بدنسازی کودکان درست یا غلط؟همه چیز در مورد بدنسازی بچه‌ها

آیا بچه‌ها باید تمرینات قدرتی انجام دهند و آیا بدنسازی کودکان فایده‌ای برای‌شان دارد؟ آیا بدنسازی برای کودکان ضرر دارد؟ طبق مقاله‌ای که در Pediatric News منتشر شده، بچه‌هایی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند نسبت به سایر همسالان خود امتیازاتی شامل حال‌شان می‌شود. بعضی از این فواید، مشابه همان فوایدی هستند که در مورد تمرینات قدرتی برای بزرگسالان مطرح است.

.

آیا بدنسازی برای کودکان ضرر دارد؟

بچه‌ها هم می‌توانند با انجام تمرینات قدرتی، چربی بدن را کاهش داده و توده‌ی عضلانی و استخوانی خود را افزایش دهند؛ این نکته‌ی مهمی است زیرا بچه‌ها در یک بازه‌ی زمانی مشخصی می‌توانند توده‌ی استخوانی خود را به ماکسیمم ظرفیت خود برسانند و بعد از این دوره، یعنی بعد از سالهای اولیه‌ی بزرگسالی، این کار سخت‌تر خواهد بود.

دکتر بنجامین از دانشگاه شیکاگو به این نکته اشاره می‌کند که بدنسازی کودکان باعث می‌شود که بچه‌ها از فیتنس قلبی و عروقی بهتری برخوردار بوده و نمایه چریی خوبی دارند. تمرینات قدرتی به کودکان کمک می‌کند هماهنگی بهتری بین مغز و عضلات خود برقرار کنند. بچه‌هایی که ورزش‌هایی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و … انجام می‌دهند می‌توانند با تمرینات قدرتی، مهارت‌های ورزشی خود را ارتقاء داده و استقامت عضلانی خوبی ایجاد کنند.

با این وجود هنوز باورهای اشتباهی در مورد بدنسازی بچه‌ها وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها که علم نادرستی آنها را ثابت کرده می‌پردازیم.
.

باور اشتباه: بچه‌هایی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهد بیش از حد عضله می‌سازند

عضله ساختن پیش از سن بلوغ کار خیلی سختی است. زیرا عضله در واکنش به هورمون‌های آنابولیک مانند تستوسترون از نظر سایز رشد می‌کند. قبل از بلوغ بچه‌ها تستوسترون کافی ندارند که هایپرتروفی قابل توجهی داشته باشند. در عوض، کودکی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهد به دلیل جنبه‌های نورولوژیکی تمرینات قدرتی تا حدودی قوی‌تر می‌شود چون سیستم عصبی مرکزی به فیبر عضلانی بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

همچنین تمرینات قدرتی باعث افزایش توده‌ی استخوانی می‌شود، ریسک چاقی را کم می‌کند، لیپید را افزایش می‌دهد و اعتماد بنفس در کوک ایجاد می‌کند. برای بچه‌‌های پیش از سن بلوغ، حجیم شدن عضلات روی نمی‌دهد و آنها معمولا بدون اینکه توده‌ی عضلانی قابل توجهی بسازند، قوی‌تر می‌شوند.

.

باور اشتباه: تمرینات بدنسازی می‌تواند جلوی رشد کودک را بگیرد

ترس از بدنسازی کودکان به دلیل متوقف شدن رشد، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های والدین در مورد تمرینات قدرتی برای فرزندان‌شان است. یعنی عقیده دارند بچه‌هایی که تمرینات بدنسازی انجام می‌دهند ممکن است قدشان با بیشترین ظرفیت خود رشد نکند. اما شواهدی وجود ندارد که این باور را ثابت کند. استخوان‌های صفحه‌ی رشد یا صفحه‌ی اپی فیزیال دارند که ناحیه‌ای در دو قسمت استخوان‌های بلند بچه‌هاست که رشد می‌کند. بعد از بلوغ، صفحه‌ی رشد غیر فعال می‌شود و دیگر رشدی صورت نمی‌گیرد. در این زمان، طول استخوان‌ها تثبیت می‌شود.

