزل شوند. مثلا شورت های آموزشی ابزاری است که در سالهای اخیر زیاد مورد استفاده والدین قرار می گیرد ولی بسیاری از کودکان شورت آموزشی را با پوشک اشتباه می گیرند و به محض پوشیدن این دست شورتها خود را خیس می کنند. پس اگر کودک شما هم این گونه است عصبانی نشوید. کودکتان را غیر طبیعی قلمداد نکنید. بهتر است که در این دست کودکان از شورت آموزشی استفاده نکنید هر چند که این دست شورتها برای خیلی از کودکان مفید است.

◉ مطالعات نشان می دهد که آموزش توالت رفتن به کودکان ۲۴ماهه و بزرگتر نهایتا دو تا چهار هفته طول می کشد ولی فراموش نکنید که عمدتا این آموزشها باید تا چهار ماه پیگیری شود.

◉  تا مدتهای طولانی والدین باید مساله توالت رفتن را به کودک گوشزد کنند چون عمده کودکان توجهی به این مساله نداشته و لذا موجبات خیس شدن لباس را فراهم می کنند. در کودکانی که توانایی بیشتری در نگه داشتن ادرار دارند گاه شاهد عفونت و سوزش ادراری هستیم لذا والدین باید مساله ادرارکردن کودک را با فواصل منظم به او گوشزد کنند.

◉ اگر توانستید برای تشویق کودک به ادرار کردن از لگنچه استفاده کنید اما کلا در فرهنگ ما ایرانی ها چون کودکان عمدتا با شکل توالت فرنگی آشنایی لازم را ندارند لذا نباید توقع داشته باشید که کودکتان از لگنچه های کودک خوب استفاده کند. برخی از کودکان هرگز از این لگنچه ها استفاده نکرده و فقط آن را ابزار سرگرمی قرار می دهند. اگر کودک شما هم دارای چنین روحیه ای است اصرار بر استفاده از این ابزار نداشته باشید و کودکتان را به روشی که در خانواده تان عرف است به توالت ببرید. البته در سالهای نخست کودکان از شکل توالت هراس داشته و می ترسند که داخل آن سقوط کنند پس اصلا اصرار برای این امر نداشته باشید و فرزندتان را برای ادرار کردن کنار توالت بنشانید.

◉ نکته آخر اینکه در جریان آموزش توالت رفتن به کودکان ، خود را درگیر نجس و پاکی منزل نکنید. اجازه دهید هم کودک راحت باشد هم خودتان چون در غیر این صورت این آموزش هم برای شما و هم کودکتان توام با استرس زیاد خواهد بود. در صورت امکان سعی کنید بخشی از خانه یا یک اتاق را پاک و مطهر نگه دارید تا در آن موقعیت به راحتی و با آرامش آداب دینی تان را انجام دهید یا حتی با آرامش در آن مکان استراحت کنید. پاک نگه داشتن یک بخش  از خانه بسیار راحت تر از پاک نگه داشتن همه زوایای خانه است. پس اول شرایط روحی خود را آماده کنید و سپس تربیت توالت را در فرزندتان شروع کنید.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com

آموزش دستشویی رفتن به کودکان