توصیه‌هایی برای بازی کردن والدین با کودکان

زمانی که شما با کودک خود بازی می‌کنید، رشد عزت نفس و ارزشمندی را در او آغاز می‌کنید زیرا فردی مانند پدرومادرش دنباله روی او می‌شود و با او و دنیایش درگیر خواهد شد. بچه‌ها نه آنقدر پیچیده‌اند که از آن‌ها بترسیم و نه آنقدر ساده که فراموششان کنیم. کودکان نیاز دارند که با والدین خود وقت بگذرانند تا بتوانند آن‌ها را به خود نزدیک ببینند.

.

۱- بازی کردن با کودکان ساده است، آن را پیچیده نکنید.

خبر خوب این است که نیازی به صرف هزینه زیادی برای خرید اسباب بازی‌های فانتزی و گران قیمت برای کودک خود ندارید، زیرا اسباب بازی مورد علاقه‌ی او شما هستید. در کنار وسایلی که ممکن است بچه‌ها برای سرگرم کردن خود از شما درخواست کنند، حضور شماست که به آن‌ها احساس خوبی می‌دهد. به این معنی که هر زمانی که از شما بخواهند که با آن‌ها بازی کنید پاسخ شما بله باشد. اگر با ساده‌ترین اشیا و اسباب‌بازی‌ها به استقبال بازی با کودک خود بروید متوجه می‌شوید این کار آنقدر هم پیچیده نیست.

.

۲- در طول بازی آن‌ها را تشویق کنید.

هنگامی که با کودک خود مشغول بازی هستید، برای تلاش‌های او بازخورد مشتاقانه، لبخندی از ته دل و یا جایزه‌ی کوچکی به او بدهید. این کار آن‌ها را ترغیب می‌کند که تمرکز خود را در طول بازی حفظ کنند. همچنین چنین تشویق‌هایی به توسعه و حفظ سطح دوپامین مطلوب در مغز آن‌ها کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در هنگام رشد انعطاف پذیر و علاقه‌مند به یادگیری باشند.

۳- در زمان مناسب با کودک بازی کنید.

بچه‌ها خلق و خویی متفاوت از بزرگترها دارند. شاید در طول روز علاقه داشته باشند که بیش از ۳ تا ۴ ساعت بازی کنند و شاید روزی از بازی کردن متنفر باشند. به علاوه زمان آن‌ها برای بازی ممکن است با برنامه‌ی روزانه‌ی شما مناسب نباشد. یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای بازی کردن والدین با کودکان این است که به خواسته‌ی آن‌ها احترام بگذارند و وقت خود را در اختیارشان قرار دهند.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که بر اساس زمان‌بندی‌ای که کودکان به آن تمایل دارند، ساعاتی را در روز به بازی کردن با او اختصاص دهید و آن را هیچ‌وقت تغییر ندهید.

.

۴- هیجان بازی را افزایش دهید.

اگر می‌بینید که کودک شما در حین بازی حوصله‌اش سر می‌رود، یک حقه و یا روشی برای برگرداندن او به بازی پیدا کنید. مثلا به او بگویید که در صورت برنده شدن می‌تواند غذای مورد علاقه‌اش را با شما در آشپزخانه بپزد. اگر از سکوت موجود در فضا خسته شده است اجازه دهید که موسیقی‌ای که دوست دارد را پخش کند. هرچقدر بتوانید روند بازی را برای کودک خود هیجان‌انگیزتر کنید او بیشتر ترغیب می‌شود که با شما بازی کند.

.

۵- ارتباطی دوستانه با او داشته باشید.

بازی کردن با کودکان بهترین فرصت برای والدین است که ارتباطی دوستانه با آن‌ها داشته باشند. بچه‌ها علاقه دارند که بیشتر وقت خود را با دوستان هم سن و سال خود بگذرانند. آن‌ها از اعتماد کردن به پدرومادر خود دوری می‌کنند و گمان می‌کنند که باید حرف‌های خود را باید به دیگران بزنند. به همین دلیل زمانی که شما با کودک خود بازی می‌کنید بهترین وقت برای نزدیک شدن به اوست. تلاش کنید که به بهانه بازی، بیشتر با دنیای او آشنا شوید. اگر فرزند شما بتواند برای به اشتراک گذاشتن عقاید و افکارش به شما اعتماد کند قطعا برنده‌ی این بازی شما خواهید بود.

.
منابع :
.https://hyperbox.ir

توصیه‌هایی برای بازی کردن والدین با کودکان