راه های ساده برای عکاسی کودک در منزل

ثبت لحظات خاص و ویژه در زمان‌های مختلف طول زندگی برای همه افراد اهمیت زیادی دارد. یکی از خاص‌ترین زمان‌ها برای هر خانواده‌ای زمان تولد نوزادان است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای ثبت این لحظات و حتی چاپ آن‌ها، از نوزاد عکاسی می‌کنند. در برخی موارد ممکن است خانواده‌ها امکان رفتن به آتلیه و عکاسی از نوزاد خود را نداشته باشند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند با تلفن همراه یا دوربین‌های دیجیتالی که امروزه بسیاری افراد قادر به عکاسی با آن هستند، استفاده کنند. عکاسی از سوژه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌های کوچک و بزرگی دارد که یادگیری موارد مهم برای عکاسی اهمیت زیادی دارد. در این مقاله با آموزش عکاسی از نوزاد در منزل به طور کامل و ترفندهای مختلف آن آشنا می‌شویم.

.

کاربردهای آموزش عکاسی از نوزاد در منزل

عکاسی از حالات مختلف نوزاد از بدو تولد حتی تا زمانی که راه می‌افتد، می‌خندند و غذا می‌خورد، برای همه ما لذت بخش است. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای بهترین زمان برای عکاسی از نوزادان را در زمان 7 الی 10 روزگی می‌دانند. در صورتی که امکان حضور در آتلیه عکاسی را ندارید، با دوربین موبایل خود یا دوربین‌های ساده و دیجیتالی هم می‌توانید عکس‌هایی زیبا و خاطره انگیز ثبت کنید. یکی از بهترین کاربردهای یادگیری عکاسی از نوزاد در منزل این است که نیازی به صرف زمان‌های طولانی در آتلیه و اذیت شدن نوزاد خود را نخواهید داشت. با آموزش عکاسی از نوزاد می‌توانید در حالات مختلف و حتی با لباس هایی ساده لحظات خاطره انگیز فرزند خود را ثبت کنید. علاوه بر این، همه نوزادان در زمان‌های مختلف روز و شب عکس العمل های مختلفی از خود نشان می‌دهند که در آن زمان فقط پدر و مادر و اطرافیان می‌توانند از این لحظات عکاسی کنند. مسلماً در ساعات مختلف شبانه روز امکان مراجعه به آتلیه یا حضور عکاس در منزل امکان پذیر نیست. به همین دلیل بدون صرف هزینه و از دست دادن لحظات ناب فرزند خود می‌توانید به راحتی عکاسی کنید.

.

ترفند عکاسی از نوزاد در منزل

کودکان عکس العمل های سریع و ناخود آگاهی در ساعات مختلف شبانه روز از خود نشان می‌دهند که ثبت این لحظات ممکن است برای همه افراد آسان نباشد. به همین دلیل یادگیری ترفند عکاسی از نوزاد در منزل در این زمینه می تواند کمک کننده باشد. یادگیری این ترفندها و تکنیک ها کمک می کند، بدون نور پردازی و حضور در آتلیه از هر لحظه‌ای که بخواهید عکاسی کنید. مهم‌ترین ترفندهای عکاسی از نوزاد در منزل به شرح زیر است:

◉ استفاده از نور طبیعی: برای عکاسی با نور طبیعی و بدون اذیت شدن نوزاد از فلش زدن، با نور طبیعی عکاسی کنید. این کار باعث ثبت عکس‌هایی با احساس و رنگ طبیعی می‌شود.

◉ زمان مناسب برای عکاسی: برای عکاسی از نوزاد زمان مناسب را پیدا کنید. زمانی که کودک به اندازه کافی استراحت کرده و گرسنه نیست بهترین زمان برای عکاسی با حوصله و صرف زمان است.

