عروسک ها چه تاثیری در درمان اضطراب کودکان دارند؟

نگرانی و احساس ترس بخشی طبیعی از دوران کودکی است. این موضوع غیر قابل انکار است، اما گاهی اوقات ممکن است حاد شود و کودک با وجود اطمینان زیادی که نسبت به والدین در موقعیت‌های مختلف دارد، همواره در طول روز مضطرب شود. گاهی اوقات اضطراب می‌تواند مانع از خواب یا لذت کامل از زندگی شود. به همین دلیل لازم است از روش‌های مختلفی این اتفاق را کنترل کرد. تاثیر عروسک در درمان اضطراب کودکان و بازی با آن‌ها بسیار مشهود است. کودک با گذراندن ساعت‌های طولانی با عروسک خود می‌تواند استرس و تنش‌های اطرافش را از خود دور کند.

این امر به ویژه در روزهای بیماری همه‌گیر ویروس کرونا بیش از حد رخ می‌دهد. جایی که عدم اطمینان و گزارش‌های دائمی اخبار می‌توانند اضطراب ایجاد کنند. چنین استرسی به داخل خانه و اعضای آن چه کوچک و چه بزرگ انتقال پیدا می‌کند. پدرومادر باید توجه داشته باشند که محیط خانه را از چنین اخباری دور کنند. تاثیری که اتفاقات ناخوشایند در روحیه کودکان می‌گذارد جبران نا‌پذیر است. هرچقدر فضای اطراف کودک را با اسباب بازی و عروسک‌های دلخواه او پر کنید، قطعا روحیه پرنشاطی خواهند داشت.

.

تاثیر عروسک در درمان اضطراب کودکان

خبر خوب این است که بازی می‌تواند پادزهر مناسبی برای ترس و اضطراب کودک باشد. بازی هم از تنش آن‌ها را دور می‌کند و هم فضای امن برای پرداختن به موضوعات دشوار را برای‌شان فراهم می‌کند. کودکان برای بیان احساساتی که به سختی می‌توانند بیان کنند از بازی‌های خیالی و انواع بازی‌های اختراعی با عروسک، اسباب بازی‌های خانه‌سازی، عروسک‌هایی با طرح حیوانات، لگوها و غیره استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در حین همه گیری ویروس کرونا، مطالعاتی از سوی جامعه رونشناسی آمریکا نشان داد که بچه‌ها در خانه شهری را با دیوارهایی در اطراف آن ایجاد می‌کنند تا ترس آن‌ها را نشان دهد. ترسی که از خانه‌نشینی بچه‌ها و دوری از دوستان و آشنایان نشات می‌گیرد. دیگر تاثیرات بازی با عروسک عبارتند از:

◉ قوی‌تر کردن مهارت‌های اجتماعی

◉ تقویت قوه‌ی تخیل و ایده‌پردازی

◉ یادگیری ابراز احساسات

◉ روابط دوستانه و خانوادگی محکم‌تر

◉ کنترل بیشتر بر روی احساسات تنش‌زا

.

البته که نسخه‌ی واحدی برای کاهش اضطراب مخصوصا برای کودکان وجود ندارد. اما بازی درمانی موضوعی است که اثرات مثبت آن بر کاهش استرس و یا تنش‌های روزمره بر روی کودکان و بزرگسالان ثابت شده است. حال اگر این روش از دوران کودکی اجرا شود، قطعا در آینده و بزرگسالی بر روی کنترل اضطراب ناشی از مسائل مهم‌تر تاثیر خواهد داشت.

.

چگونه با فرزند خود عروسک بازی کنیم؟

برای اینکه با استفاده از عروسک استرس کودک خود را کاهش دهید لازم است این موارد زیر را در ابتدا در نظر بگیرید:

◉ دقت داشته باشید که اگر اضطراب کودک بیش از اندازه است، حتما به پزشک متخصص نیاز دارد.

◉ در غیر این صورت برای فرزند خود عروسک مورد علاقه‌اش را خریداری کنید.

◉ از او بخواهید تا برای عروسک نامی را به دل‌خواه انتخاب کند.

◉ واکنش او را نسبت به عروسک جدیدش در نظر بگیرید.

◉ در یک بازی دورهمی از کودک درخواست کنید تا عروسکش را به دیگران معرفی کند.

◉ کم کم به بچه خود داستان‌سازی برای عروسکش را آموزش دهید.

◉ هرچه کودک خیال‌پردازی بیشتری با عروسکش داشته باشد، آرامش بیشتری کسب خواهد کرد.

از دیگر بازی‌هایی که با عروسک و فرزندان خود می‌توانید داشته باشید نمایش عروسکی است. از قدیم تا به امروز اجرای عروسکی و داستان‌گویی از این طریق راهی جذاب و سرگرم کننده برای کودکان بوده است. می‌توانید در محیط خانه با عروسک‌های فرزندتان یک نمایش اجرا کنید. با یکدیگر داستان این نمایش را بنویسید. از کودک بخواهید که صدای برخی از عروسک‌ها را او اجرا کند. می‌تواند از دوستانش هم دعوت کنید تا شما را در تکان دادن عروسک‌ها همراهی کنند. این بازی زمان زیادی را کودک می‌گیرد و در روحیه او اثر کاملا مثبتی خواهد گذاشت.

.

جمع‌بندی …

بچه‌ها در وهله‌ی اول باید از محیط استرس‌زا دور باشند. اما گاهی نمی‌توان به طور کامل این شرایط را مهیا کرد. بنابراین با استفاده از بازی با عروسک و اسباب بازی‌های محبوبش شاید بتوان اضطراب موجود در درون آن‌ها را کنترل کرد. این حرکت باید با کمک و همکاری پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده صورت بگیرید تا تاثیرات آن را در رفتار و روحیه کودک مشاهده کنند.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

عروسک ها چه تاثیری در درمان اضطراب کودکان دارند؟