نکات مراقبتی بعد از ختنه کودک و نوزاد

یکی از دغدغه هایی که خانواده هایی که فرزند پسر دارند همین ختنه کردن است از اینکه فرزن درد می کشد و ناراحت است رنج می برند ولی باید بدانند که در صورتی فرزندشان ختنه کرده باشد کمتر دچار بیماری هایی از قبیل سرطان ناحیه ی تناسلی و… می شود. باید بدانید که اگر کودک در نوزادی ختنه نشود اگر در بزرگ سالی ختنه شود تاثیر به سزایی در جلوگیری از بیماری گفته شده ندارد. 

.

ختنه چیست وچگونه انجام می شود؟

ختنه عملی است که در آن پوست اضافه سر آلت تناسلی برداشته می‌شود.۲ روش برای ختنه وجود دارد:

◉ روش جراحی: پزشک ابتدا در پوست جلوی آلت تناسلی شکاف کوچکی ایجاد می‌کند، بعد پوست را به عقب می‌کشد و با حفظ ۲ میلی‌متر پوست اضافی بخیه می‌شود.

◉ روش حلقه‌:در روش حلقه، به کمک یک حلقه پوست مانند بندناف خشک شده و بعد از چند روز می‌افتد.

هر کدام از این روش ها عوارض مختص به خود را دارد که به هرکدام اشاره می کنیم :

◉ عوارض روش جراحی :اهی ممکن است در زمان ختنه با بی‌احتیاطی بخشی از سر آلت نیز بریده شود که این نیز در روش اول بیشتر دیده می‌شود. گاهی نیز ممکن است چسبندگی‌های بعد از عمل اتفاق بیفتد و کودک را از لحاظ ادرار دچار مشکل کند

◉ عوارض روش حلقه : ممکن است پوست به اندازه کافی برداشته نشود یا برعکس به مقدار زیاد برداشته شود یا با جابه‌جا شدن حلقه در ادرار کودک فشار ایجاد شود.

.

بهترین سن برای ختنه کردن چه زمانی است ؟

می توان گفت بهترین سن برای ختنه کردن سن  نوزادی است یکی دو ماه بعد از تولد. اگر ختنه دراین سنین انجام شود مسلما زود تر هم خوب می شود و یکی از عوارض نادر ختنه کردن عفونت است و اما در دو ماه اول زندگی  احتمال بروز عفونت بعد از ختنه، کمتر می شود. علت این موضوع هم آن است که در دوران نوزادی هنوز آنتی بادی های مادر در خون بچه وجود دارد و او را در برابر ابتلا به عفونت ها محافظت می کند.

.

چه زمانی ختنه کردن نباید انجام شود.

همانقدر که انجام ختنه در پسربچه‌ها به‌شدت توصیه می‌شود، برخی اوقات هم ختنه نباید انجام شود. اگر نوزاد آلت کوچکی داشته باشد یا سوراخ سر آلت نابجا باشد که به اصطلاح به آن هیپوسپادیاس می‌گویند یا اگر نوزاد انحراف آلت تناسلی داشته باشد، نباید ختنه انجام شود. دقیقا به همین دلیل است که توصیه می‌شود نوزاد بلافاصله ختنه نشود و حداقل یک بار بعد از ادرار و معاینه دقیق توسط پزشک این عمل انجام شود.

.

در زمان ختنه کردن چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

در ۲۴ ساعت اول از شست وشوی محل ختنه خودداری کنید

روزی سه بار به مدت ۴روز محل ختنه را به پماد تجویز شده توسط پزشک آغشته کنید .

در روز اول در صورت بیقراری کردن کودک از قطره ی استامینوفن استفاده کنید .

دو سه مرتبه در همان روز اول به کودک آب قند بدهید .

تا دو سه ماه بعد از ختنه کردن از پوشک و شلوار گشاد تر استفاده کنید.

در صورت بیقراری کودک او را در بغل خود بفشارید ولی سعی کنید به محل ختنه شده آسیب وارد نشود .

اگر از روش حلقه استفاده کرده اید حلقه تا روز دهم می افتد و مختصری خون ریزی طبیعی است .

ختنه کردن یک عمل ظریف است اگر چه سرو ته این عمل نیم ساعت هم طول نمی کشد اما انجام غیر صحیح آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. حضور مادر در کنار فرزند در حین عمل هم از استزس مادر می کاهد و هم به کودک آرامش می دهد

نکته :عمل ختنه کردن فرزند خود را به افراد غیر متخصص نسپارید.

.

چگونه می توان ناحیه ختنه شده را تمیز نگه داشت؟

از صابون ملایم برای شستشوی آلت تناسلی پسربچه استفاده کنید. در هنگام تعویض پوشک، مدفوع باقیمانده روی پوست را با آب و صابون تمیز کنید. پوشک را زود به زود عوض کنید تا تماس ادرار و مدفوع باعث عفونت نشود. علائم عفونت شامل قرمزی مداوم، ورم یا ترشحات غیرمعمول است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً با متخصص اطفال بگیرید.

.

زمان بهبودی مورد انتظار چقدر است؟

چند روز پس از ختنه، احتمال قرمزی، ورم و خونریزی جزئی و یا درد وجود دارد. دیدن این برای شما به عنوان والدین ممکن است سخت باشد، اما کاملاً طبیعی است.

علایم ختنه در اکثر نوزادان طی ۷-۱۰ روز کاملاً بهبود می یابند.

اگر ختنه با استفاده از روش حلقه انجام شود، رینگ باید در عرض ۵-۷ روز بیفتد. اگر پس از دو هفته نیفتاد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

.
منابع :
.https://bestkid.ir

نکات مراقبتی بعد از ختنه کودک و نوزاد