۱۳ نکته ساده برای شستن موی کودک

اگر کودک نوپایی در خانه دارید، پس احتمالا برای شستن موهای او دچار مشکل خواهید شد و ممکن است نبرد برای شستن موی کودکتان به کابوسی وحشتناک تبدیل شود! بسیاری از کودکان نوپا جیغ می کشند، با صدای بلند گریه می کنند، مشت می زنند … و تمام اینها باعث سخت تر شدن شست و شوی موی کودکان می شود.

آیا در این رابطه با من هم نظر هستید؟ آیا شما هم در شستن موهای کودک نوپایتان دچار مشکل می شوید؟ بله شستن موهای کودکان نوپا به هیچ عنوان آسان نیست. آیا به دنبال راهی برای آسان تر شدن شست و شوی موی کودکتان هستید؟ اگر پاسختان مثبت است، پس این مقاله را حتما تا انتها مطالعه کنید. این مقاله ممکن است همان نوشدارویی باشد که مدت هاست به دنبالش هستید. تنها با کمک چند نکته و ترفند آسان، می توانید شست و شوی موی کودکتان را به فعالیتی سرگرم کننده (یا حداقل قابل تحمل) تبدیل کنید.

.

نکاتی در رابطه با شستن موی کودک نوپا:

 

۱. زمان صحیح شستن موها 

در همان ابتدا که وارد حمام می شوید، موهای کودکتان را بشورید. ممکن است کوچولوی شما بخواهد کمی در وان حمام بازی کند و به خاطر لذتی که از انجام اینکار می برد، سختی های آن را تحمل کند، بنابراین به هیچ عنوان مانع بازی کردن او نشوید.

.

۲.  از لوازم جانبی حمام استفاده کنید

خودتان را برای این نبرد آماده کنید! برای آسان تر شدن فرآیند شست و شو تعدادی وسیله حمام خریداری کنید.

برای محافظت از چشمان کودک نوپای خود در هنگام شست و شو می توانید از کلاه آفتابگیر، محافظ شامپوی کودک و یا عینک شنا استفاده کنید.

برای محافظت از گوش های کودکتان نیز می توانید از گوش گیر استفاده کنید.

با خودتان اسباب ‌بازی‌های حمام، بطری‌های پلاستیکی و یا آب پاش ببرید و به کودکتان اجازه دهید که در حین شست و شوی موهایش کمی آب بازی کند. انجام اینکار نه تنها حواس او را پرت می‌کند، بلکه باعث می شود تا شست و شوی موی کودکتان به فعالیتی سرگرم کننده تبدیل شود!

.

۳. به درستی از شامپو استفاده کنید

گاهی اوقات، احساس چکیدن شامپو بر روی پوست سر ممکن است باعث عصبانیت کودکان نوپا شود. در ابتدا مقداری از شامپو را بر روی کف دستتان بریزید و سپس به آرامی آن را بر روی پوست سر کودکتان بمالید.

.

۴.  از شامپو کودک استفاده کنید

مطمئن شوید که شامپویی که استفاده می کنید، مناسب کودکان می باشد. شستن موی کودکان نوپا می تواند به خودی خود یک تجربه مهم به حساب آید! از شامپوهای خیلی غلیظ و یا شامپوهایی که بوی تندی دارند، استفاده نکنید. شامپویی که استفاده می کنید، حتما باید دارای فرمول ضد سوزش باشد.

.

۵. خم کردن سر کودک به سمت عقب و یا جلو

در حین آبکشی موها، از کودکتان بخواهید تا سرش را به سمت عقب خم کند. می‌توانید روی سقف حمام تعدادی برچسب رنگی بچسبانید و بدین ترتیب در حین آبکشی موهای کودکتان، او را مشغول نگه دارید. اگر روش اول مفید واقع نشد، پیشانی کودکتان را با پارچه ای خشک ببندید و سعی کنید او را به سمت جلو خم کنید. انجام این ترفند ساده باعث می شود که کودک نوپای شما احساس کند که همه چیز را تحت کنترل خود دارد.

.

۶. خلاق باشید

برای آبکشی موهای کودکتان از خودتان خلاقیت نشان دهید. برخی از کودکان دوست دارند که مقدار آبی که در هنگام آبکشی بر روی سرشان ریخته می شود، زیاد باشد و برخی نیز علاقه چندانی به آب و خیس شدن ندارند. بررسی کنید که دقیقا چه چیزی برای کودک نوپای شما مفید تر است. برای آبکشی موهای کودکتان حتی می توانید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید! اما چگونه؟ برای انجام اینکار در ابتدا آب اضافی موجود در موی کودکتان را با فشار دست خارج کنید و سپس به آرامی حوله را روی موهایش بکشید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از شامپو باقی نماند!

.

۷. چشم های کودکتان را بسته نگه دارید

از بسته بودن چشمان کودکتان در هنگام شستشو اطمینان حاصل کنید. می توانید از او بخواهید تا در هنگام شستن، چشمانش را ببندد و یا می توانید به آرامی به صورتش باد بزنید. پس از اینکه کودک نوپایتان چشمانش را بست، مرحله آبکشی را فورا تمام کنید!

.

۸. تمرین با عروسک مورد علاقه کودکتان 

سعی کنید با استفاده از عروسک مورد علاقه کودکتان، فرایند شستن مو را بارها تمرین کنید و با کمک کودکتان موهای عروسک را بشورید. انجام اینکار باعث آسان تر شدن فرآیند شستن موهای کودکتان می شود.

.

۹. استفاده از آینه 

بسیاری از کودکان دوست دارند در هنگام حمام کردن، خود را در آینه تماشا کنند. یک آینه نشکن بخرید و اجازه دهید که کودک نوپایتان با دقت تمام مراحل شست و شو را زیر نظر بگیرد.

.

۱۰. کمتر از حمام استفاده کنید

کودکان نوپا نیازی به شستشوی روزانه موهایشان ندارند. یک (یا دو) بار حمام کردن در هفته برای کودکان نوپا کافی می باشد.

.

۱۱. از وازلین استفاده کنید

برای جلوگیری از ورود آب به چشمان کودکتان، می توانید بر روی پیشانی او وازلین بمالید.

.

۱۲. استرس را از خودتان دور کنید

ممکن است کودک نوپایتان در هنگام شستن موهایش کمی سر و صدا و شیطنت کند اما به هیچ عنوان به خودتان استرس وارد نکنید. سعی کنید فرایند شستن موهای کودکتان را به فعالیتی مفرح و سرگرم کننده تبدیل کنید.

.

۱۳. سعی کنید کودکتان را آرام کنید 

هر چقدر هم تلاش کنید، بازهم به طور کامل نمی توانید جلوی گریه های کودکتان را بگیرید. بنابراین برای آرام کردن کودک خود (پس از شستشوی موها) حوله گرمی دور او بپیچید و در همان حالت او را در آغوش بگیرید.

شستن موهای کودکان نوپا می تواند واقعا سرگرم کننده باشد! اگر در شستن موهای کودک نوپایتان دچار مشکل شده اید، پس حتما از نکات این مقاله استفاده کنید. خواهید دید که چقدر این نکات موثر هستند!

.
منابع :
.https://mothersacademy.ir

۱۳ نکته ساده برای شستن موی کودک