◉ به نوزاد نزدیک نشوید: کودکان به همه رفتارها و حرکات شما عکس العمل نشان می‌دهند. برای طبیعی بودن تصویر به نوزاد نزدیک نشوید تا لبخند و حرکات آن‌ها زیباتر باشد. با نزدیک شدن به نوزاد ممکن است چشمان آن‌ها به صورت چپ دیده و ثبت شود.

◉ دکور بسازید: اجسام و وسایلی که برای نوزاد تهیه کرده اید، یا وسایلی که کودک با آن سرگرم می‌شود را انتخاب کنید با آن‌ها دکور بسازید. برای این کار استفاده از پتو، عروسک، توپ و … بهترین دکورها را در اختیار شما قرار می‌دهند.

◉ توجه به دمای اتاق: عکاسی از بدن برهنه نوزادان یکی از بهترین سوژه و ایده های عکاسی است. از قبل از عکاسی دمای اتاق را چک کنید و با خیال راحت عکاسی کنید.

◉ با کودک همراه شوید: دوربین را روی پایه محکم تنظیم کرده و در پس زمینه عکاسی با کودک همراه شوید و عکس بگیرید. برای این کار پس از تنظیم دوربین روی پایه حالت عکاسی خودکار با تایمر را انتخاب کنید. در غیر این صورت می‌توانید از فرد دیگری برای این کار کمک بگیرید و خانوادگی عکاسی کنید.

◉ با نوزاد حرف بزنید: زمانی که پشت دوربین هستید، با نوزاد حرف بزنید تا نگاه او به سمت شما جلب شود و سپس از حالات مختلف او عکاسی کنید.

◉ از انعکاس تصویر کودک در شیشه عکاسی کنید: نوزادان با دیدن تصویر خود در آینه و حرکات خود شگفت زده می‌شوند. کودک را روبروی آینه قرار داده و از عکس العمل و رفتارهای او عکاسی کنید.

◉ اصرار به نگاه در دوربین نکنید: نوزادان از دنیای اطراف خود و اجسام نا شناخته بی‌خبر هستند. نوزاد را مجبور به نگاه کردن در آینه نکنید. بگذارید با حالات عادی با اجسام و وسایل بازی خود بازی کند.

◉ استفاده از لوازم آشپزخانه: نوزادان و کودکان با وسایل آشپزخانه سریعاً ارتباط برقرار می‌کنند. برای این کار لباس مخصوص آشپز را به کودک بپوشانید و وسایل آشپزی را مقابل آن قرار دهید و سپس عکاسی کنید.

◉ عکاسی در حمام: بسیاری از کودکان هنگام بازی کردن با آب احساسات خوبی دارند و عکس العمل های جالبی از خود نشان می‌دهند. عکاسی در حمام از نوزادان ایده بسیار خوبی برای ثبت لحظات زیبای آن‌ها است.

◉ زیاد عکس بگیرید: همان طور که گفته شد، رفتار و عکس العمل کودکان نا خود آگاه و سریع است. به همین دلیل توصیه می‌شود، چندین بار در روز و به مدت 20 الی 30 دقیقه زمان صرف کنید و به تعداد زیاد عکاسی کنید.

◉ عکاسی از دست و پاهای نوزاد: دست و پاهای نوزادان بسیار ظریف و حتی خطوط اندام بسیار زیبا و شگفت انگیز است. به همین دلیل توصیه می‌شود از زاویه نزدیک و از زمان خواب کودکان و نوزادان عکاسی کنید.

◉ استفاده از لنز ماکرو: برای عکاسی حرفه‌ای از نوزادان و زمانی که می خواهید به صورت پرتره و از زاویه نزدیک از کودکان عکاسی کنید، از لنز ماکرو استفاده کنید.

◉ تنظیم روی دیافراگم بسته: در صورتی که از دیافراگم wide (عریض) استفاده کنید، عمق میدان تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. برای جلوگیری از این اتفاق دیافراگم را روی f/ 5.6 تنظیم کنید.