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تمرینات قدرتی و بدنسازی در فعالیت صفحه‌ی رشد استخوان‌ها تداخل ایجاد می‌کنند. یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که در بعضی از کشورها که بچه‌ها را وادار به انجام کارهای سنگین در سنین پایین کرده‌ بودند، قدشان کوتاه‌تر مانده بود. اما به نظر می‌رسد مشکل این بوده که این بچه‌ها تغذیه‌ی مناسبی نداشته‌اند.

یک استثنا هم وجود دارد: اگر هنگام زدن وزنه‌‌ای سنگین به استخوان کودک آسیبی وارد شود ممکن است به صفحه‌ی رشد لطمه وارد شده و رشد آن استخوان محدود شود. به همین دلیل خیلی مهم است که بچه‌ها تحت نظر، وزنه بزنند و تمرینات جانبی لازم را هم انجام دهند.

.

باور اشتباه: ریسک آسیب خیلی بالاست

آیا تمرینات قدرتی ریسک بالایی دارند؟ نه لزوما! اگر کودک تحت نظارت تمرینات قدرتی را انجام دهد ریسک آسیب کمتر از زمانی است که در زمین بازی بازی می‌کند؛ هر چند که بالا و پایین پریدن‌ها هم بخش مهمی از رشد و قوی‌ شدن کودک هستند. و اما یک یافته‌ی جالب دیگر؛ مطالعه‌ای که در نشریه‌ی Strength and Conditioning Research منتشر شده دریافته بزرگسالان بیشتر از بچه‌ها در معرض آسیب‌های ناشی از تمرینات بدنسازی هستند. به هر حال نظارت و سرپرستی تمرینات در هر سنی برای پیشگیری از آسیب اهمیت دارد، مخصوصا در بچه‌های کوچک‌تر.

.

باور اشتباه: بچه‌ها باید تا رسیدن به سن بلوغ برای تمرینات بدنسازی صبر کنند

آیا بدنسازی کودکان مستلزم انتظار تا رسیدن به سن خاصی است؟ مثلاً بچه‌ها باید منتظر بمانند تا به دوره‌ی راهنمایی یا دبیرستان برسند و سپس عضلات خود را تمرین بدهند؟ بچه‌ها می‌توانند از ۸ سالگی تمرینات قدرتی را شروع کنند البته به این شرط که مهارت‌های تعادلی کافی را کسب کرده باشند. بچه‌ها باید تحت نظارت کامل مربی تمرینات را انجام دهند تا با به کار بردن فرم مناسب، از بروز آسیب جلوگیری کنند.

بهترین کار این است که ابتدا بدون وزنه و یا با باندهای مقاومتی شروع کنند تا به سطح مشخصی از قدرت برسند. وقتی کودک این مرحله را پشت سر گذاشت، باید از مقاومت‌های سبک‌تر با تکرارهای بیشتر استفاده کند. تکنیک و فرم اهمیت بیشتری نسبت به مقدار مقاومت دارند. ضمنا آکادمی پزشکی کودکان آمریکا توصیه می‌کند بچه‌ها از وزنه‌های سنگین استفاده نکنند تا ساختار اسکلتی آنها کاملاً بالغ شود.

.

باور اشتباه: تمرینات قدرتی برای تمام بچه‌ها مناسب است

همه‌ی بچه‌ها باید پیش از شروع تمرینات قدرتی، تست فیزیکی بشوند. اگر مشکل تنفسی یا اروتوپدی وجود دارد مهم است که شناسایی شود چون می‌تواند خطراتی حین تمرین ایجاد کند. ضمناً بچه‌ها رشدهای متفاوتی دارند؛ بعضی از آنها زودتر از بقیه به مهارت‌های تعادلی لازم جهت تمرینات قدرتی دست پیدا می‌کنند. بنابراین بهترین سن برای شروع بدنسازی کودکان برای هر کسی متفاوت می‌تواند باشد. بهتر است یک حرفه‌ای ارزیابی کند که آیا کودک توانایی و شرایط شروع تمرین با وزنه را دارد یا نه. این ارزیابی پیش از شروع هر نوع ورزش سنگینی لازم است.

.
منابع :
.https://www.elmevarzesh.com

بدنسازی کودکان درست یا غلط؟همه چیز در مورد بدنسازی بچه‌ها