آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران

برای آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران ، باید ظرفیت های احترام اجتماعی را به بچه ها آموخت. بعضی اوقات، آنها به گونه ای عمل می کنند که ما آن را بی احترامی ناشی از بی توجهی تلقی می کنیم.کودکان با احترام به دیگران بدنیا نمی آیند. مفهوم احترام را باید آموزش داد. در حالی که هر کودک دارای شخصیت متفاوتی است، همه کودکان باید آموزش ببینند که احترام قائل شوند. از زمان تولد، بچه ها می آموزند که جهان خود را با مهارت باید اداره کنند تا نیازهای خود را برآورده کنند.

.

 آموزش احترام گذاشتن به بزرگترها

احترام می تواند معانی مختلفی برای افراد مختلف داشته باشد. اما اساسا، احترام به معنای نشان دادن توجه یا توجه به کسی یا چیزی است. برای کودکان ما بسیار مهم است که اهمیت احترام را درک کنیم تا بتوانند با شما و دیگران در طول زندگی خود به طور موثر ارتباط برقرار کنند. مهم است بین احترام و اطاعت تفاوت بیندازید. یک کودک ممکن است از شما اطاعت کند، زیرا او از شما می ترسد. با این حال، هنگامی که یک کودک متوجه شود که قوانین و اقدامات انضباطی شما در نهایت به نفع خود است، از شما اطاعت خواهد کرد، زیرا به شما احترام می گذارد.

احترام گذاشتن به بزرگترها یکی از مهارت های اجتماعی است که هر چقدر بهتر کودک آنرا مراعات کند مورد پذیرش دوستان و خانواده قرار می‌گیرد. پیامدهای منفی احترام نگذاشتن برای کودک اینست که گاهی برچسب های نامناسبی دریافت می کند که ممکن است او را آزرده و به سمت رفتار نامناسب سوق میدهد. احترام گذاشتن به دیگران یک مسئله یاد دادنی به کودکان است. اما گاهی کودکان به دلیل مقتضای سن دچار اشتباه و خطا می‌شوند که طبیعی است و نباید به آنها برچسب های نادرست زد بلکه آنها را در معرض آموزش درست قرار دهید تا شیوه درست احترام را بیاموزند.

.

آموزش کودکان برای احترام گذاشتن

◉ به جای اینکه کودک را در برابر دیگران و با صدای بلند مؤاخذه کنید، او را به جایی خلوت ببرید و به صورتی خصوصی به او آموزش بدهید. از یک خطای کوچک می توان گذشت. در موقعیتی دیگر در مورد آن صحبت کرد، اما در مورد اشتباهات بزرگ، لازم است، کودک را به کناری ببرید و به آرامی خطایش را به او گوشزد کنید. او را راهنمایی کنید که چگونه می تواند رفتارش را به صورتی محترمانه اصلاح کند.

◉ برای آموزش احترام گذاشتن به بزرگترها سعی کنید در محیط خانه به یکدیگر احترام گذارید. بعنوان مثال مادر به پدر و پدر به مادر احترام گذارد و احترام به یکدیگر را مهم شمارید تا کودک نیز بیاموزد به پدر و مادر خود احترام گذارد و چنین رفتارهای بیرون از خانه هم سرایت می کند. متاسفانه گاهی پدر و مادر در این زمینه خوب عمل نمی کنند. با احترام گذاشتن پدر و مادر به یکدیگر،کودک چگونگی احترام را به صورت عینی از والدین خود می آموزد.

◉ برای آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران ،خودتان الگوی رفتار محترمانه برای کودک باشید. بچه ها با الگوبرداری از رفتار شما به بهترین نحو می آموزند. وقتی با فرزندتان محترمانه برخورد می کنید حتی هنگامی که عصبانی هستید،باید توقع چنین رفتاری را از او داشته باشید. پرخاشگری در کودکان را با الگوی رفتار مطلوب اصلاح کنید. وقتی او بدرفتاری می کند اگر فریاد بزنید، تهدیدش کنید، تحقیرش کنید، به او لقب هایی بد بدهید و یا با تنفر برخورد کنید، دقیقاً الگوی رفتارهایی هستید که فرزندتان را از بروز آنها منع می کنید.

◉  آیا اجازه می دهید فرزندانتان با بی احترامی با یکدیگر برخورد کنند؟ روش برخورد آنها اغلب تمرینی برای روش برخوردشان با دیگران است. روش آن ها تعیین می کند احترام گذاشتن به دیگران چه معنایی دارد .

◉  برای آموزش احترام گذاشتن به بزرگترها در طول روز، به موارد رفتارهای محترمانه یا غیرمحترمانه اشاره کنید. در مورد رفتار با صندوقدار فروشگاه، دوست و یا افرادی که فرزندتان با او برخورد دارد، صحبت کنید. در مورد رفتارهای مطلوب و رفتارهای نامطلوب کودکان و برنامه های تلویزیونی نیز بحث کنید.

◉  زمانی را به او اختصاص دهید؛ زمانیکه به کودک اختصاص می دهید از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا کودک متوجه می شود برای شما ارزشمند است و رفتارهای مودبانه و احترام آمیز در او شکل می گیرد.

◉ برای احترام گذاشتن به دیگران کودک را تشویق به رفتارهای مناسب مانند پذیرایی، خوشامدگویی در جمع دوستان و خانواده کنید. اما در این زمینه اصرار نداشته باشید بلکه بهتر است خواسته کودک را نیز درنظر بگیرید. زمانیکه فعالیت های مناسب انجام می دهد از او قدردانی کنید تا  به اهمیت و ارزش رفتار مناسب پی ببرد.

◉  زمانیکه کودک رفتارهای مناسب مانند سلام کردن و گفتگوی دوستانه و مناسب انجام میدهد آنها را جزء قابلیت هایش محسوب کنید. البته سن کودک را نیز در نظر بگیرید زیرا بعضی رفتارهای در سنین کوچک مورد توجه قرار می گیرد تا برای او عادت شود و در تعریف و تمجید زیاده روی نکنید.

◉   رفتارهای محبت آمیز در ارتباط با فرزندتان داشته باشید. با نوع محبت و ابراز آن، کودک احترام گذاشتن  را می آموزد و در این ارتباط حس امنیت و آرامش را بدست می آورد و حتی موجب می شود تا مشکلات رفتاری بین شما و فرزندتان کاهش یابد.

◉ احترام به خود را به کودک آموزش دهید، تا کودک متوجه شود موجودی ارزشمند و منحصر به فردیست.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com

آموزش کودک برای احترام گذاشتن به دیگران