◉ غیر فعال کردن اتوفوکوس: زمانی که عکاسی با لنز ماکرو را انتخاب می کنید، بهتر است اتوفوکوس را غیر فعال کرده و به صورت دستی عکاسی کنید. حتی در صورتی که برای نور پردازی بهتر نیاز به ایزوی بالاتری داشتید، ایزو را افزایش دهید.

◉ عکاسی در زوایای مختلف را امتحان کنید: همان طور که در قسمت های پیشین گفته شد، عکس العمل کودکان در برابر رفتار و حرکات مختلف سریع است. به همین دلیل آمادگی لازم برای تغییر جهت و تغییر زاویه را داشته باشید تا لذت عکاسی از این لحظات ناب را از دست ندهید.

◉ عکاسی مشترک از خواهر و برادر: در صورتی که نوزاد خواهر و برادر بزرگتری دارد، عکاسی مشترک با آن‌ها باعث ایجاد تصاویری زیبا و ناب از لبخند و حالات مختلف آن‌ها خواهد شد.

.

وسایل مورد نیاز برای عکاسی از نوزاد در منزل

با مطالعه ترفندهای عکاسی از نوزاد در منزل تا حد زیادی برای عکاسی از کودکان و نوازادان آشنا شدید. عکاسی از نوزاد در منزل نیاز به تجهیزات سخت و گران قیمتی ندارد. با در دسترس داشتن وسایل بازی کودک، بالشت، تشک خواب و … هم به راحتی می‌توانید عکس‌هایی زیبا ثبت کنید؛ اما در صورتی که قصد دارید با دوربین‌های پیشرفته و حرفه‌ای عکاسی کنید، نیاز به تجهیزاتی دارید. مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای عکاسی از نوزاد در منزل به شرح زیر است:

◉ سه پایه: در صورتی که به تنهایی در منزل عکاسی می کنید، برای همراه شدن با فرزند و انتخاب زاویه مناسب می‌توانید از پایه استفاده کنید.

◉ خرید لنز: خرید لنزهایی که حداکثر دیافراگم باز برای فوکوس های کم عمق، پس زمینه نرم را در اختیارتان قرار می‌دهند، بسیار مهم است. لنزهای پرایم

◉ دارای دیافراگم های باز و اپتیک های عالی بسیار مناسب هستند. همچنین انتخاب لنزهای ماکرو 100 mm f/2.8 بسیار مناسب است.

◉ شاتر کم صدا: کودکان به صدا و نور حساسیت زیادی دارند. برای عکاسی از نوزادان توصیه می‌شود از شاترهای کم صدا استفاده کنید.

◉ اسباب بازی نوزادان: اسباب بازی های نوزادان بهترین تجهیزات برای سرگرم کردن آن‌ها است. کودکان هنگام بازی لبخندها و حالات زیبایی از خود نشان می‌دهند که ثبت این لحظات خالی از لطف نیست.

◉ پتوهای نرم: احساس راحتی نوزاد هنگام عکاسی بسیار مهم است. برای این کار زیر پای کودکان و بدن آن‌ها حتماً پتوهای نرم قرار دهید تا احساس راحتی کنند.

.

جمع بندی

یکی از لذت بخش ترین سوژه‌های عکاسی، عکاسی از نوزاد در منزل است. برای یادگیری ترفندها و تکنیک های مهم عکاسی از سوژه‌های مختلف می‌توانید در دوره آموزش جامع عکاسی آموزشگاه دانش هنر شرکت نمایید. این دوره به صورت آنلاین و حضوری و با حضور برترین اساتید فعال در این حوزه برگزار می‌گردد. کلاس ها کاملا به صورت عملی و با برگزاری ژوژمان در پایان هر ترم خواهد بود. همچنین پس از اتمام دوره به هنرجویان برای حضور در بازار کار گواهینامه معتبر بین المللی اعطاء می‌گردد.

.

منابع :
. https://daneshhonar.ir

راه های ساده برای عکاسی کودک در منزل