معیارهای انتخاب یک ساک ورزشی مناسب

◉ سایز و ظرفیت:

با توجه به رشته ی ورزشی که در آن فعالیت می کنید، ساک شما می تواند ابعاد مختلفی از خیلی کوچک (حجم کمتر از ۱۰ لیتر) تا بزرگ (حجم بیش از ۶۰ لیتر) داشته باشد. بدیهی است که یک ساک جمع و جور هنگام حمل سهولت بیشتری را برای ورزشکار فراهم می کند اما نکته ی مهم تر اینجاست که باید بتوانید تمام ملزومات ورزشی شامل لباس، کفش، جوراب، کلاه، ساق بند ایمنی، میان وعده غذایی، قمقمه، موزیک پلیر، وسایل تخصصی و… را به راحتی در ساک ورزشی تان جای دهید. از این رو برندهای معتبر بیترین تولیداتشان را در سایزهای متوسط و بزرگ انجام می دهند.

.

◉ جنس:

بر خلاف پوشاک که در تماس مستقیم و مداوم با پوست بدن است، در مورد ساکهای ورزشی، «پلی استر» یکی از بهترین و قابل قبول ترین متریال های ممکن است. چرا که مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین کتان سخت و نایلون نیز در این محصولات استفاده می شود. از آنجا که ساکهای ورزشی اغلب سنگین هستند و ممکن است در معرض نور مستقیم آفتاب یا باد و باران قرار گیرند، مهم است که جنس رویه و آستر ساک ورزشی مرغوب و مقاوم باشد تا سالها بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

اگر کیف چرمی را پسندیدید این نکته را در نظر داشته باشید که سنگین تر خواهند بود. کوله های پلاستیکی که از پلی استر و نایلون ساخته شده اند می تواندد ضد آب نیز باشند. همینطور کوله پشتی های ساخته شده با الیاف طبیعی مناسب برای محیط زیست می باشند و از این لحاظ از کوله های پلاستیکی بهتر می باشند. پس اگر طرفدار محیط زیست هستید این کوله ها را در نظر داشته باشید.

.

◉ دوخت:

دستگیره ی ساک ورزشی مهم ترین قسمت آن است. دستگیره باید خوش دست و منعطف باشد و با دوختی محکم به بدنه متصل شده باشد تا در اثر وزن و جابجایی، در طول زمان جدا نشده و کار را برای ورزشکار سخت نکند. همچنین دوخت محکم و تمیزدوزی شده ی دور تا دور، داخل، جیبها و کف ساک موجب می شود دوام محصول بالا رفته و نگرانی در هنگام استفاده وجود نداشته باشد.

.

◉ شکل ظاهری و نحوه حمل:

شکل ظاهری یکی از مواردی است که همواره مورد توجه خریداران هر محصول قرار دارد. شما وقتی از یک محصول ورزشی مثل ساک استفاده می کنید، هر قدر هم آن محصول با کیفیت باشد، اگر ظاهرش را دوست نداشته باشید لذت کامل را هنگام استفاده از آن نمی برید. فرم، طراحی بدنه، رنگ، طرح و نقوش، جنس پارچه، فرم و تعداد جیب های بیرونی، دستگیره، بندها و یراق آلات، ویژگی های مهم ظاری هستند. همچنین یکی از مهمترین فاکتورها در کیفیت ساک ورزشی نحوه ی حمل آن است. بعضی ساک ها تنها دارای یک دسته هستند، بعضی ساک ها علاوه بر دسته، بند دوشی بلند هم دارند که حمل آن را سهل می کند. اما کامل ترین مدل های امروزی علاوه بر دسته، بند های پشتی پهن دارند که به ورزشکار امکان می دهد ساک ورزشی اش را همانند یک کوله پشتی زیبا به پشت انداخته و حمل کند.

.

زیپ ها :

نوع زیپ و جنس زیپ از موارد با اهمیت در انتخاب ساک ورزشی می باشد. به طور معمول زیپ هایی که دوتای می باشند بهتر هستند زیرا برای باز و بسته کردن آسان تر می باشند. به طور معمول آن زیپ هایی که درشت تر هستند عمر مفید بیشتری نیز دارند و از استحکام بیشتری برخوردار می باشند. اگر چه زیپ های درشت دارای ظاهری زیباتر نیز هستند، ولی اینکه ساک شما زیپ کوچک داشته باشد یا بزرگ به سلیقه و انتخاب شما می باشد.

.

چند نکته برای خرید ساک های ورزشی

قبل از خرید ساک ورزشی، لوازم و وسایلی که باید همراهتان باشد را از نظر بگذرانید یا یادداشت کنید تا بتوانید سایز مناسب ساک ورزشی را خریداری نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که فقط اقلام ضروری را همراه خود درون ساک داشته باشید و دور وسایل اضافه را خط بکشید.

اینکه چه رنگ ساک ورزشی را انتخاب کنید کاملاً سلیقه ای است اما اگر نمی توانید مرتب ساک ورزشی خود را تمیز کنید بهتر است رنگ تیره برای ساک ورزشی انتخاب کنید تا کمتر نیاز به تمیز کردن داشته باشد.

اگر برای رفتن به باشگاه یا محل تمرین پیاده روی دارید بهتر است از کوله پشتی ورزشی استفاده کنید تا راحت تر باشید.

ساک های ورزشی زنانه و مردانه در بازار موجود هستند که انتخاب را برای شما آسان خواهد کرد. ساک های ورزشی مردانه ساده تر هستند و معمولاً از تعداد جیب بیشتر یا فضاهای مجزا برخوردار نیستند، اما ساک های ورزشی زنانه هم در رنگ های شادتری عرضه شده اند و هم به دلیل زیادتر بودن لوازم جانبی خانم ها از تعداد جیب و فضاهای مجزای طراحی شده برخوردار است.

.

روش نگهداری از ساک ورزشی:

همیشه بعد از انجام فعالیت ورزشی خود در صورتی که کیف ورزشی شما خیس شده وسایل خود را از درون آن خارج کنید و در محل مناسبی قرار دهید تا به راحتی خشک شود.

زمانی که کیف ورزشی شما کثیف می شود آن را با مقداری مایع لباسشویی و آب سرد با دست شسشو دهید. از شستن این وسیله با ماشین لباسشویی خودداری کنید زیرا به کیف شما آسیب وارد می کند.

از خشک کردن کیف ورزشی روی حرارت مستقیم مانند بخاری و شوفاژ اجتناب کنید. زیرا بیشتر کیف های ورزشی از جنس پلاستیک و پارچه های دارای الیاف پلاستیک ساخته می شوند و گرما به بافت پارچه آنها آسیب وارد می کند.

بهتر است لباس های خیس یا عرقی خود را قبل از گذاشتن داخل کیف ورزشی درون یک پلاستیک قرار دهید این کار باعث می شود کیف شما کمتر کثیف شده و شما آن را کمتر شستشو دهید. این امر باعث افزایش طول عمر ساک شما می شود.

.

منابع :
.https://www.totikala.ir

معیارهای انتخاب یک ساک ورزشی مناسب