گوش کودک و مراقبت از آن

گوش های کودک ممکن است کوچک باشند، اما داخل همین گوشهای کوچک گاهی جرم می گیرد و شما باید آنها را تمییز کنید . در اینجا چگونگی تمییز کردن گوش های کودک را به شما آموزش خواهیم داد :

گاهی ممکن است در گوش کودک نوپای شما جرم و یا حتی در اثر بازیگوشی های او چیزی وارد گوش هایش شود . مراقبت از گوش های کودک نوپای شما باید در اولویت لیست سلامتی او قرار بگیرد . زیرا شنوایی کودک بسیار مسئله مهمی است و نباید آسیب ببیند .

.

• برای از بین بردن جرم گوش از قطره استفاده کنید و هرگز از گوش پاک کن استفاده نکنید .

این مطلب را بدانید که وجود موم در گوش تا حد کم لازم است و برای گوش مفید است . این ماده مومی مایل به زرد ، از مجرای گوش ، در برابر باکتری ، قارچ ، حشرات و آب محافظت می کند . اما اگر مقدار این ماده در گوش زیاد شود، می تواند به لاله گوش فشار وارد کند و یا کانال شنوایی را مسدود کند، که ممکن است شنوایی کودک شما را دچار اختلال کند . هر چند وسوسه انگیز است که بخواهید با گوش پاک کن یا انگشت خود داخل گوش کودکتان را پاک کنید ، از این کار خودداری کنید زیرا ممکن است موم را به داخل گوش او هل دهید و یا حتی باعث آسیب به لاله گوش کودک خود شوید . یک ترفند خوب برای مراقبت از گوش کودک نوپا انتخاب قطره به جای این کار است . چند قطره روغن کودک یا روغن معدنی هم موثر است . اما اگر مقدار موم بیش از حد است بهتر است با پزشک مشورت کنید .

.

تمیز کردن گوش کودک

• قبل از اینکه شروع به تمیز کردن گوش کودک خود کنید ابتدا نگاهی به گوش هایش بیندازید.

ممکن است از آنچه درون گوش کودک است تعجب کنید … یک کشمش یا هر چیز عجیب و غریب دیگری. اگر این چیزها را در گوش کودک مشاهده کردید سعی نکنید آنرا بردارید، ممکن است صدمه به گوش کودکتان وارد کنید . در عوض او را به دکتر ببرید تا دکتر با وسایل مخصوص او را درمان کند .

.

• وارد گوشه و کنار گوشهای کودک شوید

گوش های کودک نوپا مکان عالی برای پنهان شدن چیزهای ریز است. زیرا تعداد زیادی چین و چروک دارد . هنگام حمام کردن آرام و دقیق گوش های کودک را ببینید . با استفاده از یک پارچه یا پنبه نرم داخل گوش را تمیز کنید اما دقت کنید که وسیله تیز یا انگشت وارد گوش او نشود.

.

• مراقب عفونت گوش باشید.

عفونت گوش در دوران کودکی برای هیچ کس جالب نیست. هیچ کس نمی تواند عفونت گوش میانی (که ناشی از سرماخوردگی کودکان است) را بدون اتوسکوپ تشخیص دهد ، اما ممکن است قرمزی و تورمی را ببینید که به طور معمول این تورم و قرمزی نشان دهنده عفونت در مجرای گوش خارجی است.

.

• خارش گوش بعد از شنا

می توانید اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از عفونت و خارش گوش بعد از شنا انجام دهید . اگر تا به حال کودک شما دچار عفونت نبوده و نیست، می توانید راه حل زیر را امتحان کنید . مقدار مساوی از الکل و سرکه سفید و آب را مخلوط کرده و بعد از اتمام شنا و یا حمام گوش کودک را خشک کرده و مقداری از محلول را داخل گوش او بریزید . می توانید این محلول را داخل بطری شامپو نگه داری کنید . بعد از چکاندن این محلول به داخل گوش، باکتری ها از بین می روند . اما اگر کودک شما قبلا دچار عفونت شده باشد و سابقه عفونت گوش داشته باشد این محلول را کنار گذاشته و به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید . در هنگام شنا یا حمام نیز بهتر است از یک لاله محافظ مثل گوش گیر یا کلاه استفاده کنید .

.
منابع :
.http://blog.farzandepak.com

گوش کودک و مراقبت از آن